Sex v reklamě neprodává, někdy spíš irituje, ukázala rozsáhlá studie

  13:50aktualizováno  13:50
Zažitý stereotyp, že sex v reklamě prodává, se pomalu boří. Podle nejnovějšího výzkumu sice sexualita dělá spoty zapamatovatelnější, ne však v souvislosti se značkou nebo produktem, které propagují. A některým lidem spíš vadí.

Ilustrační snímek | foto: http://zenskaprava.cz

Metaanalýzu řady starších studií provedly výzkumné týmy na Ball State University v Illinois a na University of California-Davis. Prozkoumaly při tom 78 recenzovaných studií o reklamě od roku 1969 do roku 2017, kterých se společně zúčastnilo 17 tisíc respondentů, především v USA, Evropě, Austrálii a Asii, uvedl server Quartz.

Výzkumníci porovnávali dřívější experimenty, ve kterých se zkoumalo, jak si spotřebitelé pamatují jednotlivé spoty, jejich postoje a záměry koupit si produkt, který se objevil v reklamě v tisku, na billboardech, plakátech, v televizi nebo na internetu.

Zakázané reklamy: Hamburgerová provokace polonahými modelkami

Zjistili, že účastníci výzkumů sice měli větší pravděpodobnost zapamatovat si reklamu se sexuálním podtextem, ale že to nepřispělo k větší zapamatovatelnosti značky nebo produktu. V některých případech měli respondenti dokonce vyšší pravděpodobnost, že k takto propagované značce získají negativní postoj.

„Zjistili jsme, že sexualita v reklamě má doslova nulový účinek na záměr účastníků (výzkumů, pozn. red.) nakoupit dané výrobky,“ uvedl hlavní vedoucí výzkumu z University of Illinois John Wirtz. „Předpoklad, že sex prodává, tedy podle naší studie neplatí. Neexistuje žádný důkaz, že má taková reklama pozitivní efekt,“ dodal.

Sex v reklamě vadí i úřadům, v Austrálii loni zakázali tuto na spodní prádlo:

Mužům se líbí, ženám vadí

Podle metaanalýzy je zásadní rozdíl v tom, jak takovou reklamu vnímají muži a jak ženy. Mužům se většinou líbí, ženám ne.

Není to první studie, která dospěla k závěru, že sex v reklamě nezaručí lepší prodeje. Další metaanalýza z roku 2015 provedená výzkumnými pracovníky na Ohio State University zjistila, že značky, které používaly sex ve svých reklamách - od modelů až po zobrazování skutečných pohlavních orgánů - byly vnímány méně příznivě než ty, které používaly neutrální reklamu.

Zajímavé je i zjištění americké společnosti Ace Matrix. Loni zanalyzovala reklamy vysílané v posledních šesti letech během Super Bowlu - finále amerického fotbalu provázeného rekordní televizní sledovaností. Zjistila, že reklamy využívající sexuální tématiku měly o 9 procent nižší celkový dopad než reklamy bez ní.

Na Novém Zélandu „hlídači etiky“ zakázali reklamu s Paris Hiltonovou:

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Nobelovu cenu za ekonomii si odnesla trojice vědců za boj s chudobou

Letošní Nobelovu cenu za ekonomii si odnesla trojice vědců Abhijit Banerjee, Esther Duflová a Michael Kremer. Prestižní...

Singapur brojí proti cukru. Jako první země zakáže reklamu na sladké pití

Singapur se stal první zemí, která zakázala reklamu na nápoje s vysokým obsahem cukru. Podle tamního ministerstva...

Souboj o továrnu Volkswagen. Původně turecký projekt chtějí Rumuni i Bulhaři

Rumunsko zahájilo nové rozhovory s koncernem Volkswagen kvůli nové továrně, kterou firma chtěla původně postavit v...

Pivo v papíru. Pivovar Carlsberg představil plně recyklovatelné balení

Ani plech, ani plast, ani sklo. Nový obal, ve kterém chce dánský pivovar Carlsberg prodávat své pivo, je z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz