Aplikace Spotify.

Aplikace Spotify. | foto: screenshot a koláž Technet.cz

Spotify na Wall Street. Firma volí pro vstup na burzu netradiční postup

  • 1
Švédská společnost Spotify, která provozuje stejnojmennou službu pro streamování hudby, vstupuje na newyorskou burzu. Pro tyto účely firma zvolila netradiční postup. Místo standardní první veřejné nabídky akcií začnou v úterý investoři veřejně obchodovat s již existujícími podíly.

Akcie zahájily obchodování s cenou 165,90 dolaru za kus, což celý podnik ohodnotilo na zhruba 29,5 miliardy dolarů (přes 600 miliard korun), napsala agentura AFP.

Standardním postupem pro firmy vstupující na burzu je první veřejná nabídka akcií IPO (Initial Public Offering). Ta je spojená s emisí nových akcií za účelem získání kapitálu, společnosti ale platí investičním bankám poplatky spojené se sjednáním přístupu na burzu. Tento způsob je obecně hodnocen jako bezpečnější, protože investiční banky mimo jiné seženou nové investory a garantují hladký průběh obchodování během prvního dne stanovením minimální ceny akcií.

Spotify místo toho zvolilo riskantnější, ale rychlejší a levnější model, a to nabídkou akcií současných akcionářů. Díky metodě, kterou ředitel externí komunikace pražské burzy Jiří Kovařík označuje jako takzvaný technický listing (direct listing), začnou privátní akcionáři s podíly jednoduše obchodovat na veřejné burze. Společnost takto nezíská nový kapitál, ale vyhne se poplatkům investičním bankám a její náklady vstupu na burzu jsou nižší.

Spotify bude „hrát“ na burze. Majitelé začnou obchodovat se svými podíly

„Zároveň tím eliminuje takzvaný lockup periodu, tedy období, během kterého musí akcionář, který nakoupí akcie v IPO, držet pozici, aniž by je prodal. Tato perioda bývá například tři měsíce nebo rok,“ vysvětluje burzovní analytik Peter Bukov.

Podle něj ale nejsou dosavadní výsledky společnosti Spotify příliš pozitivní. „Firma vygenerovala v roce 2017 tržby ve výši 4,09 miliardy eur, šlo o nárůst o 39 procent oproti roku 2016, kdy činily 2,95 miliardy eur. Na druhou stranu ale nedokázala vytvořit zisk a místo toho v roce 2017 zdvojnásobila svou ztrátu z předchozího roku. Podle prohlášení navíc firma očekává v budoucnu pokles tržeb a kvůli vysokým nákladům nepředpokládá překlopení do zisku,“ uvádí Bukov.

Pozitivem je podle něj celkové množství uživatelů služby Spotify, která jich má momentálně 159 milionů, z toho 71 milionů platících.

„Spotify je dlouhodobě neveřejnou privátní společností, a musí tak získávat rozsáhlé zdroje financování privátní formou. Jejich záměr nabídnout své akcie přímou formou je proto nejspíš tímto motivován. Aby přitáhli drobné investory, budou se pravděpodobně spoléhat také na vysoké povědomí o své značce a na silný tržní podíl,“ říká Douglas Arellanes, který na Anglo-American University přednáší o nových médiích a inovativních technologiích.