ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aeroflot a spol. mají nedostatek dílů. Kvůli sankcím rozebírají jiná letadla

  • 121
Ruské letecké společnosti včetně státem kontrolované aerolinie Aeroflot rozebírají kvůli nedostatku náhradních dílů svá letadla. Rusko totiž kvůli uvaleným sankcím ze strany Západu nemůže potřebné součástky do letadel nakupovat.

Kroky ruských leteckých společností korespondují s doporučením ruské vlády z letošního června. Ta manažerům nejvýznamnějších ruských aerolinií uvedla, že letadla ze zahraniční výroby se tímto způsobem musí pokusit udržet v chodu alespoň do roku 2025. Problematické ale je, že letouny západní výroby tvoří většinu ruské flotily. Informovala o tom agentura Reuters.

Podle zdrojů agentury Reuters je v současné době uzemněn a postupně rozebírán jen několik měsíců starý Airbus A350. Podobně je to i v případě letounu ruské výroby Suchoj Superjet 100, jehož provozování je velmi závislé na zahraničních dílech. Oba stroje už léta patří společnosti Aeroflot.

Téměř osmdesát procent flotily ruského Aeroflotu tvoří stroje západní výroby. Podle dostupných informací disponují tyto aerolinie 146 letadly od Airbusu a rovněž jim patří dalších 134 strojů od Boeingu. Jen asi osmdesát letounů pochází z ruské výroby. Podle odhadů kvalifikovaných odborníků může mít Rusko do budoucna největší problémy s provozováním letounů A350 a Bombardier řady Q, jejichž servis se provádí v západních státech.

Ruské ministerstvo dopravy ani společnost Aeroflot na žádost agentury Reuters o komentář neodpověděly.

Podle zdroje z leteckého průmyslu bude už po jednom roce sankcí pro Rusko výzva, aby udrželo moderní letadla v chodu, přestože země má solidní inženýrskou základnu. Novější generace letadel, jako je A320neo, A350 nebo Boeing 737 MAX a 787, mají totiž technologii, kterou je zapotřebí neustále aktualizovat.

Výpočty agentury Reuters z údajů serveru Flightradar24 ukazují, že od konce července nevzlétlo asi padesát letadel Aeroflotu, což je asi patnáct procent z celkové flotily. Tři ze sedmi Airbusů A350 se pak do vzduchu nedostaly už asi tři měsíce. To ale může mimo jiné souviset s tím, že kvůli uvaleným sankcím ze Západu se počet provozovaných linek ruských aerolinií citelně snížil.

Aeroflot, který kdysi patřil k nejlepším leteckým společnostem na světě, zaznamenal ve druhém čtvrtletí letošního roku 22% pokles provozu oproti stejnému období loňského roku.

Západní státy uvalily desítky sankcí na Rusko kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině. Kromě nedostatečného přístupu k novým náhradním dílům nemohou ruské aerolinie na Západě provádět ani potřebnou údržbu.

Náhradní díly pro letadla odmítla před časem Rusku dodávat i Čína. Valery Kudinov, který je v Rusku už několik let odpovědný za udržování letové způsobilosti leteckých strojů, neuspěl s podobnou žádostí ani u Turecka nebo Indie.