V některých případech se dědicové kvůli průtahům v bance o majetku, který měli po zemřelém dostat, ani nedozvěděli. Prostředky na účtech jednoho klienta banka nechala nevypořádané dokonce 21 let.
Podle Financial Conduct Authority (FCA), která v Británii dohlíží na trh s finančními produkty, se pochybení Santanderu dotklo 40 428 zesnulých klientů a prostředků po nich v celkové hodnotě 183 milionů liber (5,2 miliardy korun). Banka si za to odnesla trest ve výši 32,8 milionu liber (927 milionů korun), píše Guardian.
Santander začala ve Velké Británii působit v roce 2004. Případy, které jsou staršího data, se týkají klientů jedné ze tří bank, které při vstupu na trh španělský finanční dům převzal. Podle FCA se Santander začal s problémem vypořádávat pozdě.
ING zaplatí obří pokutu 20 miliard. Nedodržela zákon o praní peněz![]() |
„Trvalo příliš dlouho, než byla pochybení identifikována a ještě daleko déle, než je začal někdo řešit. Na obranu společnosti je ale třeba říct, že ve chvíli, kdy se o problémech dozvědělo představenstvo a nejvyšší management, se začaly tyto záležitosti neodkladně a důsledně řešit,“ prohlásil Mark Steward z FCA.
Banka začala průtahy řešit v roce 2013, FCA o tom však dala vědět až o dva roky později. „Takové chování nelze aceptovat,“ sdělil regulátor.
Santander tvrdí, že proces oznámení smrti klienta ze strany příbuzných a vypořádání jeho majetku je nyní snadnější a případům se věnuje speciální tým.
Pokuta od regulátora měla být původně vyšší a dosáhnout 46,9 milionu liber (přes 1,3 miliardy korun). Třetinu sankce nakonec FCA bance odpustila za rychlost, s jakou chyby napravila.
„Santander se velmi omlouvá za komplikace, které svým pochybením pozůstalým rodinám a dědicům způsobila. Při vyšetřování jsme FCA poskytli veškerou součinnost a její závěry přijímáme,“ řekl šéf britské pobočky banky Nathan Bostock. „Většinu zadržených peněz jsme už převedli a náš proces vypořádávání dědictví po zemřelých klientech jsme významně zlepšili, aby byl citlivý a zároveň efektivní,“ dodal.