Společnost McDonald’s zcela opustila Rusko a v květnu prodala místnímu držiteli licence všechny restaurace, které vlastnila. Pod novým názvem Vkusno & točka (Chutně & tečka), se 12. a 13. června znovu otevřelo 50 restaurací v Moskvě a okolí.
Tisíce lidí, kteří přišli na otevření vlajkové lodi společnosti, provozovny na Puškinově náměstí v Moskvě, přivítalo nové logo, barevné schéma a obaly zbavené všech značek McDonald’s. Nová společnost totiž ztratila právo na ochranné známky a duševní vlastnictví americké skupiny.
Big Mac a McFlurry sice na jídelním lístku v nových restauracích chybí, ale nová firma má ambiciózní cíle. „První den jsme prodali téměř 120 tisíc hamburgerů. Takový denní obrat jsme za celou dobu působení McDonald’s v Rusku ještě nezažili,“ řekl generální ředitel Oleg Parojev agentuře Reuters.
Místo „mekáče“ Chutně & tečka. Rusko otevírá svůj fastfoodový řetězec |
Firma má v plánu do budoucna přidat další pobočky, ale zároveň přiznává, že je náročné nahradit některé suroviny a dodavatele. Nábor zaměstnanců však pokračuje, uvedl Parojev, který chce také rozšířit spolupráci se strategickým partnerem Sberbank, ačkoli vyloučil, že by hlavní ruský věřitel hrál roli akcionáře.
Otevření Vkusno & točka |
Pokračující používání značky McDonald’s je sice porušením ruských zákonů, společnost však podle něj nemůže podniknout právní kroky, protože na značku nemá žádná práva.
Někteří bývalí franšízanti společnosti McDonald’s si však ponechali na obalech a elektronických jídelních lístcích její značku a prodávají Big Mac pod jiným názvem, což společnosti Vkusno & točka (Chutně & tečka) způsobilo velké nepříjemnosti. „Samozřejmě z toho nemáme radost,“ řekl Parojev.
Vkusno & točka navrhla bývalým franšízantům, aby se připojili k nové značce, uvedl Parojev, přičemž jeden z nich již souhlasil. „Je pro mě záhadou, jaké produkty se tam prodávají,“ řekl o franšízových restauracích. „Ale mohu s jistotou říci, že to rozhodně nejsou stejné výrobky nebo ingredience, které se dříve prodávaly v McDonald’s,“ dodal.
Dodavatelské komplikace
Společnost je odhodlána udržet kvalitu výrobků, ale i známou chuť. Přestože 99 procent surovin pochází od ruských dodavatelů, Parojev prohlásil, že „významné procento“ ingrediencí pochází ze zahraničí, což je proces komplikovaný sankcemi a narušením dodavatelského řetězce.
Vkusno & točka nyní hledá nového dodavatele nápojů, protože Coca Cola vyčerpává své zásoby v Rusku, doplnil ředitel. Kávová směs podle něj zůstane, nyní ji dodává indický investor, který koupil ruské aktivity finské společnosti Paulig.
Podle dohody s McDonald’s se změní receptury a pracuje se na nové variantě Big Macu, řekl Parojev. „To, že teď Big Mac zmizel z jídelního lístku, nám moc nepomáhá a je to velká škoda,“ svěřil se ředitel.
Zavedení nové značky si vyžádá čas, ale Parojev byl optimistický. „Naši hosté si na nový název zvyknou a pochopí, že už nejsou v mekáči, ale v Tečce,“ uzavřel.