Problémy Ryanairu jsou jen špičkou ledovce. Svět hledá 600 tisíc pilotů

  9:21aktualizováno  9:21
Potíže Ryanairu s nedostatkem pilotů jsou předzvěstí globálních problémů. Světové aerolinky začínají být v úzkých se sháněním pilotů, kteří mají nahradit dosluhující generaci. V příštích dvaceti letech bude ve světě chybět přes 600 tisíc pilotů.
Pilotní kabina airbusu A320 (ilustrační snímek)

Pilotní kabina airbusu A320 (ilustrační snímek) | foto: Reuters

Ryanair před pár týdny narychlo látal prázdná místa v programech svých pilotů a oznámil rušení desítek spojů denně. Situace, která postihne až 400 tisíc cestujících se zakoupenou letenkou, ukazuje na problém mnohem větších rozměrů. (Ryanair dál škrtá, do března dalších 18 tisíc letů)

Je docela pravděpodobné, že se podobný chaos v letovém programu bude opakovat. Dojít k tomu teoreticky může na různých místech ve světě, u různých aerolinek. Situace z USA, Indie i Číny z poslední doby totiž ukazují na hrozící obrovský nedostatek pilotů.

Letecký průmysl zaměstnává aktuálně na 500 tisíc profesionálních pilotů, v dalších dvaceti letech však bude potřeba podle různých zdrojů (například CNN) vyškolit přes 600 tisíc nových pilotů. Ti částečně nahradí piloty odcházející do důchodu, ale také doplní stavy v souvislosti s vyšší poptávkou po létání a předpokládaným navyšováním flotily světových aerolinek.

Situace se musí řešit hodně rychle. V příštích dvaceti letech bude zapotřebí pro pokrytí personálních potřeb světových aerolinek proškolit denně 87 nových pilotů, tedy každých patnáct minut jednoho.

Světové aerolinky hodlají výrazně rozšířit svou flotilu do roku 2036 až o 41 tisíc letadel. K tomu budou podle zprávy společnosti Boeing potřebovat 637 tisíc nových pilotů.

Tlak na mzdy roste

Dalším důvodem jsou odchody do důchodu. Jen v USA odejde v příštích deseti letech do penze 42 procent starších pilotů, to znamená 22 tisíc, uvedla společnost Cowen & Company. A v příštích dvaceti letech budou aerolinky v severní Americe potřebovat 117 tisíc nových pilotů.

Bez pilotů bude problémů v sektoru přibývat. Ukazuje to nejen zkušenost Ryanairu, který je prvním takovým případem v Evropě. Ve světě už si personální nouze začala vybírat své oběti. Americký regionální dopravce Horizon Air společnosti Alaska Airlines musel letos v květnu náhle zrušit 6 procent svých spojů. Z letového řádu zmizelo tři sta letů. Další kontinentální aerolinky Republic Airways pak nedostatek pilotů loni pomohl dohnat k bankrotu.

Situace se začíná projevovat také ve zvyšování mezd v oboru. Světové aerolinky si zavazují stávající i nové piloty vyšší fixní složkou nebo pomocí různých bonusů.

Bolestivý nedostatek pilotů ale není jen záležitostí USA či Evropy. Problémy se začínají objevovat i v Indii a Číně. Říše středu podle serveru Skift bude v příštích dvaceti letech díky rychlému rozmachu potřebovat 5 550 nových pilotů v každém roce. Celkem 111 tisíc nových pilotů může zemi katapultovat před USA jako globálně největší trh civilního létání.

Čína se těší obrovskému boomu letecké dopravy. V uplynulých pěti letech se počet leteckých společností v zemi zvýšil o 28 procent na 55.

Staňte se pilotem Boeingu 737. Vyzkoušejte trenažér:


Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

HDP Německa loni rostlo pomalu. Recesi v ČR to nepřivodí, tvrdí analytici

Euro.

Tempo růstu německé ekonomiky je nejslabší za posledních pět let. Hrubý domácí produkt (HDP) Německa vzrostl o 1,5...

Fastfoodové hody v Bílém domě. Trump pohostil fotbalisty hamburgery

Prezident Donald Trump s pohoštěním pro hráče amerického fotbalu. (14. ledna...

Vítězný tým univerzitní fotbalové ligy Clemson Tigers si kromě titulu vykopal tradičně i večeři v Bílém domě. Prezident...

Žiletkáři v reklamě kritizují harašení a chlapáky. U některých narazili

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Nový spot výrobce žiletek Gillette není vůbec o holení, vousech nebo osobní hygieně. Je o toxické maskulinitě a mužích...

Najdete na iDNES.cz