Sex v reklamě neprodává, někdy spíš irituje, ukázala rozsáhlá studie

  13:50aktualizováno  13:50
Zažitý stereotyp, že sex v reklamě prodává, se pomalu boří. Podle nejnovějšího výzkumu sice sexualita dělá spoty zapamatovatelnější, ne však v souvislosti se značkou nebo produktem, které propagují. A některým lidem spíš vadí.

Ilustrační snímek | foto: http://zenskaprava.cz

Metaanalýzu řady starších studií provedly výzkumné týmy na Ball State University v Illinois a na University of California-Davis. Prozkoumaly při tom 78 recenzovaných studií o reklamě od roku 1969 do roku 2017, kterých se společně zúčastnilo 17 tisíc respondentů, především v USA, Evropě, Austrálii a Asii, uvedl server Quartz.

Výzkumníci porovnávali dřívější experimenty, ve kterých se zkoumalo, jak si spotřebitelé pamatují jednotlivé spoty, jejich postoje a záměry koupit si produkt, který se objevil v reklamě v tisku, na billboardech, plakátech, v televizi nebo na internetu.

Zakázané reklamy: Hamburgerová provokace polonahými modelkami

Zjistili, že účastníci výzkumů sice měli větší pravděpodobnost zapamatovat si reklamu se sexuálním podtextem, ale že to nepřispělo k větší zapamatovatelnosti značky nebo produktu. V některých případech měli respondenti dokonce vyšší pravděpodobnost, že k takto propagované značce získají negativní postoj.

„Zjistili jsme, že sexualita v reklamě má doslova nulový účinek na záměr účastníků (výzkumů, pozn. red.) nakoupit dané výrobky,“ uvedl hlavní vedoucí výzkumu z University of Illinois John Wirtz. „Předpoklad, že sex prodává, tedy podle naší studie neplatí. Neexistuje žádný důkaz, že má taková reklama pozitivní efekt,“ dodal.

Sex v reklamě vadí i úřadům, v Austrálii loni zakázali tuto na spodní prádlo:

Mužům se líbí, ženám vadí

Podle metaanalýzy je zásadní rozdíl v tom, jak takovou reklamu vnímají muži a jak ženy. Mužům se většinou líbí, ženám ne.

Není to první studie, která dospěla k závěru, že sex v reklamě nezaručí lepší prodeje. Další metaanalýza z roku 2015 provedená výzkumnými pracovníky na Ohio State University zjistila, že značky, které používaly sex ve svých reklamách - od modelů až po zobrazování skutečných pohlavních orgánů - byly vnímány méně příznivě než ty, které používaly neutrální reklamu.

Zajímavé je i zjištění americké společnosti Ace Matrix. Loni zanalyzovala reklamy vysílané v posledních šesti letech během Super Bowlu - finále amerického fotbalu provázeného rekordní televizní sledovaností. Zjistila, že reklamy využívající sexuální tématiku měly o 9 procent nižší celkový dopad než reklamy bez ní.

Na Novém Zélandu „hlídači etiky“ zakázali reklamu s Paris Hiltonovou:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Lid vs. internetoví obři. Evropané v průzkumu volají po nových pravidlech

(Ilustrační snímek)

Téměř dvě třetiny Evropanů si myslí, že by politici měli více regulovat technologické giganty jako Facebook či Google....

Zdraví, voda a umělé mozky. Izrael láká na investice

Start-upy už dávno neznamenají jen Tel Aviv. Hodně se jim daří i v tak...

Blízkovýchodní země patří mezi světové lídry v nových technologiích. Izraelci létají do vesmíru, plánují města řízená...

Najdete na iDNES.cz