Experti na etiku: Samořiditelná auta nesmí rozhodovat o tom, kdo zemře

  13:29aktualizováno  13:29
Auta, která budou sama zvládat řízení za všech okolností, jsou zřejmě otázkou několika příštích let. Do jejich vývoje už ale dnes řada firem masivně investuje a na jejich příchod se připravují i vlády některých zemí. Pro německé ministerstvo dopravy připravila skupina 14 odborníků obecná etická doporučení.

Díky senzorům a kamerám nebudou muset řidiči v autonomních autech dávat pozor. | foto: Volvocars

Německá komise řešila například otázku, jak má samořízené auto reagovat v momentě, kdy už je zřejmé, že je nehoda nevyhnutelná. Jako příklad může posloužit situace, kdy se auto blíží k přechodu, na němž je několik lidí. Všem se ale vyhnout nelze, a teoreticky tak může systém volit, komu se vyhne, a komu nikoliv.

Čtěte také

Podle německých expertů je nepřípustné, aby v takové situaci software auta mezi lidmi rozhodoval například na základě jejich věku, pohlaví, nebo jiných charakteristik, které bude schopen ve zlomku vteřiny posoudit. Možná by měla být naopak volba vedoucí k co nejnižšímu počtu zasažených osob.

Auta bez řidiče a legislativa

Přestože mají některé firmy vyvinutá samořiditelná auta, oficiálně zatím na silnicích jezdit nesmějí. I tak se ale už na cestách pohybují. Například na dálnici mezi Německem a Francií vede testovací trasa. Stejně tak je tomu v Kalifornii, Nevadě, Floridě, Michiganu či na silnicích kanadské provincie Ontario. V Singapuru jezdí testovací taxíky.

V Česku zatím žádná podobná trasa není, avšak od února letošního roku se o její schválení snaží ministr dopravy Daniel Ťok. Auta bez řidiče by se tak v budoucnu mohla prohánět mezi Brnem a Bratislavou na dálnici D2.

Jasná volba musí být podle odborníků i v případě, že má autonomní vůz rozhodnout mezi zdravím lidí, životy zvířat nebo škodami na majetku. „V nebezpečných situacích musí mít ochrana lidského života vždy tu nejvyšší prioritu,“ konstatuje komise v doporučeních.

Za život zodpovídá počítač

Komise došla k závěru, že samořízená auta nikdy nesmějí nadřadit život jednoho člověka nad život jiného, všechny musejí vnímat jako stejně cenné. Vždy pro ně také musí mít prioritu zdraví a život člověka nad věcnými škodami.

Mezi jejími dalšími závěry je požadavek, aby bylo v každý moment jízdy zřejmé a jasně stanovené, kdo je za řízení zodpovědný - jestli člověk, nebo počítač. Tato informace musí být i zpětně přístupná, což se může hodit například při určení zodpovědnosti po dopravní nehodě.

Alespoň některá z doporučení komise, která také varuje před možnými útoky na počítačové systémy aut, by se měla stát podkladem pro budoucí změny německých dopravních zákonů.

Fotogalerie

Auta ale nebudou jediným dopravním prostředkem, který už ke svému fungování nebude potřebovat lidskou ruku. Již minulý rok byl na německých silnicích testován autobus Mercedes-Benz Future Bus, který absolvoval dvacetikilometrovou trasu (více čtěte zde).

Dalším příkladem částečně autonomního řízení je testování norského člunu, na kterém není žádná posádka. Úplně samostatné však plavidlo zatím není. Jeho řidič sedí za počítačovou obrazovkou a stroj ovládá na dálku (více čtěte zde).

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Louis Vuitton stahuje část letní kolekce, modely jsou inspirovány Jacksonem

Návrhář Virgil Abloh na uvedení kolekce připomínající Michaela Jacksona....

Francouzská módní značka Louis Vuitton stáhne ze své letní pánské kolekce všechny modely, které mají být poctou...

Francouzští „opilci“ mohou opět řídit. V autě je ale bude kontrolovat tester

Policista zastavuje na pražské magistrále auto během bezpečnostní akce.

Francouzští motoristé, kteří o svůj řidičský průkaz přišli kvůli alkoholu za volantem, se budou moci opět vrátit na...

Černý týden Facebooku: výpadek, odchody manažerů a přímý přenos masakru

Mark Zuckerberg vypovídá před americkým Kongresem (10. dubna 2018)

Největší sociální síť světa má za sebou obzvlášť krušný týden. Poté, co Facebook zasáhl největší globální výpadek v...

Najdete na iDNES.cz