Je libo cukr, nebo stévii? Sladidlo budoucnosti se dere do popředí

  10:26aktualizováno  10:26
Za poslední desetiletí se z málo známé rostliny mnohonásobně sladší než cukr stalo globální odvětví o hodnotě čtyř milionů dolarů (89 milionů Kč). Objevila se všude, od nápojů firmy Coca-Cola až po kečupy Heinz. To není špatný začátek pro produkt, o kterém si mnoho lidí myslí, že má hořkou pachuť. Stévie, kterou lze zpracovat na sladidlo bez kalorií, prorazila jako alternativa cukru.

Stévie cukrová. | foto: Profimedia.cz

Spotřeba této rostliny se podle organizace Euromonitor International v letech 2011 až 2016 ztrojnásobila. Na prodeji sladidel má zatím jen malý podíl, firmy jako je Cargill a ED&F Man Holding ale investují čím dál víc, a to i do zlepšení její chuti.

„Je to trh, který má obrovský potenciál růstu,“ cituje agentura Bloomberg šéfa divize společnosti ED&F Man Jonathana Hugha. „Vidíme mnoho investičních příležitostí,“ dodal. ED&F Man obchoduje s komoditami.

Studie: cukrovarníci platili vědce, aby ze srdečních chorob vinili tuk

Najít nízkokalorické sladidlo, které nemění chuť ikonických značek, je už dlouho cílem potravinářského průmyslu, zvláště v době globální epidemie obezity a nárůstu výskytu cukrovky. Během let se objevila uměle vytvořená sladidla jako je aspartam a sukralóza. Mnoho spotřebitelů se však obává vedlejších účinků těchto přípravků, anebo toho, že přijímají chemické přísady.

Bez klaorií a pro diabetiky

Stévie se dodává na trh jako přírodní sladidlo, protože pochází z rostlinných extraktů. Nemá skoro žádné kalorie a má nulový glykemický index. To znamená, že ji mohou konzumovat i diabetici. Rostlina pojmenovaná po španělském botanikovi stovky let roste v Jižní Americe. Pozornost přilákala v roce 2008, kdy americká společnost Cargill, jedna z největších zemědělských firem světa, představila v USA sladidlo na bázi stévie Truvia.

Poptávka se pak začala rychle zvyšovat, včetně roku 2011, kdy Evropská unie schválila použití stévie v potravinách. Nyní se dá najít v salátových zálivkách, žvýkačkách a dokonce i v obličejových ubrouscích pro miminka. Rostlina, které vyhovuje slunečné a teplé počasí, se pěstuje na mnoha místech, včetně Paraguaye, Keni, Číny, USA, Vietnamu, Indie, Argentiny a Kolumbie.

Za posledních pět let se objevilo více než 10 000 potravinových produktů a nápojů, které obsahují stévii. Více než 70 procent jich bylo představeno v posledních třech letech, uvádí malajsijský producent stévie PureCircle, kterého částečně vlastní obchodník s komoditami Olam International.

Potravinářští giganti nelenili

Největší potravinářský koncern světa, švýcarská společnost Nestlé, používá stévii v ovocných džusech v Brazílii, instantních kávových nápojích v Jižní Koreji a v ledovém častěji Nestea. Největší světový výrobce prémiové čokolády Lind & Sprüngli uvedl, že jeho divize Russell Stover představí v USA na podzim čokoládu se stévií. Největší výrobci nealkoholických nápojů Coca-Cola a PepsiCo již přidávají stévii do svých dietních nápojů.

Králem sladidel ale zůstává cukr, podle konzultační společnosti LMC má na trhu podíl kolem 83 procent. Stévie se také stále potýká u spotřebitelů s potížemi, protože v mnoha formách má hořkou pachuť. Poptávka zatím pokračuje v růstu, i když od roku 2012 prudce zpomalila a loni se zvýšila o 2,1 procenta na 1038 tun, uvádějí údaje Euromonitoru. Zlepšení chuti by však podle analytika Euromonitoru Johna Georgeho mohlo tempo růstu opět zrychlit. Výrobci již testují nové přípravky.

Cargill hodlá v roce 2018 představit novou generaci stévie nazvanou EverSweet. Podle firmy bude snazší ji vyrobit ve velkém množství a nebude mít žádné náznaky chuti lékořice. ED&F Man plánuje letos nový produkt, který je podle něj „prakticky k nerozeznání“ od cukru.

Autor:

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Gatesovy žížaly. Miliardář investuje do „kompostových“ toalet

Nadace Bear Valley Ventures vyvíjí nové záchody pro indický venkov. Jen pomocí...

Zatímco ve vyspělých zemích je vrcholem luxusu toaleta s pozlaceným prkýnkem a integrovanou sprchou, v chudých...

Francouzi přestávají kouřit, prodeje cigaret v zemi klesly o desetinu

Ilustrační snímek

Prodeje cigaret ve Francii loni klesly o 9,32 procenta, informovala agentura AFP s odkazem na data společnosti Logista....

Žádost vlády o poskytnutí údajů bych odmítl, prohlásil šéf Huawei

Šéf čínské společnosti Huawei Žen Čeng-fej po letech vystoupil před novináři,...

Zakladatel čínské společnosti Huawei Žen Čeng-fej poprvé po několika letech promluvil se zahraničními médii a odmítl...

Najdete na iDNES.cz