Startupy ujídají z koláče potravinářských gigantů. Ti se budou muset adaptovat

  12:00
Takzvané rebelské značky získávají stále větší část trhu balených potravin v USA. Ačkoli tvoří zatím méně než dvě procenta trhu nápojů a výrobků pro domácnost, v roce 2024 přispěly téměř k 39procentnímu růstu v této kategorii, což je více než dvojnásobek jejich podílu v předchozím roce. Ukazuje to výzkum společnosti Bain & Co.
„Naše hovězí tyčinky jsou vyrobeny ze 100procentního hovězího masa z...

„Naše hovězí tyčinky jsou vyrobeny ze 100procentního hovězího masa z pastvinového chovu. Každá tyčinka obsahuje 10 gramů bílkovin, 0 gramů cukru a je vyrobena z pravých surovin,“ tvrdí v popisu svých produktů agilní značka Chomps. (8. října 2025) | foto: https://chomps.com/

Jedním ze zářných příkladů raketového vzestupu startupu je výrobce sušeného masa Chomps. Značce se podařilo zcela předefinovat produkt, na který se kdysi zákazníci dívali skrze prsty. Její masové tyčinky s vysokým obsahem bílkovin a nulovým obsahem cukru firma prezentuje jako zdravé snacky pro zákazníky dbající o své zdraví. „Mezi nimi nyní převažují ženy, které se dříve tomuto sortimentu vyhýbaly,“ říká Matt Landen, senior viceprezident společnosti pro obchodní rozvoj.

Trh berou útokem limonády, které šetří na cukru a slibují zdraví. Mají však i kritiky

Kategorie masových snacků s ročním obratem 7,7 miliardy dolarů je v současnosti jednou z nejrychleji rostoucích v potravinářství. Podle společnosti Numerator, která se zabývá spotřebitelskými daty, za poslední rok vzrostla o 14 procent. Téměř veškerý tento růst připadá na nové společnosti, jako je Chomps. Ta se z obratu 70 milionů dolarů v roce 2021 rozrostla na přibližně 660 milionů dolarů. Rostla tak mnohem rychleji než její tradiční konkurenti, píše portál The Wall Street Journal.

Stejný příběh se odehrává u chipsů, nápojů, mražených potravin, čokolády nebo jogurtů. Nové společnosti získávají podíl na trhu díky agilnímu marketingu, rychlému uvádění produktů na trh a zaměření na menší počet prodávaných produktů.

Propagace za zlomek ceny

„Přestože se celkový prodej potravin v USA v roce 2024 vrátil k růstu, objemy velkých výrobců potravin neustále klesají,“ potvrzuje Max Gumport z obchodní banky BNP Paribas. To částečně odráží stav potravinářského průmyslu před pandemií. Tehdy se velcí hráči snažili držet krok s měnícími se chutěmi spotřebitelů a novými zdravotními trendy, jako byl třeba nárůst popularity nízkosacharidových a rostlinných diet. Nové značky tehdy získaly podíl na trhu a mnoho zavedených firem se obracelo k akvizicím, aby udržely své produktové portfolia aktuální.

Poloprázdné regály, vyšší ceny. Američané brzy pocítí důsledky Trumpovy politiky

Nyní více než kdy jindy narušení zaběhlých tržních mechanismů urychluje technologický pokrok. Překážek pro vstup na trh je tak díky němu stále méně. Obří online prodejci, jako je třeba Amazon, umožňují malým neznámých značkám distribuci bez nákladného regálového prostoru. Sociální média a influenceři dnes šíří příběhy zakladatelů značek za zlomek ceny televizních reklam. Štíhlé a agilní marketingové týmy také znamenají rychlost.

„Rozhodnutí o propagaci, které by velké značce mohlo trvat šest týdnů, může nově vzniklému brandu trvat méně než deset minut,“ říká Charlotte Appsová, expertka na spotřebitelské značky ve společnosti Bain.

Riziko nečinnosti

Podle analytika investiční banky TD Cowen Roberta Moskowa se velké potravinářské společnosti v minulých krizích obvykle uchýlily k jedné ze čtyř strategií: snižovaly náklady, usilovaly o rozšíření prostřednictvím fúzí anebo vyčkávaly a čekaly na zlepšení podmínek. Anebo také obětovaly krátkodobé marže reinvestováním do nových značek.

Kdo jsou velcí potravinoví hráči?

Kraft Heinz (značky Capri-Sun, Philadelphia)

Conagra (Slim Jim, Birds Eye)

Campbell’s (Pace Foods, Swanson)

J.M. Smucker (Golden Temple, Five Roses)

General Mills (Häagen-Dazs, Pilsbury)

McCormick (Galeo, Old Bay)

Mondelez (Oreo, Toblerone)

Charlotte Appsová, odbornice na spotřebitelské značky ve společnosti Bain, vyzdvihuje značky, jimž se podařilo zůstat kulturně relevantními, jako jsou například Oreo a Dr Pepper. Obě si udržely své postavení na trhu díky novým příchutím a marketingu oslovujícímu mladší a rozmanitější publikum. Zároveň si udržely loajální zákazníky.

Další cestou jsou cílené akvizice. Nákup nápojového startupu Poppi společností PepsiCo ukazuje, jak mohou stávající vládci trhu urychlit svůj růst. Dosáhnout úspěchu však může být složité.

Vlna akvizic před pandemií covidu přinesla také některé neúspěchy. Například když se společnost Campbell’s marně pokusila o výrobu čerstvých smoothies a salsy.

Výzkum společnosti Bain ukazuje, že tempo růstu značek po akvizici obvykle klesá až o 50 procent – částečně i proto, že jsou kupovány v pokročilejší fázi, ale také proto, že velké společnosti často mají potíže s jejich rozvojem.

Od legín po potraviny. Spotřebitelé místo značek častěji volí levnější varianty

Přesto se zdá, že přetvoření portfolia je pro velké hráče momentálně nevyhnutelné. Mezi nápady, které Moskow navrhuje, patří podobné kroky jako expanze společnosti Hershey do segmentu prémiové čokolády, nákup trendových značek snacků, jako to udělala společností Conagra, anebo vyřazení neúspěšných značek, jako to učinila společnost General Mills.

Velké potravinářské společnosti nemají jinou možnost než se na novou situaci na trhu adaptovat. Bude to vyžadovat trpělivost a hodně kapitálu. Větší riziko však spočívá v nečinnosti, uzavírá americký portál.

Vstoupit do diskuse (4 příspěvky)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Na prodej je vila po Petru Kellnerovi od slavného architekta. Nahlédněte dovnitř

Vila ve Vraném nad Vltavou od Josefa Pleskota pro Petra Kellnera.

Realitní kancelář WIN & WIN reality inzeruje na svém webu vilu, která se dostala do učebnic architektury. Podle zápisu v katastru nemovitostí je jejím vlastníkem podnikatelka Renáta Kellnerová....

Jak se nakupuje v nizozemské „matce“ českého Alberta. Ceny někdy překvapí

Řetězci Albert Heijn patří zhruba třetina nizozemského maloobchodního trhu s...

Řetězci Albert Heijn patří zhruba třetina nizozemského maloobchodního trhu s potravinami. V Česku provozuje přes tři stovky supermarketů pod značkou Albert. Jak to vypadá v Albertově „mateřské zemi“...

Michl vedle Masaryka? Guvernér na výroční bankovce nebude, rozhodl po kritice

Česká národní banka připravuje k 100. výročí založení Národní banky...

Česká národní banka chystá speciální bankovku ke 100. výročí založení Národní banky Československé (NBČ). Bude mít hodnotu 5 000 korun a ponese jako první české platidlo holografický přítisk. Na...

Nejdražší soutěž iDNES.cz: rozdáváme peníze i milion v diamantech

Milionový diamant s Arete Diamond

Velká podzimní soutěž iDNES.cz o peníze a diamanty je v plném proudu. Na vítěze čeká unikátní zlatá trofej v hodnotě 1 000 000 Kč. Bude posázená více než tisíci přírodními diamanty od společnosti...

Dálniční známky od ledna zdraží. Kvůli novým kilometrům a inflaci

Most nad dálnicí D6 u odbočky na Loket čeká celková rekonstrukce.

Dálniční známky od ledna zdraží. Jejich cena se mění podle výše inflace a počtu kilometrů, o které se dálniční síť za rok rozrostla, informovalo ministerstvo dopravy. Nejpoužívanější celoroční známka...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

11. listopadu 2025  10:14

Investovat do synteticky vyrobených diamantů je nesmysl, míní expert Kondratěnko

Diamantový podcast: Laboratoř vs. příroda. Velká diamantová revoluce

Investice do diamantů se nedá srovnat s koupí zlata nebo jiných komodit, kde pouze sledujete cenovou křivku. Podle experta Vladimíra Kondratěnka z kanceláře Arete Diamond je investice do diamantů...

11. listopadu 2025

Daň za desítky let otálení. Praha chvátá s odkládanými projekty, brzdí ji komplikace

Stavba Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Zakládání tunelu Dubeč a...

Kilometrové kolony aut, přeplněné vlaky i soupravy metra. Praha i stát se rychle snaží dokončit některé strategické dopravní stavby, které jsou v plánu už od minulého století a ulevily by metropoli....

11. listopadu 2025

Ptačí chřipka na Třebíčsku. Prozradila ji zelená játra, utratí 20 tisíc kachen

První kachny putovaly do kontejneru krátce před polednem.

Chov Agro-V ve Valdíkově na Třebíčsku má problém. Těsně před svátkem svatého Martina se v něm prokázalo ohnisko ptačí chřipky. Oznámil to ministr zemědělství v demisi Marek Výborný. Po započítání...

11. listopadu 2025  7:43,  aktualizováno  8:06

Speciální kufr na lahve vína? Bizarní nápad vyrostl do obřího byznysu za miliony

Vinař Tullio Masoni má nejmenší vinařství na světě. Na střeše svého domu.

Některé nápady znějí na první pohled směšně, jako třeba speciální kufr na lahve vína. Tato prostá myšlenka stála na začátku příběhu malého amerického startupu a postupně se proměnila v byznys s...

11. listopadu 2025

Drahé byty i úvěry. Mladí to mají s vlastním bydlením složité, cesta bývala jednodušší

Premium
ilustrační snímek

Drahé nemovitosti, s nimiž mzdy nezvládají držet krok, a k tomu hypotéky, které po přehnání inflační vlny zlevňují jen pomalu. To je situace, před níž v současné době stojí řada mladých lidí, kteří...

11. listopadu 2025

Způsob financování obcí se musí změnit. Ekonomové navrhují reformu

V Koberovech se ve dvou ulicích můžete setkat s dvěma typy domů. V obou...

Způsob, jakým se obcím přerozdělují peníze, není správný. Ukazuje to nová studie PAQ Research, již má redakce MF DNES k dispozici jako první. Reformu chtějí její tvůrci představit i nově vznikající...

11. listopadu 2025

Hledá se auto za rozumnou cenu. Němci šetří, výrobci marně vyhlížejí nákupní boom

VOKSWAGEN UP!: Výroba prvního malého elektrického volkswagenu skončila ve...

V Německu dlouhá léta platilo, že koupi nového vozu si mohl dovolit téměř každý. Dnešní situace je ale úplně jiná. Země již od pandemie hospodářsky chřadne, což pociťují i tamní domácnosti. K tomu se...

10. listopadu 2025

Bohatí dál bohatnou, chudí se dlouho neměli hůře. Jak chutná americká realita

Obchodník pracuje na newyorské burze cenných papírů v New Yorku (6. listopadu...

Akciovým trhům v USA se letos daří i navzdory geopolitické nestabilitě, obchodním válkám o poměrně restriktivní měnové politice napříč světem. A s nimi roste i bohatství investorů. Úplně jinak jsou...

10. listopadu 2025

Visa a Mastercard uzavřely novou dohodu s obchodníky kvůli poplatkům

ilustrační snímek

Vydavatelé platebních karet Visa a Mastercard uzavřeli revidovanou dohodu s obchodníky, kteří je obvinili z příliš vysokých poplatků za přijímání jejich kreditních karet. Dohoda by mohla ukončit 20...

10. listopadu 2025  16:43

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Liberty Ostrava bude muset propustit až 250 lidí, oznámil generální ředitel

Válcovna plochých výrobků se v areálu Liberty Ostrava opět rozjela. (24. ledna...

Společnost Liberty Ostrava propustí asi 250 lidí, řekl České televizi generální ředitel Radek Strouhal. Nepůjde podle něj o zaměstnance přímo z výroby, ale například z údržby. Pro výrobu podnik lidi...

10. listopadu 2025  14:19

Vánoční stromky letos podraží, jedli lidé pořídí od 750 Kč, oznámili pěstitelé

ilustrační snímek

Lidé letos pořídí vánoční stromky zhruba o pět procent dráž ve srovnání s loňskem, třeba kavkazská jedle o výšce od 150 do 200 centimetrů vyjde na 750 až 1 100 korun. Vyplývá to z dat Sdružení...

10. listopadu 2025  14:10
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.