Šampaňské dovezené z Francie do Ruska už nebude smět být pojmenováno jako „Šampanskoje“, ale pouze jako šumivé víno. Oficiální označení šampaňské budou moct využívat pouze nápoje, které byly vyrobeny na ruském území.
Nová legislativa však může zavařit zahraničním dovozcům. Například společnost Moët Hennessy, která je jedním z největších exportérů šampaňského na světě, podle deníku The Guardian plánovala s dodáváním šumivého vína do Ruska kvůli novému zákonu úplně skončit.
Později však společnost otočila a svá šumivá vína začne do Ruska dovážet s novou etiketou. Změny etiket však společnost budou stát několik milionů. Je ovšem pochopitelné, že Moët Hennessy nechtěla ztratit ruský trh, jelikož do Ruska ročně doveze 2% z celkového počtu importovaných šumivých vín . „Vždy jsme dodržovali a respektovali platná pravidla a zákony,” říká společnost Moët Hennessy.
Ačkoliv se zdá, že samotní prodejci šampaňského se změnám označení nejspíše přizpůsobí, podle organizace Comité Champagne je nový ruský zákon nesmyslný, protože si označení „šampaňské” upravuje dle vlastní potřeby a odebírá ho z produktů, které skutečně pochází z oblasti Champagne ve Francii.
Luxus pro snoby? Deset chyb, které ničí šampaňské |
„Zbavit výrobce z oblasti Champagne práva používat označení šampaňské je skandální,“ prohlásili spolupředsedové organizace Maxime Toubart a Jean-Marie Barillère, s tím, že slovo šampaňské má v dalších 120 zemích ochrannou známku a není jediný důvod, proč by to v Rusku nemohlo být tak, jako v jiných zemích.
Podle francouzského deníku Le Monde by však za změnou legislativy mohly být i Putinovy osobní konexe a případná finanční motivace. Jeho blízký přítel a spolupracovník, miliardář Jurij Kovalčuk, je vlastníkem krymského vinařství Novy Svet, což je jedna z nejpopulárnějších značek vína v zemi.
5. října 2012 |