Na tenkém ledu: nákladní lodě začínají využívat tající trasy v Arktidě

  5:06aktualizováno  5:06
Velcí lodní dopravci by si v budoucnu mohli zkrátit cestu z Asie do Evropy skrze Kanadské arktické souostroví o více jak dva týdny. Ještě před pár lety byly ledové vody Severozápadního průjezdu pro kontejnerové obry zapovězeny. Možnost, že by se trasa mohla stát součástí globálního obchodování, je však díky tání ledovců stále reálnější.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Polární trasy představují výraznou zkratku mezi Dálným východem, Amerikou i Evropou. Severozápadní průjezd byl jako zkratka spojující Atlantský a Tichý oceán v 19. století lákavou myšlenkou, informuje BBC. Průzkumníci se předháněli v mapování oblasti, která by výrazně pomohla spojit kontinenty jinak než skrze Panamský či Suezský průplav. I v létě však pokrývala vodní hladinu silná vrstva neproniknutelného ledu. V roce 1845 na to doplatila například expedice kapitána Johna Franklina, kdy během plavby zahynulo na dvou uvízlých lodích všech 129 členů posádky.

Dnes o více než 170 let později, kdy je globální oteplování stále více skloňovaným pojmem, se počet lodí, které Severozápadní cestu absolvovaly, stále zvyšuje. V roce 2017 se na plavbu v letních měsících vydalo 32 lodí. Pouze jedna však byla kontejnerová. V ostatních případech šlo především o ledoborce doprovázející průzkumné jachty, výletní lodě či tankery. Oproti roku 2016 je to však skoro dvojnásobek. Tehdy se místy plavilo 18 lodí, o rok dříve 16.

Severozápadní námořní cesta

Severozápadní námořní cesta

První nákladní loď proplula koridorem Nordic Orion v roce 2013. Převážela 76,5 tun uhlí. O rok později trasu zvolilo kanadské plavidlo Nunavik, které cestu z Quebeku do Číny zvládlo za 26 dní. To je o více než dva týdny méně, než kdyby posádka absolvovala 41denní trasu skrze Panamský průplav. „Co se týče vzdálenosti, má Severozápadní cesta obrovský smysl, pokud je možné ji využít,“ uvedl Tim Keane, manažer arktických operací, který se plavby účastnil.

Fotogalerie

V současné době jsou výpravy severními vodami ale stále riskantní. Minulý měsíc zmínil Jim Carr, kanadský ministr obchodu, že „celoroční přístupnost trasy je otázkou jednoho generačního období.“

Prezident kanadské logistické společnosti Fathom Mariane Niels Graham očekává, že počet lodí převážejících nerostné suroviny Severozápadní cestou bude nadále stoupat. S vidinou, že jde o cestu globálního významu, je proto jedním z těch, kteří projekty a výzkumy v daném území podporují a investují do nich.

Geografické nevýhody

O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

Někteří experti však o využitelnosti trasy pochybují. Poukazují na to, že Severozápadní cesta má několik geografických nevýhod. Jednou z nich je poměrně vysoký počet ostrovů, které udržují oblast zamrzlou. 

Rozvoji Severozápadního průjezdu brání mimo jiné i spor o samotné území. Mezitím co si kanadská vláda dělá na veškeré cesty mezi jejími ostrovy nároky, Spojené státy považují koridor za mezinárodní.

Obchodní trasa se otevírá i skrze Severní mořskou cestu, dříve Severovýchodní průjezd. Jako první nákladní kontejnerová loď proplula koridorem v září dánská Venta Maersk (psali jsme zde). Cesta z Vladivostoku do Petrohradu se dopravci zkrátila rovněž o dva týdny.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Big Mac už výhradně nepatří McDonald’s, firma v EU přišla o ochranu

McDonald’s

McDonald‘s prohrál spor o ochrannou známku značky Big Mac s irskou sítí fastfoodů Supermac’s. Na základě rozhodnutí...

Nigérie, Egypt, Bangladéš i Polsko se staly líhněmi dolarových milionářů

Ilustrační snímek

Ekonomické supervelmoci jako Spojené státy americké, Čína a Japonsko jsou možná domovem největšího počtu boháčů. Když...

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Euro.

Tempo růstu německé ekonomiky je nejslabší za posledních pět let. Hrubý domácí produkt (HDP) Německa vzrostl o 1,5...

Najdete na iDNES.cz