„EPC vyzývá Evropskou komisi, aby pohnala Google k zodpovědnosti za jeho praktiky, jež narušují hospodářskou soutěž, a aby zavedla nápravná opatření k obnovení účinné hospodářské soutěže,“ uvedla EPC v pátečním oznámení.
Evropská komise loni v červnu začala Google vyšetřovat s cílem zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. Komise zkoumá, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro online reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby.
Google ve Francii zaplatí pokutu za upřednostňování vlastní reklamy |
„Praktiky Googlu působí značnou újmu evropským vydavatelům, inzerentům i spotřebitelům, a to v podobě vyšších cen, omezenější možnosti výběru, nižší transparentnosti a menších inovací,“ uvedl předseda EPC Christian Van Thillo.
„Antimonopolní úřady po celém světě dospěly k závěru, že Google omezuje konkurenci v reklamních technologiích, Googlu se z toho ale daří vyváznout s drobnými závazky, které nepřinášejí žádnou významnou změnu jeho praktik. To nesmí pokračovat,“ prohlásil. „V sázce je příliš mnoho, zejména z hlediska budoucnosti financování svobodného a pluralitního tisku,“ dodal.
„Online reklama podporuje velkou část obsahu, který nás na internetu baví a z něhož se učíme. Byla to právě online reklama, která umožnila milionům malých podniků poprvé si dovolit inzerovat a vytvořila nové příležitosti a podstatné zdroje příjmů také pro malé i velké vydavatele,“ říká Iva Fialová,Communications manager, Czechia & Slovakia společnosti Google. Podle ní takové příležitosti v době tištěných médií neexistovaly. „Když se vydavatelé rozhodnou využít naše reklamní služby, ponechávají si většinu příjmů. Každý rok vyplácíme miliardy dolarů přímo partnerům v naší reklamní síti z řad vydavatelů,“ dodává.
Google měl v roce 2020 na tržbách z online reklamy 147 miliard dolarů (přes tři biliony Kč), což je více, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v tomto oboru. Reklama na jeho nástrojích včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.