Když je nutné nějaký vtip vysvětlovat, není to moc dobrý vtip. Cynická marketingová neobratnost.
I takové nálepky si vysloužila nová kampaň nezávislého britského pivovaru BrewDog’s spuštěná v předvečer Mezinárodního dne žen. Láhve s růžovou etiketou a označením „pivo pro ženy“ mají upozornit na platovou nerovnost mezi muži a ženami a být sarkastickou odpovědí na sexistickou reklamu a genderové stereotypy.
BrewDog tvrdí, že křiklavě růžová a stereotypizovaná označení piva mají být parodií na nepromyšlené reklamní pokusy, jak zasáhnout ženské zákazníky. „Řada výrobků, které se podbízejí sexismem a vulgárními obrázky, je dlouhá. Chceme tomuto nesmyslu učinit přítrž,“ vysvětluje marketingová šéfka pivovaru Sarah Warmanová.
Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy |
Pivo nemá žádnou inovativní chuť, do lahví se totiž stáčí oblíbený mok Punk IPA, vlajková loď firmy. Prodává se ale o pětinu levněji než stejný nápoj s modrou etiketou. Právě téměř dvacet procent činí v Británii rozdíl mezi platem žen a mužů na stejné pozici, píše Guardian. Slevu dostanou ti, „kdo vypadají jako ženy“.
Kromě Velké Británie se toto „pivo pro holky“ bude prodávat v USA, Německu, Irsku, Nizozemí a Jižní Koreji. Dvacet procent z prodeje chce dát společnost na projekty, které se snaží s nerovností pohlaví bojovat.
Vedle zastánců má kampaň i své kritiky. Podle Sary Bartonové, šéfky Brewster’s Brewing Company a iniciátorky sítě ženských pivovarnic, je cíl kampaně chvályhodný, ale její podoba ne úplně povedená.
„Správná motivace, ale špatné provedení,“ cituje BBC jednu z kritik na sociálních sítích.
Někteří zákazníci tak nemusejí záměr pivovaru v tak citlivém tématu pochopit. Paul Domenet z designové firmy Dew Gibbons navíc míní, že pivovar chce touto cestou zároveň zvýšit svůj podíl na lukrativním trhu konzumentek alkoholu.