Diskuse k článku

Solární panely vrátí energii vloženou do jejich výroby až v roce 2020

Energie ze solárních panelů není tak "zelená", jak se zdá, varují vědci z americké Stanfordovy univerzity. V nové studii zjistili, že na výrobu polovodičových panelů padlo na celém světě tolik energie z fosilních paliv, že solární plantáže svůj ekologický dluh splatí až někdy kolem roku 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L23a94d36a 30N63o65v33a30k 4342383677

no vida, dvacet let, to je z pohledu věčnosti naprosto zanedbatelné...:-P

0/0
9.7.2013 16:51

I47v63o 54V15a67r88g68a 5635934181898

A to nemaj ponětí, kolik energie sežere při výrobě a potom při ekologické likvidaci taková kompaktní úsporná žárovka :-) Nebo digitální teploměr.

+2/−2
9.4.2013 8:20

L90a76d34a 55N64o53v75a82k 4892613977

tak kolik...?

0/0
9.7.2013 16:52

P57e58t87r 35S56v64o57b52o35d39a 7572121684

Doba ekologicka.

Za tisic let (pokud to civilizace prezije) se budou deti ve skolach ucit o dobe ekologicke, ktera se odehravala na prelomu 20. a 21. stoleti.

Budou se ucit o tom jak byla pachana zverstva na nasi maticce zemi ve jmenu ekologie. A jak za pomoci lzi a propagandy zajmove skupiny okradali danove polatniky a nicili prirodu pod heslem "chranme prirodu".

Fotovoltaicke elektrarny ktere nejenze znehodnocuji zemedelskou pudu na ktere stoji, ale elektrina kterou vyrobi je k nicemu protoze ji neumime vyuzit kvuli nutnosti dipecerskych zaloh a elektraren ktere museji tak jako tak bezet na 100% i kdyz nedodavaji zadnou elektrinu do site.

Biopaliva, jejichz pestovani si vyzaduje vice energie nez se z nich ziska a predstavuji zbytecnou zatez pro pudu na ktere se pestuji.

Usporne zarovky, jejichz svetlo je dobre akorat na niceni zdravych oci a jejich skutecna uspora (pokud nejaka) je smesne mala oproti ostatnim energetickym vydajum ktere vubec nesledujeme a jejiz ekologicka likvidace je nocni murou. A ty deti se budou ptat .. pane uciteli  a "proc ?". Proc to ty lidi tenkrat delali ? A proc to navic jeste nazyvali ekologie navzdory tomu ze to bylo cele naruby ? No a ti ucitele, ani po tisici letech jim zrejme nebudou schopni na tuto otazku odpovedet ;-(

+10/−2
8.4.2013 10:52

I88v50o 73V72a53r88g81a 5195704871488

R^

Budou schopni odpovědět:

"Lidé byli tehdy strašně hloupí. Bohužel tehdy měli volební právo všichni."

A děti na to v úžasu zareagují neuvěřitelností.

+1/0
9.4.2013 8:19

M71i75l86a82n 43K67o36v79á19č 9582388973497

nebudu reagovat na všechny bludy co jste napsal, v podstatě celí váš příspěvek je jen demagogie postavena na dojmech a ne na logických  a věcně správních argumentech, tak jen vypíchnu vaše konstatovaní, že solární parky znehodnocuji zemědělskou půdu,můžete mi blíže objasnit jak k tomu znehodnocování dochází? děkuji

0/0
11.4.2013 10:14

V20í46t 42K33u45č16e30r11a 6364599829202

Cože? Ono to není perpetum mobile?

Jako že není pravda, že panel, který si koupím, nestál (při výrobě) žádnou energii a jej ji neustále vyrábí...?

No to snad není možný. Nebude to zase nějaká protiekologická lež (jako biopaliva, výroba "úsporných" žárovek, elektomobily a pod.)?

+7/−1
8.4.2013 10:09

M64a93r72e28k 72Z59a85h82r11a51d22i95l 6314719265801

To je slušný...

+2/0
8.4.2013 9:23

A29n13t29o78n14í40n 49H18r81b61e17k 9448381644605

Je třeba důsledně rozeznávat ekonomickou i energetickou efektivnost fotovoltaiky pro společnost a ekonomickou i energetickou efektivnost pro investora.

Je dlouhodobě známo, že ekonomická i energetická efektivnost pro společnost je zatím záporná. Základní chybou v ČR bylo, že byla zákonem uměle zajištěna ekonomická efektivnost pro investora na úkor ekonomické i energetické efektivnosti společnosti. 

Správně měli investoři prokázat ekonomickou i energetickou efektivnost tím, že na své náklady a pro svou potřebu si na již zastavěné půdě na svoje riziko fotovoltaiku nainstalují. Bez jakýchkoliv dotací a bez jakéhokoliv výkupu.

Protože kmotři i řada poslanců viděli možnost, instalovali na státní krávě další cecík a horlivě ho dojí. A nikdo nemá odvahu je od cecíku odtrhnout, například zdaněním výnosu z elektřiny dodávané do sítě. Pak by si museli sami hledat odběratele za nabízenou cenu.

+11/−1
8.4.2013 9:18

P21e92t19r 25S94v75o93b36o56d85a 7842521874

S tim souhlasim, ale pouze ekonomicka nebo energeticka vyhodnost nestaci.

Predstavte si ze by nekdo objevil zpusob jak ziskat obrovske mnozstvi energie ze zeme pomoci nejake elementarni chemicke rekce pudy s bezne dostupnymi prvky. O ekonomicke vyhodnosti by nebylo pochyb a on by zacal prodavat elektrinu 10x levneji nez CEZ. Business by se krasne rozjel a on by zacal zkupovat dasi a dalsi pozemky a vyrabel by terawaty a terawaty levne energie kazdy den.

Bohuzel jak jiste uhodnete kam tento pribeh miri tak na konci zustanou tisice hektaru chemicky znicene pudy na ktere nepujde nis pestovat stovky let a my zacneme resit problem nedostatku potravy.

0/0
8.4.2013 12:10

I73v26o 51V25a12r10g32a 5315294431118

Nějak Vám to nesedí. Ona hypotetická výroba energie s důsledkem zničení půdy v rozsahu takovém, že by na zemi nebylo dostatek orné půdy pro obživu, by byla tou suverénně nejdražší a nikdy by nebyla konkurenceschopná, natožpak ekonomicky výhodná. Navíc příroda takové nesmyslné "hypotézy" dolování energie v zásobě nemá.

0/0
9.4.2013 8:25

V81á42c64l82a44v 93K34r70a18j42č96a 5116549769894

To je teda článek. Zajímavější informace by byla, za kolik let vrátí energii a ne ve kterém roce. To jako v roce 2020 vrátí energii potřebnou na výrobu panel, který byl vyroben dnes, před 5 lety, za deset let nebo kdy? Rv

+4/0
8.4.2013 8:50

M33i42l28u75š89e 39R24a96a91b78o60v84á 1235192312587

zelení, děkujeme.  Mnozí diskutující uvažují o návratnosti investice, nikoli o náročnosti výroby článků. Navíc v roce 2020, což je 20 let od budování by se už měly osázet nové články. Takže jsme zase tam, kde jsme nechtěli být.Rv

+8/0
8.4.2013 8:32

T38o59m53á41š 59Z81e69m64a48n 3535868504435

Zelení u tohoto nebyli. Jde o dílo ČSSD a KSČM které svorně navrhly a schválily tento zákon.

+5/−1
8.4.2013 9:25

Z95u35z28a82n83a 34Š41i90š14k46o19v13á 4817790689354

To sice není pěkné, ale bez široce rozvíjené fotovoltaiky by to třebas na Antarktidě nebyla taková lekrace.

+1/−2
8.4.2013 8:08

P72e75t42r 57N88i65v51n71i17c35k84ý 3882404345567

To není pravda. Na tyto speciální projekty by fotovoltaika byla tak jako tak. Tam se počítá, že to bude něco stát a s projekt se spustí, až se ty peníze seženou.

+3/0
8.4.2013 8:37

Z43u87z78a19n94a 36Š53i31š14k83o49v34á 4777730719344

V případě naší základny určitě ne. Fotovoltaika se montovala až později, jakožto prověřený zdroj a i díky ní je pobyt na základně velmi pohodový už i pro dámy :-)

0/0
8.4.2013 14:46

P18e93t31r 89N63o31v98o70t88n10ý 5437934530981

Dají se tam dobíjet tužkové baterie do různých zařízení? ;-D

+1/0
8.4.2013 14:57

P83a57v25e67l 98O18d55r35a47z30i87l 6364189797240

Panel jssou prověřeny kosmickým nasazením, proti tomu je to vaše celkem brnkačka.

+2/0
8.4.2013 15:30

A92l26e63š 23J13í93l34e18k 7351842546878

Pro podobné oblasti testuje např. firma Toshiba "micro" reaktor 4S (Super Save, Small and Simple). Primárně je ovšem určen k výrobě tepla pro malé vesnice, či osady.Palivo se nedoplňuje - vystačí na 30 let. Pak se celý odveze a vymění za "čerstvý". V podstatě je to uzavřený válec do kterého jednou trubkou teče studená voda a druhou vytéká teplá. Uvnitř díky konstrukci velice pomalu "doutná" jaderná reakce (podobně jako když přiložíte do kamen velké poleno a zavřete přívod vzduchu). I to je cesta...

0/0
26.4.2013 9:04

A45l25e50š 36J68í73l87e26k 7491262326478

Oprava... 4S je rychlý a slouží k pohonu generátorů (a vytápění). Spletl jsem to s jiným. Budova "elektrárny" je ale opravdu malá (20*16*11 m) a výkon (elektro) je dle konfigurace 10-50MW stabilně (vyjma času pro údržbu a revize elektro instalace) po dobu 30ti let. To ujde ne?

0/0
26.4.2013 11:11

P34e13t30e67r 23S20c48h38u81s17t74e96r 5486683442739

Vůbec nejsem zastáncem fotovoltaických elektráren, ale podle posledních průzkumů se energie vložená do výroby celé fotovoltaické elektrárny v podmínkách střední Evropy vrátí v průměru horizontu  třech let. 

Dalším mýtem je, že podíl čínských výrobků na fotovoltaických elektrárnách je přes 60%, ovšem samotné panely představují méně než polovinu nákladů na elektrárnu.

0/−4
8.4.2013 7:59

P97a13v37e32l 83H66o28r65á72k 8411703855902

Vzhledem k věku jistě víte, že výsledek průzkumu závisí především na tom, kdo ho platí.

+8/0
8.4.2013 8:01

P57e76t67e23r 43S55c89h82u84s79t52e77r 5786903952559

To není průzkum, to jsou fakta z odborného časopisu - Alternativní energie č./2012.

Jinak vůbec nejsem zastáncem fotovoltaiky, dělám již přes 40 lev v jaderné energetice.

+1/−1
8.4.2013 8:06

R16a62d70i70m 60P93o64l59á13š80e61k 9706583809319

To byste již dávno měl vědět, že veškeré statistiky a fakta uváděná zastánci alternativních energií jsou oproti skutečnosti silně vychýlená směrem k OZE. Vždyť jim jde o živobytí a o ospravedlnění krádeže formou dotovaných výkupních cen plošně všemi občany. Včetně nás těch, co s takovým vytahováním peněz z našich kapes zásadně  nesouhlasí.

+8/−1
8.4.2013 8:19

P62e71t69e68r 73S29c16h64u82s64t30e30r 5336463352389

Ten článek neměl s krádeží a dotací vůbec nic společného. Plně souhlasím s Vaším názorem, ale to neznamená, že s každou blbostí v novinách, která potírá fotovoltaiku nesmyslným způsoben musím souhlasit.

+1/0
8.4.2013 8:28

R60a64d94i12m 80P76o31l41á53š94e16k 9516833749679

No, podle fotografie soudím, že jste nějaké zkušenosti získal ještě za totality za socíku. Tam jste se nenaučil nevěřit slepě faktům, co vám předkládají a posuzovat ty fakta podle toho, kdo a v čem je napíše?

0/−1
8.4.2013 8:37

P30e23t19e82r 14S59c83h40u71s50t42e50r 5476243672369

Technické zkušenosti jsem získal nejen v Československu ale to není podstatné. Budete se divit ale odborníci v energetice (hlavně jaderné) byly  na podstatně vyšší úrovni před 20 lety, než je tomu dnes.

0/0
8.4.2013 9:05

R97a48d85i58m 89P80o58l89á19š76e63k 9276883539489

Já ale nemluvím o technických zkušenostech. Já mluvím o zkušenostech rozeznat propagandu od pravdy.

0/−2
8.4.2013 9:36

P44e69t55e47r 25S73c62h93u65s19t32e54r 5646663182949

Takže každý kdo je starší 60-ti let je u Vás nezkušený člověk nerozeznávající propagandu od pravdy? Opak je pravdou, my jsme za ta léta museli číst mezi řádky, což Vy evidentně neumíte.

+1/0
8.4.2013 10:59

R42a14d19i56m 60P13o25l76á21š45e54k 9646243159449

Právě naopak. Ač máte, dle svého věku,  rozsáhlé zkušenosti z totalitní socialistické doby, kde čtení mezi řádky bylo v podstatě nutností a rozšířenou dovedností, kterou ovládal téměř každý, tak svým nekritickým přejímáním informací z zdroje na 99 % ovlivněného příznivci a provozovateli OZE zdrojů prokazujete, že jste se za ta desetiletí v totalitě číst mezi řádky nenaučil.

0/0
8.4.2013 13:49

P11e93t93e34r 73S60c72h69u87s25t40e93r 5336723632579

Naopak já jsem se na rozdíl od Vás to naučil, ale tím, že pořád operujete pořád mým  věkem tak  dáváte  najevo svůj ubohý  intelekt.

0/0
8.4.2013 20:41

P14e67t16r 65N85i38v71n32i34c10k81ý 3102674285977

Já věřím jen číslům, která si spočítám sám. ;-D

" energie vložená do výroby celé fotovoltaické elektrárny v podmínkách střední Evropy vrátí v průměru horizontu  třech let" Tady záleží JAK to počítáš. Hlavně, jak počítáš výnosy a za jaké ceny (dotované, nedotované). A taky jako počítáš energetické náklady (jestli se to vyrábělo v Číně, mají jiné ceny energií než v Evropě), takže např. náklady na tavení křemíku jsou zcela jinde.

0/0
8.4.2013 8:39

P64e25t37r 30K89o15l44o35u53š87e77k 6619378393614

Vzhledem k tomu, že tam pletete cenu, nerozumíte vůbec ničemu.

0/0
8.4.2013 8:56

P29e16t77e47r 97S38c75h71u72s76t92e21r 5336153422749

Vím, že je to komplikovaný případ ale podstata je ta, že návratnost  energie vložené do fotovoltaiky je v rocích ne v desetiletích.

0/0
8.4.2013 9:02

T15o72m86á20š 13V28e37s38e13l26ý 5885548380559

tři roky uváděné někde ekologisty s vysokou pravděpodobností budou tři roky nepřetržitého plného slunečního svitu - 26280 hodin, při solárníky uvažovanými 1550 hodinami slunečního svitu ročně to je necelých 17 let reálného času.

0/0
8.4.2013 10:35

P76e51t26e55r 62S83c71h90u55s34t86e31r 5266953842719

Jedná se o středoevropské poměry, nikde se nemluví o nepřetržitém slunečním svitu.

0/0
8.4.2013 10:51

T68o29m79á10š 66V57e19s12e32l25ý 5895878920689

to, že se o nepoholných věcech nemluví, přece není nic nového ;-)

0/0
8.4.2013 22:24

V82á98c30l56a31v 40Z37e61l23i86n50k27a 2512700243282

Nic ve zlém, ale zrovna tento časopis bych jako zdroj skutečně raději neuváděl. Úplně se stačí podívat, kdo jej vydává, vlastně vydával. Mám pocit, že právě tam jsem se dočetl perly typu vyrovnávání kolísavého výkonu OZE při velkém počtu instalací na velkém území. Důkazem, že to naprosto nefunguje budiž Německo. Ergo věřím daleko více hochům ze Stanfordu, než nějakým ekologickým manažerům z Česka.

+1/0
8.4.2013 8:53

P55e67t18e32r 25S32c95h29u52s53t36e36r 5666683242889

Máte pravdu, ne všechno co je v tom časopise je OK, ale technika fakt pokročila a uvádět, že energetická náročnost fotovoltaiky je stejná jak před 20 lety je nesmysl.

0/0
8.4.2013 8:58

P91e35t77r 64K89o87l44o70u84š28e11k 6389388523394

1) studie hovoří o celkovém návratu energie do panelů vložené. S energetickou náročností před 20ti lety to nemal nic soolečného.

2) pokud to někdo dá na místo, kde je o 70% méně slunečního zářenení, než v jiném vhodném umístění musíte mít o 70% lepší účinnost aby jste byl na tom stejně jako s dobře umístěnym panelem.

3) studie zohledňuje i polohu, nikoli pouze účinnost, kterou se daji poměřovat panely mezi sebou.

0/0
8.4.2013 9:44

P62e43t24e92r 73S65c96h49u39s54t92e30r 5646713232719

Nerozumíme si. Jedná se obecně o to, že energie  vložená do výroby součástek fotovoltaické elektrárny se ve středoevropských poměrech vrátí řádově v létech a ne desetiletích. Detaily kde bude umístěna elektrárna, jestli  na jihu Německa, nebo v Polsku neřeším.

0/0
8.4.2013 10:57

P31a61v71e61l 60H82o78r56á70k 8481163925852

Už název tohoto časopisu naznačuje, jak průzkum dopadne. Nedovedu si představit, že by v tomto časopise mohla vyjít studie, která upozorňuje na to, že s fotovoltaikou není něco v pořádku.

+1/0
8.4.2013 9:44

P79e65t66e19r 39S43c61h10u70s74t58e46r 5416563102289

S fotovoltaikou zajisté je  hodně věcí v nepořádku - viz dotace. Já časopisy nesoudím podle názvu, ale podle obsahu.

0/0
8.4.2013 10:53

P73a71v48e32l 55O48d77r55a72z81i91l 6934179987870

Je zvláštní, že NREL  pro Kalifornii odhaduje energetický payback na tři a půl roku a nějaký naprosto neznámý časopis na tři roky ve střední Evropě. To je zajímavé.

0/0
8.4.2013 15:44

A85l40e81š 30J25í59l67e63k 7101482236848

Ten časopis bude jistě nezaujatý ;-D

0/0
26.4.2013 9:07

P30e25t61e42r 18S17c18h47u91s66t25e40r 5176833742249

Jako každý jiný časopis. Ale články o fotovoltaice nebudu  hledat v magazínu Právo.

0/0
26.4.2013 20:11

I31v43o 72V24a40r91g38a 5305804871468

Už jsem několik fotovoltaik vyprojektoval a pan Schuster má pravdu. Podíl ceny panelů je méně než poloviční na kompletních výdajích za celou stavbu. Liší se to ale případ od případu zejména v závislosti na velikosti, místě a požadavcích investora na komplexní zabezpečení a provoz. Tím je samozřejmě nechci obhajovat, resp. Ten systém, který byl u nás nastaven. Fotovoltaika jako taková mi nevadí. Ale má právo na existenci jen z vlastních prostředků.  Dotace a pobídkový mechanizmus považuji za zločin.

0/0
9.4.2013 8:33

K27r35a58s62i12m40í86r 44K46r65á72s53n12ý 7501828577785

Ty tři roky jsou zcela mimo mísu. (Vlastní zkušenost, počítali jsme to, zkoušeli jsme to)

+1/0
8.4.2013 8:04

P55e17t15e93r 26S93c48h69u56s83t64e48r 5366243242829

To není průzkum, to jsou fakta z odborného časopisu - Alternativní energie číslo 5. /2012. A i kdyby to bylo pět let nic se nezmění.

0/0
8.4.2013 8:08

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz