Podle informací MF DNES jdou v současnosti v Rusku mimořádně na odbyt vozy Škoda Auto, pro které je Rusko třetím největším trhem. „Kdo má peníze, snaží se je za něco utratit. Takže aktuálně jdou auta mimořádně na odbyt,“ řekl zdroj MF DNES. Oficiálně však nechce automobilka další vývoj předvídat.
Vysokou poptávku po zboží potvrzují i zástupci dalších firem. Předzásobil se například mezinárodní výrobce automatizačních systémů ifm electronic. „Kdo mohl cokoliv utratit, tak to utratil. Nakoupili jsme eura, co to šlo a co nešlo, jsme proměnili. Koupili jsme třeba dva automobily,“ říká Kamila Mašková, jednatelka českého zastoupení ifm, která zodpovídá i za východní trhy.
Podle ní většina českých malých a středních firem obchodujících s Ruskem současný vývoj očekávala a z rublu na euro či dolar přešla už dříve.
Kolísání rublu zdražuje dovoz
Zvýšená spotřeba bude mít však do budoucna dvojí efekt. Spotřebitelé se jednak předzásobí a v následujících letech nebudou tolik poptávat. Pokud se kurz rublu nestabilizuje, importované produkty pro výrazně zdraží a nákupy odloží i ti, kteří je zatím neuskutečnili.
Ruské firmy mají navíc problémy s přístupem k penězům už nyní, což dopadá i na české exportéry. „Kolísání rublu zdražuje dovoz, navíc je problém i v tom, že ruské finanční instituce mají kvůli sankcím ztížený přístup k dlouhodobým penězům. Pro ruské firmy bude s vysokými úrokovými sazbami velmi obtížné kupovat inovační technologie,“ vysvětluje Michal Čupa, bývalý šéf Českých radiokomunikací, který podniká v Rusku v oblasti IT.
Dodávky do Ruska kvůli tomu zastavila textilní společnost Juta za Dvora Králové. „Naši odběratelé v Rusku nám nemohou platit. S ohledem na kurz je pro ně těžké dostat se k potřebnému množství eur, v nichž v Rusku obchodujeme,“ řekl agentuře ČTK šéf firmy Jiří Hlavatý.