Vedle státních drah Renfe působí ve Španělsku dva hlavní soukromí dopravci: dceřiná firma Renfe s názvem Avlo a francouzská firma Ouigo. Roli štiky v rybníce tam hraje nízkonákladový dopravce Iryo. Právě ten zahájí v prosinci, s novým jízdním řádem, novou linku mezi Barcelonou a Malagou. Na této lince se dají ilustrovat výhody vysokorychlostního vlakového spojení oproti cestování autem.
Rychlovlak Aygo urazí tuto trasu, která po silnici měří téměř tisíc kilometrů, za pět hodin a padesát minut. Autem by podle navigace trvala cesta mezi těmito městy zhruba devět a půl hodiny. Vlak však navíc jede přes Madrid, kde má dokonce dvacetiminutovou pauzu, navíc staví ještě v Zaragoze a Cordobě. Autem by taková cesta vycházela na jedenáct a půl hodiny.
Lístky na toto vlakové spojení se prodávají za zaváděcí ceny, které do budoucna nejspíš stoupnou. Nyní lze jednosměrné lístky pořídit od 24 eur, přičemž se státním dopravcem to je od 62 eur.
Další španělskou vnitrostátní vysokorychlostní tratí, kde cestující těží z konkurence, je spojení mezi Madridem a městem Murcia. Státní dopravce zavedl tuto linku v roce 2022 – a od letošního září na ní jezdí také francouzský dopravce Ouigo a lístky nabízí již od devíti eur. Vlaky tuto trasu, která po silnici měří 400 kilometrů, urazí za dvě a tři čtvrtě hodiny; autem to trvá čtyři hodiny.