„Zaznamenáváme velký nárůst krádeží v obchodech,“ uvedl pro agenturu Reuters Ruben Navarro, generální ředitel řetězce supermarketů Tu Super. „Olivový olej se stal ideálním produktem, který se dá ukrást,“ doplnil. Zmínil také, že ceny olivového oleje vzrostly kvůli suchu ve Španělsku za poslední dva roky o 150 procent. Krást oleje do obchodů se podle něj vydávají organizované skupiny, které zboží seberou a pak ho dále prodávají.
Řetězec od září velké pětilitrové láhve v obchodech na policích proto zabezpečil řetězy se zámky. „Je to šílené a extrémní opatření, ale zafungovalo,“ dodává Navarro.
Až moc lidí kradlo. Sephora v obchodech zamkla všechny parfémy |
Zabezpečení olejů proti krádežím se začaly věnoval i jiné řetězce ve Španělsku. Ve vybraných supermarketech Carrefour a Auchan v Madridu jsou láhve opatřeny bezpečnostními štítky, které musí při placení odstranit až pokladní.
Řešení proti krádežím poskytuje maloobchodníkům španělská společnost STC. Ta pro agenturu Reuters uvedla, že letos v létě firma zaznamenala dvanáctinásobný nárůst objednávek ze strany supermarketů právě na zařízení na ochranu láhví proti krádežím.
Také v USA rostou ztráty
Oleje se nekradou pouze v obchodech. Například koncem srpna zloději zamířili do lisovny ve španělské provincii Córdoba. Z lisovny si odnesli olivový olej v hodnotě 500 tisíc eur (12,2 milionů korun). V říjnu policie kvůli případu zatkla dva lidi.
Krámské loupeže jsou momentálně velké téma i ve Spojených státech. Před několika dny společnost Sephora oznámila, že drasticky změnila způsob, jakým lidé byli zvyklí nakupovat vůně v jejích obchodech. Z regálů a vitrin svých obchodů v USA odstranila všechny vůně, které podle ní patří mezi nejčastější cíle krádeží. Produkty nahradila testovacími lahvičkami. Také zde je na vině stále se zvyšující počet krádeží v jejích pobočkách.
Také americké maloobchodní řetězce jako Home Depot, Target, Lowe’s, Dollar Tree, Dick’s Sporting Goods nebo Ulta upozorňují na stále větší úbytky zásob způsobené jinak než prodejem. Rostoucí ztráty dokonce přiměly giganty, jako je například Walmart, k zavírání některých poboček.