Ruští zákazníci jsou na módní domy za to, že v jejich zemi uzavřely butiky, často velmi naštvaní. Jedna z ruských influencerek například na Instagram natočila video, v němž rozstříhává svou kabelku značky Chanel.
„Nikdy jsem neviděla, že by se nějaká značka chovala tak neuctivě ke svým klientům,“ napsala ruská modelka svým více než devíti milionům sledujících na Instagramu v příspěvku s hashtagem #byebyeCHANEL.
Nejde přitom jen o kabelky či oblečení. Mezi luxusním zbožím, které Rusové nemohou nakupovat od dodavatelů z Evropské unie nebo Spojených států, jsou mimo jiné třeba i koně.
Čína jako motor luxusu
Konec prodejů ruským zákazníkům znamená nemalou díru do rozpočtu prodejců luxusního zboží. Podle poradenské společnosti Bain & Company tvoří ruští zákazníci dvě až tři procenta světového trhu s tímto zbožím. Jen v minulém roce tak představovaly prodeje v Rusku i mimo něj přibližně 7,4 miliardy dolarů.
Čínský luxus začíná být šik. Tamní generace Z se zamilovala do šperků |
Značky tak musí ztracené zisky nějak kompenzovat. Společnost Chanel sice své plány odmítá komentovat, ale pohled do její finanční zprávy za rok 2020 naznačuje, že jedním z možných kroků by mohlo být poohlédnutí se dále na východ. Tomu napovídají i čísla – zatímco v prvním roce pandemie se tržby společnosti v Evropě propadly o více než třetinu procent, v Asii klesly jen o tři.
„Pokud podnikáte v oblasti luxusního zboží a služeb, Čína je vaše cesta,“ napsala již v roce 2019 poradenská společnost McKinsey a označila čínské spotřebitele za motor celosvětového růstu výdajů za luxus. Podle společnosti Chalhoub Group, která se zabývá distribucí luxusních značek, je další částí světa se silnými nákupními výsledky v segmentu oblast Perského zálivu.
Kapka v moři
Materiální dopad sankcí týkajících se luxusního zboží na ruskou ekonomiku je v porovnání s jinými opatřeními zanedbatelný, upozornil pro Deutsche Welle Amir Fadavi, právník, který provozuje celosvětový web SanctionsExpert.com.
Výhodou opatření, která se týkají prodeje luxusního zboží, je podle Fadaviho jejich rychlá a snadná aplikovatelnost. Zároveň mají relativně malý dopad na státy, které je zavádějí, ve srovnání s obrovskými otřesy, které vyvolává například embargo na dovoz zemního plynu.
Nemožnost pořídit si řadu luxusního zboží má ale i symbolickou hodnotu. „Evropská unie, Velká Británie a Spojené státy zkrátka nechtěly, aby si bohatí Rusové, kteří mají blízko k ruské vládě, mohli užívat luxusního zboží vyráběného v jejich zemích,“ napsal Fadavi.
Klenotníci jsou nervózní, západní sankce postihly i ruské diamanty |
Fadavi také varoval, že úplné zavedení těchto sankcí v celosvětovém měřítku bude obtížné, protože je pravděpodobné, že některé země budou hledat způsoby, jak zákazy obejít. „Taková opatření také neukončí tok žádaného zboží mezi Ruskem a západními zeměmi. Všimněte si, že omezení se z větší části vztahují na vývoz,“ upozornil Fadavi.
Kontroverzní diamanty
Kontroverzním a široce medializovaným tématem jsou i ruské diamanty, jejichž hodnota se odhaduje na miliardy ročně. Tyto drahé kameny je totiž stále dovoleno vyvážet do EU, kde se řada z nich prodává na mezinárodním trhu, zejména v belgických Antverpách.
USA však zařadily ruskou firmu Alrosa, největší světovou těžební společnost diamantů, do svého sankčního režimu. Podle odhadů firma stojí až za třiceti procenty dodávek surových kamenů na světě. Mezi vlastníky společnosti je i ruská vláda, která drží až třicet procent akcií skupiny.
Diamantový sektor je přitom dlouhodobě jedním z nejvýznamnějších ruských oborů. Rusko spolu s Botswanou totiž patří mezi největší výrobce diamantů na světě. Nejdůležitějším trhem pak jsou právě Spojené státy, kam směřuje asi polovina veškeré diamantové produkce.