Česko porušuje řidičáky pro nákladní vozy směrnici, rozhodl soud EU

  10:58aktualizováno  14:22
Soudní dvůr EU potvrdil názor Evropské komise, že Česko svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje příslušnou unijní směrnici. Ministerstvo dopravy oznámilo, že pravidla pro řidičáky upravuje zákon, který začne platit v červenci.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak, a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.

Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale i mikrobusy pro osm pasažérů. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům průkazů kategorií D nebo D1. Oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení náklaďáků.

„Vzhledem k tomu, že mezi členskými státy přetrvávají v dané oblasti výrazné rozdíly, je účelem směrnice 2006/126 (...) dosáhnout (...) větší harmonizace s cílem přispět k provádění politik EU,“ uvedl Soudní dvůr.

„Mezi prostředky, které tato směrnice stanoví k dosažení tohoto účelu, patří mimo jiné definice skupin řidičských průkazů, které by (...) měly ve větší míře odrážet technické charakteristiky dotyčných vozidel a dovednosti nezbytné k řízení vozidla,“ zdůvodnil soud v rozsudku potřebnost dané směrnice.

Ministerstvo: Jde jen o limuzíny či pancéřovaná auta

Ministerstvo dopravy v reakci na rozsudek uvedlo, že na výtky EK reagovalo. „Požadavky unijní směrnice na úpravu pravidel pro řidičské průkazy kategorie C/C1 a D/D1 již splňuje platná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která bude účinná od 1. července,“ sdělilo v tiskové zprávě.

Od léta se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích budou kategorie C a C1 vztahovat pouze na nákladní vozidla, nikoliv na vozidla určená primárně k přepravě osob. K těm bude třeba řidičské oprávnění skupiny D/D1.

Praktický dopad úpravy na řidiče bude podle ministerstva minimální. Už dnes je totiž řidičák kategorie C/C1 omezen pro řízení vozidel do osmi osob plus řidič. „Většina mikrobusů do osmi osob nepřesahuje 3,5 tuny, a lze je tedy řídit s řidičským průkazem typu B. Vozidla nad 3,5 tuny a zároveň určená pro méně než 8 osob jsou okrajovou kategorií. Týká se to například některých limuzín či pancéřovaných aut určených pro osobní přepravu,“ argumentuje.

Česko se změně bránilo. Podle rozsudku argumentovalo, že „není nezbytné provádět ustanovení směrnice doslovně, pokud bude dosaženo účelu, který tato ustanovení sledují. Tento účel přitom naplněn je, neboť vnitrostátní rozlišení skupin vozidel C1, C a D1 sice není formulováno stejně jako v této směrnici, avšak zaručuje, že žádné vozidlo nemůže být podřazeno pod několik skupin.“

České argumenty ovšem před Soudním dvorem EU neobstály, Česká republika spor prohrála a bude muset náklady soudního řízení uhradit. Podle názoru ministerstva dopravy na rozsudek již nebude navazovat další žaloba Evropské komise žádající uložení peněžitých sankcí vůči České republice.

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

EU uvalí v sobotu cla na dovoz elektrokol z Číny, chrání evropské výrobce

E-kola mohou být dobrou alternativou dopravy po městě

Evropská unie začne od soboty uplatňovat cla na dovoz elektrokol z Číny. Podle úředního věstníku EU budou cla v rozmezí...

Vodafone má problém: Huawei

Ilustrační snímek

Evropský ústav pro telekomunikační normy (ETSI), což je nezisková organizace, která má ve štítu standardizaci...

Americký shutdown bude zřejmě dražší než zeď na jižní hranici

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci

Požadavek Donalda Trumpa, aby rozpočet části amerických úřadů obsahoval také 5,7 miliardy dolarů na stavbu zdi na...

Najdete na iDNES.cz