Korejský seriál Squid Game od svého zářijového debutu zaujal diváky po celém světě a stal se historicky nejúspěšnějším seriálem Netflixu. Jihokorejský televizní pořad pojednává o brutální soutěži, v níž vysoce zadlužení lidé soutěží o obrovskou finanční odměnu. Soutěžící hrají řadu dětských her, ale pokud prohrají, jsou zabiti.
Právě téma zadluženosti Jihokorejci nejspíše velmi zarezonovalo. Země se totiž potýká s nedostatkem vhodných pracovních míst pro kvalifikované lidi, prudce stoupají i ceny bydlení a korejské domácnosti jsou momentálně v dluhu zhruba 1,5 bilionu korun.
Mladí Jihokorejci tak často končí zadlužení a nebo se snaží vydělat pomocí velmi riskantních investic. Výrazně se tak zpomalila i porodnost, mnoho mladých rodin totiž nemá vhodné ekonomické zázemí k tomu, aby si pořídilo děti.
Právě ztotožnitelné téma, pro mnohé zajímavé a netradiční prostředí a akčnost seriálu ze Squid game udělali kasovní trhák. Interní dokumenty společnosti Netflix, které viděla agentura Bloomberg, totiž uvádí, že pořad vygeneroval „hodnotu dopadu a možného zisku“ 891 milionů dolarů.
Hodnota dopadu a možného zisku je metrika, kterou Netflix, který provozuje model předplatného, používá k měření finančního významu a obsahu pořadů a interním dokumentem tak naznačila, že Squid Game Netflixu nejspíše přitáhne i velké množství nových předplatitelů.
Částka, kterou Squid Game pravdepodobně vydělá, je tak vysoká i proto, že byl samotný seriál poměrně levný na výrobu. Stál pouhých 21,4 milionu dolarů, tedy zhruba 2,4 milionu na epizodu. Pro srovnání, divácky oblíbené seriály jako The Crown nebo Stranger Things stojí zhruba 12 až 13 milionů na epizodu.
V součtu s obrovskou popularitou tak seriál hned po první sérii na Netflixu trhá ziskové rekordy. Boduje ve sledovanosti, podle interních dokumentů ho vidělo už 132 milionů lidí. Překonal předchozího rekordmana, seriál Bridgerton, který vidělo 82 milionů lidí.
Podle agentury Bloomberg streamovací gigant ve zprávě uvádí, že 89 % lidí, kteří si pustili Squid game, sledovalo alespoň 75 minut seriálu. Dále také uvádí, že 66 % diváků, tedy 87 milionů lidí, seriál dokončilo během prvních 23 dnů, kdy byl online.
Zpět k obrazovkám
Squid Game je pro Netflix také klíčová i z té roviny, že může pomoci opět nalákat diváky k obrazovkám. Zatímco během pandemie v roce 2020 společnost výrazně posílila, letos se během pozvolného rozvolňování společnost spíše potýkala s tím, že jí předplatitelé odcházejí a noví nepřibývají takovým tempem.
Právě Squid Game je tak jednou z dalších sázek Netflixu na zahraniční produkci, která by mohla pomoct s rozšířením služby po celém světě. Domácí americký trh je pro Netflix už téměř vybraný a je na něm silná konkurence. Kromě Squid game Netflix v posledních letech uvedl třeba i úspěšné seriály Elite či Casa de Papel (Papírový dům) ze španělské produkce či seriály Lupin či Serpent z produkce francouzské.
Obliba Squid game pak ukazuje i na další oblíbený fenomén a to je celková obliba korejské kultury. Na minulých Oscarech zabodoval například korejský film Parazit a popularitě se těší i korejská hudba, označovaná jako K-pop. Právě označení tohoto hudebního žánru bylo navíc v nedávné době spolu s dalšími 25 korejskými výrazy zařazeno i do slovníku Oxford English Dictionary.