Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Svět ustoupí od spalování uhlí. Globální teplotu má udržet slunce a vítr

  15:20aktualizováno  15:20
Pohledy odpůrců na budoucnost energetiky se začínají sbližovat, ukázala energetická konference v Berlíně. Experti se shodli na tom, že spalování uhlí zhruba do třiceti let skončí a větší úlohu sehraje vítr i slunce. Ústup čeká i ropu. Udržet globální oteplení na únosné míře vyjde v přepočtu na 88 bilionů korun ročně.

Uhelný důl (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Švýcarský psychiatr a dobrodruh Bertrand Piccard dává rád k dobru dvě historky. První se týká jeho dědečka, slavného fyzika Augusta Piccarda, který počátkem minulého století prosazoval před profesory univerzity v Basileji zavedení telefonu ve Švýcarsku.

„Řekli mu, že je to velmi zajímavý projekt, ale že nemá žádnou budoucnost,“ vypráví Piccard. Panovala totiž obecná představa, že bude potřeba propojit navzájem všechny domy světa extra drátem. Jen málokdo si dokázal představit, že by jedno vedení mohlo spojit více domů.

Druhá Piccardova historka se týká nedávné minulosti, když přišel s nápadem letadla poháněného výhradně sluncem. „Během pěti minut mi spočítali, že je to nemožné,“ říká. Podle skeptiků by slunce nikdy nedokázalo vyrobit tolik energie, aby udrželo ve vzduchu stroj o velikosti a váze letadla.

Piccard se však se svým týmem nezačal zabývat tím, jak ze solárních panelů dostat více, ale naopak tím, jak co nejvíce snížit spotřebu letadla. „Je zapotřebí změnit perspektivu,“ prohlašuje Piccard, který loni s letadlem Solar Impuls skutečně obletěl svět.

Společně k dekarbonizaci

Právě Piccarda si německá vláda pozvala, aby zahájil třetí ročník konference Berlin Energy Transition Dialog. Do německého hlavního města se tento týden sjeli energetičtí ministři od Kuvajtu přes Čínu, Maroko až po Mexiko. Němci v rámci svého předsednictví skupiny G20 chtějí přimět ostatní země, aby odstartovaly série opatření nutných k naplnění klimatických cílů dohodnutých před dvěma lety na konferenci v Paříži.

„Musíme najít společnou pozici, abychom mohli nastartovat společnou dekarbonizaci,“ prohlásil německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel. A na to bude potřeba právě celosvětová „změna perspektivy“, o které mluví Piccard.

Nutné změny budou muset být totiž opravdu radikální. Ukázala to společná analýza Mezinárodní energetické agentury (IEA) a Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA). Dvě vlivné, avšak jindy si konkurující organizace spojily síly, aby sestavily „návod“ pro splnění pařížských závazků a udržení růstu teploty do roku 2050 pod dvěma stupni Celsia. Obě sice použily jinou metodiku, dospěly však v zásadě k identickým poznatkům.

Vítr, slunce a jádro

První závěr zní, že se spalováním uhlí se bude muset svět během následujících 33 let úplně rozloučit. Na méně než polovinu by se měla snížit i spotřeba ropy. Podle IRENA a IEA se dominantním zdrojem budou muset stát slunce a vítr, které s dalšími čistými technologiemi pokryjí zhruba 65 procent výroby energie v roce 2050. Dnes je to pouze 15 procent. Zbytek mají zajistit plynové a jaderné elektrárny, jejichž produkce coby bezemisních zdrojů by měla zůstat zachována zhruba na současné úrovni.

Zda se jednotlivé země do transformace na bezemisní energetiku pustí, bude v konečném důsledku záležet hlavně na tom, zda se jim to vyplatí. „Nesmíme dopustit rozpor mezi ekologickým a ekonomickým úspěchem, obojí musí jít ruku v ruce,“ říká německá ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová.

To však studie energetických agentur řeší jen okrajově. „Dnes se v energetice každý rok investuje 1,6 bilionu amerických dolarů. Pro splnění klimatických cílů je potřeba investovat každoročně zhruba jen o něco málo vyšší částku,“ prohlásil šéf IEA Fatih Birol. Investice je tedy podle něho nutné přesměrovat z fosilní energetiky, která z celkové částky dnes spolyká přes bilion dolarů, do obnovitelných zdrojů a částečně i distribuce elektřiny.

Sedm z deseti aut budou na elektřinu

Jenže to se týká jen dodavatelské strany a představuje tak jen polovinu nákladů. Obě agentury se shodnou, že se svět neobejde bez masivních opatření i na straně spotřebitele. Především jde o snižování spotřeby energie spočívající hlavně v úsporách.

Podle IEA bude muset také 70 procent všech nově vyrobených vozů jezdit na elektřinu. Další peníze spolyká sporná CCS technologie spočívající v ukládání oxidu uhličitého pod zem. O její smysluplnosti už dnes mnozí experti pochybují, podle agentur však bez ní nelze emise podle pařížských představ snížit.

Dohromady bude každý rok potřeba přidat k 1,8 bilionu dolarů na straně dodavatelů ještě 1,7 bilionu na odběratelské straně – tedy celkem v přepočtu kolem 88 bilionů korun ročně. S opatřeními se přitom musí začít hned, a i tak je podle IEA jen 66procentní šance, že se cíle podaří naplnit. Motivací by mělo být, že by bezemisní energetika měla podle propočtů IEA a IRENA dokonce vydělávat.

Masivní investice přispějí ke globálnímu hospodářskému růstu o 0,8 procenta ročně. Mělo by také vzniknout přes šest milionů nových pracovních míst, která nahradí ztráty v ropném a uhelném průmyslu. „Úspora energií se stane důležitým průmyslovým odvětvím, které vytvoří mnoho pracovních příležitostí,“ věří například ministr energetiky Spojených arabských emirátů Suhail Al Mazroui.

Podle IRENA se zhruba pětina investic zaplatí sama a zbytek skrze nepřímé pozitivní dopady, jako je pokles úmrtnosti a nákladů ve zdravotnictví. „Energetika je největším zdrojem znečištění a vede k 6,5 milionu úmrtí ročně,“ připomíná Birol.

Ani Němci cíle neplní

Optimistické proslovy a ujišťování účastníků konference však trochu zastínila statistika o produkci emisí Německa, které je vnímáno jako světový průkopník zelené energetiky. Spolkový úřad pro životní prostředí shodou okolností v den zahájení konference oznámil, že produkce CO2 v loňském roce navzdory všem snahám vzrostla o 3,4 procenta na 906 milionů tun.

Už dnes je tak jisté, že ani Němci nesplní svůj vlastní cíl snížit emise do roku 2020 o 40 procent ve srovnání s rokem 1990. Může za to především doprava, které se přijatá opatření na rozdíl od výroby energie zatím příliš nedotkla. Úsilí Německa o okamžité nastartování celosvětové energeticko-klimatické revoluce to však na důvěryhodnosti nepřidává.

Laboratoří pro chytrá města se stává Kolín. Zkouší to parkováním a odpadem:

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Crashtest ukazuje, na co musí myslet konstruktér elektroaut

Crashtest elektromobilu Polestar 2

Polestar je značka vydělená z automobilky Volvo, která se specializuje na elektromobily. Na...

Elektromobil Hyundai Kona jede rychleji, když jedete pomaleji

Hyundai Kona během jízdy městem

Elektromobily dokážou jezdit rychle, jenže nedojedou daleko – dojezd je pak dramaticky kratší. Do...

Hybridní Superb je vstupenkou do bateriového světa. Už stojí jako diesel

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Škodovka má svůj historicky první hybrid, a rovnou plug-in, tedy do zásuvky. Naučí Čechy plug-in...

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Kia Soul EV

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro...

V Česku může za 10 let jezdit až půlmilion elektroaut. Řeší se nabíjení

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523 tisíc elektromobilů. Počítá s tím studie zpracovaná pro...

První elektromobily v Česku vyrábí Hyundai. Kony do zásuvky právě vyjely

Hyundai Kona Electric

VIDEO Automobilka Hyundai v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájila oficiálně sériovou výrobu...

Jak zrychlit nabíjení elektromobilů? Nabití z klasické zásuvky trvá i den

Nabíjení elektromobilu

U elektromobilů trvá dobíjení z běžné zásuvky pro ujetí smysluplné vzdálenosti příliš dlouho. Běžná...

  • Nejčtenější

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Místo roušky „pepřák“. Protesty v USA mění obsahy nákupních košíků

Američané na Amazonu ve velkém nakupují pepřové spreje a předměty spojené s hnutím Black Lives Matter. Kvůli protestům...

Brusel chystá daň z uhlíku. Zdražila by dovozy zboží z nezelených zemí

Evropská unie chce chránit svůj trh uhlíkovou daní. Tu hodlá uvalit na levné zboží dovážené ze zemí s benevolentnějšími...

Domácí letenky zlevnily skoro o čtvrtinu, IATA před slevami varuje

Během května snížily aerolinky cenu letenek na domácích linkách v průměru o 23 procent. Ve středu o tom informovalo...

Americká banka daruje miliardu na podporu menšin a zaměstná černochy

Bank of America chce v příštích čtyřech letech darovat na podporu menšin miliardu dolarů. Chce jim pomoci od ekonomické...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Měla jste se víc zajímat, vzkázal soud Vondráčkové ve sporu o túje

Helena Vondráčková prohrála pravomocně spor s obcí Řitka kvůli pokáceným tújím na obecním pozemku před jejím domem....

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...

Češi mají rádi orální sex, potvrdil průzkum. Jak jste na tom vy?

Obliba orálního sexu roste. Dopřává si jej 75 procent Čechů, pětina lidí by mu dala přednost před jinými sexuálními...