Hvězdné války slaví 40 let. Zábavní investice století vydělává miliardy

  18:01aktualizováno  18:01
První díl kultovní série Star Wars slaví 25. 5. 2017 čtyřicítku. Filmová sága za desetiletí své existence vydělala miliardy dolarů a pokladničku producentů bude podle všeho plnit ještě mnoho let.

Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (1977) | foto: Bontonfilm

Ne až tak dávno, před čtyřiceti lety, někde na jihu Kalifornie, snil mladý muž s plnovousem o filmu. Filmu, který by skloubil černobílé filmy se samuraji a filozofování nad dobrem a zlem do vesmírné opery, která svým moderním kabátem vyrazí dech celému Hollywoodu.

Fotogalerie

George Lucas si svůj sen nakonec splnil. První díl kultovní série Hvězdných válek Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje vyšel 25. května 1977, přesně před 40 lety. A filmová studia, kina a distribuce jsou šťastny dodnes.

Původních 11 milionů dolarů, které Nová naděje stála, je totiž pravděpodobně nejlepší investice, jaká se kdy ve světě filmu povedla, píše server Quartz. Jenom na tržbách potom vydělala tři čtvrtě miliardy dolarů.

I při očištění o inflaci, by natáčení Epizody IV dnes vyšlo na 45 milionů dolarů – zlomek oproti 265 milionům dolarů, za které šel do kin poslední snímku Hvězdných válek Rogue One.

Původní Star Wars jsou potom s ohlédnutím na inflaci s necelými 2 miliardami dolarů třetím nejvýdělečnějším filmem všech dob. Hvězdná značka potom nejcennější filmovou franšízou všech dob. Miliardy dolarů vydělalo i všech 10 dalších dílů filmové ságy, ale i její televizní série, knihy, akční postavičky a jiné sběratelské doplňky. Jmění George Lucase se nyní odhaduje na 5,2 miliardy dolarů. Bez Star Wars by to bylo o hodně méně.

Dojná kráva Star Wars

Jenom za televizní a filmové studio, ze kterého vzešly režisérovy trháky jako Star Wars nebo Indiana Jones, zaplatil v roce 2012 Disney 4 miliardy dolarů. Investice se zábavní společnosti ze 40 procent zaplatila hned na prvních dvou Star Wars titulech, které vyšly už pod jeho taktovkou. Rogue One a Síla se probouzí jenom na kinodistribucích vydělaly 1,5 miliardy dolarů.

Skutečná síla Hvězdných válek ale plyne především z její značky, přes kterou jde prodat takřka cokoli od hraček, videoher, tematicky vyvedené cesty a hotely. Disney si je toho vědom a již brzy otevře ve svých zábavních parcích v Kalifornii a na Floridě sekce inspirované Star Wars.

Jenom za rok 2016 připlulo díky parkům zábavní megafirmě 17 miliard dolarů a dalších 5 miliard vydělala na prodeji zboží a licencí. Očekává se, že s přibývajícími Star Wars filmy strmě porostou i Disneyho tržby.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Největší test dvojí kvality: třetina výrobků vypadá stejně, liší se složením

Víc než polovina testovaných potravin měla odlišné složení než v dalších zemích...

Evropská komise zveřejnila výsledky velkého testu dvojí kvality potravin v 19 členských zemích. Analýza ukázala, že...

Turisty nemá kdo obsluhovat. Evropské destinace shání stovky tisíc brigádníků

Ilustrační snímek

Německo a Rakousko se potýkají s masivním nedostatkem sezónních pracovníků. Ve velkém se proto obracejí na brigádníky...

Čína vyhazuje z regálů boty Nike. Jejich designér podpořil hongkongské protesty

Sportovní boty Nike Undercover

Značka Nike nebude v Číně prodávat sportovní boty z limitované edice navržené japonským designérským studiem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz