Sex v reklamě neprodává, někdy spíš irituje, ukázala rozsáhlá studie

  13:50aktualizováno  13:50
Zažitý stereotyp, že sex v reklamě prodává, se pomalu boří. Podle nejnovějšího výzkumu sice sexualita dělá spoty zapamatovatelnější, ne však v souvislosti se značkou nebo produktem, které propagují. A některým lidem spíš vadí.

Ilustrační snímek | foto: http://zenskaprava.cz

Metaanalýzu řady starších studií provedly výzkumné týmy na Ball State University v Illinois a na University of California-Davis. Prozkoumaly při tom 78 recenzovaných studií o reklamě od roku 1969 do roku 2017, kterých se společně zúčastnilo 17 tisíc respondentů, především v USA, Evropě, Austrálii a Asii, uvedl server Quartz.

Výzkumníci porovnávali dřívější experimenty, ve kterých se zkoumalo, jak si spotřebitelé pamatují jednotlivé spoty, jejich postoje a záměry koupit si produkt, který se objevil v reklamě v tisku, na billboardech, plakátech, v televizi nebo na internetu.

Zakázané reklamy: Hamburgerová provokace polonahými modelkami

Zjistili, že účastníci výzkumů sice měli větší pravděpodobnost zapamatovat si reklamu se sexuálním podtextem, ale že to nepřispělo k větší zapamatovatelnosti značky nebo produktu. V některých případech měli respondenti dokonce vyšší pravděpodobnost, že k takto propagované značce získají negativní postoj.

„Zjistili jsme, že sexualita v reklamě má doslova nulový účinek na záměr účastníků (výzkumů, pozn. red.) nakoupit dané výrobky,“ uvedl hlavní vedoucí výzkumu z University of Illinois John Wirtz. „Předpoklad, že sex prodává, tedy podle naší studie neplatí. Neexistuje žádný důkaz, že má taková reklama pozitivní efekt,“ dodal.

Sex v reklamě vadí i úřadům, v Austrálii loni zakázali tuto na spodní prádlo:

Mužům se líbí, ženám vadí

Podle metaanalýzy je zásadní rozdíl v tom, jak takovou reklamu vnímají muži a jak ženy. Mužům se většinou líbí, ženám ne.

Není to první studie, která dospěla k závěru, že sex v reklamě nezaručí lepší prodeje. Další metaanalýza z roku 2015 provedená výzkumnými pracovníky na Ohio State University zjistila, že značky, které používaly sex ve svých reklamách - od modelů až po zobrazování skutečných pohlavních orgánů - byly vnímány méně příznivě než ty, které používaly neutrální reklamu.

Zajímavé je i zjištění americké společnosti Ace Matrix. Loni zanalyzovala reklamy vysílané v posledních šesti letech během Super Bowlu - finále amerického fotbalu provázeného rekordní televizní sledovaností. Zjistila, že reklamy využívající sexuální tématiku měly o 9 procent nižší celkový dopad než reklamy bez ní.

Na Novém Zélandu „hlídači etiky“ zakázali reklamu s Paris Hiltonovou:

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Přestaňte špehovat, Amnesty viní Google a Facebook z porušování lidských práv

Amnesty International obvinilo technologické giganty, kteří dominuji internetu, z porušování lidských práv. V nové...

Jamie Oliver popadl druhý dech. Otevírá nový koncept levnějších restaurací

Pouhých šest měsíců poté, co Jamiemu Oliverovi zbankrotovalo britské restaurační impérium, oznámil slavný šéfkuchař...

Kolaps impéria Thomas Cook pokračuje, konec německé pobočky zasáhne i Čechy

Německá pobočka zkrachovalé britské cestovní kanceláře Thomas Cook příští týden ukončí svou činnost. Informovala o tom...

Premium

Kinosály od Disneyho? USA zbourají antimonopolní bariéry ve filmovém průmyslu

Americké ministerstvo spravedlnosti požaduje zrušení vyhlášky, která od roku 1948 omezuje moc velkých filmových studií....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz