Samoobslužné pokladny se začaly v obchodech objevovat v 90. letech, jejich majitelé nebo provozovatelé tak snižovali náklady na pracovní sílu. Nyní ale mnozí obchodníci zjišťují, že zákazníci potřebují se zbožím pomoci, případně na ně musí obsluha dohlížet kvůli krádežím. „Nakonec si mnozí uvědomili, že samoobslužné pokladny peníze nešetří, nýbrž tratí,“ říká sociolog Christopher Andrews, který působí na Drew University v USA, pro BBC..
Jistou změnu již učinila například síť diskontních supermarketů v USA Target. Loni začala v několika prodejnách testovat novou politiku samoobslužných pokladen. Zákazníci, kteří mají více než deset položek, musí jít zaplatit ke klasické pokladně. Americký řetězec Walmart samoobslužné pokladny v některých obchodech odstranil úplně, a to s úmyslem zabránit krádežím.
VIDEO: Třídič petek a plechovek za cenu auta je hitem internetu. Spolkne jich sto![]() |
Velké části samoobslužných pokladen se zbavil také řetězec supermarketů Booths v severní Anglii. Důvodem je i zpětná vazba zákazníků. Podle řetězce si stěžovali na pomalost a také nespolehlivost pokladen.
„Letos jsme se až příliš začali spoléhat na samoobslužné pokladny v našich obchodech,“ uvedl v prosinci loňského roku generální ředitel amerického řetězce maloobchodů Dollar General. „Měli bychom samoobslužnou pokladnu používat jako sekundární nástroj, nikoliv jako primární,“ doplnil s tím, že společnost nyní plánuje zvýšit počty zaměstnanců, a to zejména u pokladen.
Krádeže i jiné podvody
Ve spojitosti se samoobslužnými pokladnami se objevují i jiné podvody. Společnost Costco si například v loňském roce všimla, že lidé nakupují zboží za zvýhodněné ceny, avšak s členskými kartami, které jim nepatří.
Šestnáct věcí, které nás štvou v supermarketu. A nejspíš se nikdy nezmění![]() |
„Nemyslíme si, že je správné, aby nečlenové dostávali stejné výhody a nakupovali za stejné ceny jako naši členové,“ uvedla firma v prohlášení. Jejich zaměstnanci v obchodech se následně na členské karty zaměřili a porovnávali je s dokladem s fotografií.
Podle průzkumu společnosti Raydiant z roku 2021, který prováděla mezi maloobchodními zákazníky v USA, se nicméně nákup u samoobslužné pokladny zdá být často volenou možností. Z průzkumu mezi tisíci nakupujícími vyplynulo, že 60 procent spotřebitelů dává přednost právě samoobslužné pokladně, pokud má na výběr. Přesto se 67 procent zákazníků se při používání setkalo s technickou chybou.