Analytici: Skandál táhne Volkswagen k zemi, ztratí desítky miliard

  9:05aktualizováno  9:05
Skandál kolem falšování testů emisí bude německý automobilový koncern Volkswagen podle analytiků pravděpodobně stát desítky miliard eur. Náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur. Podle švýcarské Crédit Suisse skandál s emisemi automobilku vyjde na 78 miliard eur. Navíc se předpokládá, že aféra bude mít negativní dopad na prodej automobilky a poškodí její pověst.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur. Volkswagen si navíc zřejmě nedokáže udržet nedávno získanou pozici největšího prodejce aut na světě, píše agentura AP.

Majitelé škodovek na speciálním webu zjistí, zda se jich týká skandál VW

Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research v důsledku skandálu snížil svůj odhad letošního zisku Volkswagenu o polovinu na 6,4 miliardy eur. Odhad zisku pro příští rok zredukoval na 11 miliard eur z dříve předpokládaných 15,7 miliardy eur.

Podvod za 78 miliard eur

Podle švýcarské banky by mohly konečné náklady skandálu Volkswagen přijít v nejlepším případě na 23 miliard eur a v nejhorším dokonce na 78 miliard. Automobilka má nyní v hotovosti 21,5 miliardy eur, uvedl server Caradisiac, který se zaměřuje na automobilový průmysl.

Křišťálová Lupa 2015

Crédit Suisse do svého výpočtu zahrnula pouze náklady spojené s modernizací vozidel se zabudovaným speciálním protiemisním systémem.
Pokud bude automobilka muset, a to především ve Spojených státech, odškodňovat, finanční situace skupiny by se mohla ještě více zkomplikovat.

Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.

Padající akcie a útlum v Číně

Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.

Aféra dieselgate

Skandál přichází v době, kdy se firma podobně jako další automobilky potýká s útlumem na čínském trhu. Celosvětový prodej koncernu Volkswagen v letošním prvním pololetí klesl o půl procenta na 5,04 milionu vozů. Volkswagen nicméně předstihl rivala Toyota, jehož prodej se propadl 1,5 procenta na 5,02 milionu vozů, a poprvé v historii se tak dostal do čela světového automobilového trhu.

Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů. Skandál již vyšetřují úřady v Německu i v dalších evropských zemích.

Volkswagen čelí rovněž soudním sporům se zákazníky, kteří se cítí být jeho praktikami podvedeni. Na firmu již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech i v Evropě.

VW čeká kvůli podvodu obří ztráty (23. září 2015):

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Je stále čemu tleskat? Čínský ekonomický vlak rok od roku zpomaluje

Čínský prezident Si Ťchin-ping

V loňském roce růst čínské ekonomiky dosáhl 6,5 %, což je nejméně od roku 1990. Podle místních zdrojů tamní vláda...

České firmy dobývají indický trh, premiér Babiš otevřel v zemi nové závody

Prezident Uzbekistánu s premiérem ČR Andrejem Babišem během summitu v Indii...

Český předseda vlády otevřel v indickém městě Púna Vývojové centrum společnosti Škoda Auto India/Volkswagen Group a...

Slovenská dekáda s eurem. Lidé si zvykli, osm z deseti by neměnilo

Ilustrační snímek.

V sobotu 17. ledna 2009 přestaly na Slovensku platit koruny a začalo se platit výhradně eury. Prvotní obavy ze...

Najdete na iDNES.cz