Guvernér Gavin Newsom v sobotu podepsal nový zákon, který nařizuje státním regulačním orgánům zákaz prodeje nových zařízení s malými motory, což je široká kategorie zahrnující generátory, zařízení na trávu a vysokotlaké čističe.
Kalifornský úřad pro ochranu ovzduší již začal pracovat na předpisu, který to umožní, přičemž tento zdlouhavý proces má být ukončen počátkem příštího roku. Zákon, který Newsom v sobotu podepsal, však nařizuje agentuře, aby nové pravidlo uplatnila nejpozději do 1. ledna 2024, nebo ideálně jakmile regulační orgány určí, že možné tuto legislativu uvést v platnost.
„Guvernér Newsom podpisem tohoto zákona skutečně cílí nejen k přechodu na nulové emise, ale také k čistšímu ovzduší a zdravějším plicím kalifornských obyvatel,“ uvedl Will Barrett, ředitel pro obhajobu čistého ovzduší Americké plicní asociace v Kalifornii.
Zákon, jehož autorem je demokratický poslanec Marc Berman, je součástí strategie snižování znečištění v nejlidnatějším státě Spojených států. Kalifornie je jediným státem, který má pravomoc regulovat kvalitu ovzduší tímto způsobem, což je součástí výjimky, kterou v 70. letech 20. století stanovil federální zákon. Ostatní státy sice nemohou přijímat vlastní předpisy, ale mohou se rozhodnout následovat příkladu Kalifornie.
Jak vybrat tu správnou sekačku? Záleží na specifikách vaší zahrady |
V loňském roce kalifornské regulační orgány schválily první pravidlo svého druhu, které má přimět výrobce automobilů, aby prodávali více elektrických pracovních a dodávkových vozů. V loňském roce Newsom rovněž nařídil regulačním orgánům, aby do roku 2035 zakázaly v Kalifornii prodej všech nových osobních a nákladních automobilů poháněných benzinem, což je termín, který od té doby přijaly některé z největších světových automobilek.
V Kalifornii se nachází více než 16,7 milionu těchto malých motorů, což je asi o 3 miliony více než počet osobních automobilů na silnicích. Kalifornie byla první vládou na světě, která v roce 1990 přijala emisní normy pro tyto malé motory. Od té doby se však emise u osobních automobilů ve srovnání s menšími motory výrazně zlepšily.
Nyní státní úředníci uvádějí, že provoz benzinového foukače listí po dobu jedné hodiny vypouští stejné množství znečištění jako jízda Toyoty Camry z roku 2017 z Los Angeles do Denveru, což je vzdálenost asi 1 770 kilometrů.
Zákon, který Newsom podepsal, také nařizuje regulačním orgánům, aby lidem nabízely slevy na výměnu jejich zařízení, což je krok zacílený na firmy zabývající se úpravou krajiny, které tyto stroje používají častěji. Státní rozpočet, schválený na začátku tohoto roku, zahrnuje 30 milionů dolarů na úhradu tohoto úsilí.
Obliba bezemisní techniky stoupá i u nás
Ačkoliv u nás zatím k zákazu používání benzinových sekaček a podobného zahradnického nářadí zatím nedošlo, tuzemští prodejci potvrzují, že o ekologičtější varianty těchto strojů je v posledních letech zvýšený zájem a samy společnosti se chtějí vydat zelenější cestou.
„Udržitelnost a ekologičnost, ale také eliminace nadbytečného hluku jsou klíčovými atributy dlouholetého globálního vývoje společnosti Husqvarna na poli bezemisní zahradní a lesní techniky. Naší ambicí, coby celosvětového lídra, je přinášet uživatelům taková technologická řešení, která budou chránit a zkvalitňovat prostředí, ve kterém žijí, ať už jde o jejich vlastní zahrady či obecní a městské parky a veřejnou zeleň obecně, “ uvádí obchodní ředitel společnosti Husqvarna Marek Šnyrych.
Používáte benzínovou sekačku?
Potvrzuje také, že se výrazně zvedl zájem o akumulátorové produkty. „Celkově jsme zaznamenali meziroční nárůst prodeje akumulátorových produktů v ČR o 48 %. Je vidět, že zákazníci si k těmto produktům našli cestu a stále více směřují spíše k bezemisní technice. V našem portfoliu pak v této sekci dominují třeba robotické sekačky Automower,“ dodává Šnyrych.
Podobný vývoj spotřebitelského chování potvrzuje i Mountfield. „Co se týká zájmu o nebenzínové zahradní stroje, tak můžeme ze statistiky prodejů potvrdit, že se výrazně dere do popředí zájem o AKU zahradní techniku. Prodeje rostou každým rokem řádově o 40 až 60 procent,“ uvedla pro iDNES.cz tisková mluvčí Mountfieldu Kateřina Böhmová.
Podle ní ale může za oblibu nebenzinových přístrojů i fakt, že je jejich používání jednodušší. „Nemusíte řešit žádný benzín. Netaháte za sebou kabel, protože všechny AKU stroje pracují na jednu baterii. A navíc jednu baterii můžete použít pro všechny stroje v dané řadě. AKU stroje jsou spolehlivé, a přitom mají velmi nízké provozní náklady. Výrazně se také prodloužila doba práce na jedno nabití baterie,“ uzavírá Böhmová.