Na tenkém ledu: nákladní lodě začínají využívat tající trasy v Arktidě

  5:06aktualizováno  5:06
Velcí lodní dopravci by si v budoucnu mohli zkrátit cestu z Asie do Evropy skrze Kanadské arktické souostroví o více jak dva týdny. Ještě před pár lety byly ledové vody Severozápadního průjezdu pro kontejnerové obry zapovězeny. Možnost, že by se trasa mohla stát součástí globálního obchodování, je však díky tání ledovců stále reálnější.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Polární trasy představují výraznou zkratku mezi Dálným východem, Amerikou i Evropou. Severozápadní průjezd byl jako zkratka spojující Atlantský a Tichý oceán v 19. století lákavou myšlenkou, informuje BBC. Průzkumníci se předháněli v mapování oblasti, která by výrazně pomohla spojit kontinenty jinak než skrze Panamský či Suezský průplav. I v létě však pokrývala vodní hladinu silná vrstva neproniknutelného ledu. V roce 1845 na to doplatila například expedice kapitána Johna Franklina, kdy během plavby zahynulo na dvou uvízlých lodích všech 129 členů posádky.

Dnes o více než 170 let později, kdy je globální oteplování stále více skloňovaným pojmem, se počet lodí, které Severozápadní cestu absolvovaly, stále zvyšuje. V roce 2017 se na plavbu v letních měsících vydalo 32 lodí. Pouze jedna však byla kontejnerová. V ostatních případech šlo především o ledoborce doprovázející průzkumné jachty, výletní lodě či tankery. Oproti roku 2016 je to však skoro dvojnásobek. Tehdy se místy plavilo 18 lodí, o rok dříve 16.

Severozápadní námořní cesta

Severozápadní námořní cesta

První nákladní loď proplula koridorem Nordic Orion v roce 2013. Převážela 76,5 tun uhlí. O rok později trasu zvolilo kanadské plavidlo Nunavik, které cestu z Quebeku do Číny zvládlo za 26 dní. To je o více než dva týdny méně, než kdyby posádka absolvovala 41denní trasu skrze Panamský průplav. „Co se týče vzdálenosti, má Severozápadní cesta obrovský smysl, pokud je možné ji využít,“ uvedl Tim Keane, manažer arktických operací, který se plavby účastnil.

Fotogalerie

V současné době jsou výpravy severními vodami ale stále riskantní. Minulý měsíc zmínil Jim Carr, kanadský ministr obchodu, že „celoroční přístupnost trasy je otázkou jednoho generačního období.“

Prezident kanadské logistické společnosti Fathom Mariane Niels Graham očekává, že počet lodí převážejících nerostné suroviny Severozápadní cestou bude nadále stoupat. S vidinou, že jde o cestu globálního významu, je proto jedním z těch, kteří projekty a výzkumy v daném území podporují a investují do nich.

Geografické nevýhody

O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

Někteří experti však o využitelnosti trasy pochybují. Poukazují na to, že Severozápadní cesta má několik geografických nevýhod. Jednou z nich je poměrně vysoký počet ostrovů, které udržují oblast zamrzlou. 

Rozvoji Severozápadního průjezdu brání mimo jiné i spor o samotné území. Mezitím co si kanadská vláda dělá na veškeré cesty mezi jejími ostrovy nároky, Spojené státy považují koridor za mezinárodní.

Obchodní trasa se otevírá i skrze Severní mořskou cestu, dříve Severovýchodní průjezd. Jako první nákladní kontejnerová loď proplula koridorem v září dánská Venta Maersk (psali jsme zde). Cesta z Vladivostoku do Petrohradu se dopravci zkrátila rovněž o dva týdny.

Autor:

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Paradox. Sloni se zachrání, když budou pomáhat těm, kdo je ohrožují

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Kvůli klimatickým změnám roste frekvence extrémních výkyvů počasí. Je proto nutné se připravit na to, že vlny tsunami,...

Trump dal Evropě půl roku k dobru. Odložil cla na auta

Prezident Donald Trump

Americký prezident Donald Trump odložil rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek...

Británie stahuje z trhu konzervy s krmivem, kočky se nakazily tuberkulózu

Problém není jen v samotném zabíjení. Jde i o podmínky, jimž musejí kočky před...

Luxusní krmivo pro kočky v Británii obsahovalo látky, které způsobují tuberkulózu. Nakazilo se jí přibližně padesát...

Najdete na iDNES.cz