Slunění na jachtě už nestačí. Miliardáři se výjimečnými zážitky vrací ke kořenům

  19:30aktualizováno  19:30
Britská cestovka pořádá dlouhodobé dovolené pro vyhořelé miliardáře. A nejde o jen tak ledajaké prázdniny. Zahrnují třeba stopování leopardů v Indii, pobyt u původních obyvatel africké Botswany, nebo potápění v přítomnosti žraloků při pravidelném tahu sardinek kolem jihoafrického pobřeží.

Boháči se mohou na svých superprázdninách například potápět se žraloky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Ukazuje se, že mít balík peněz přináší spoustu stresu. Superboháči si tak dopřávají měsíční i roční dovolené, aby unikli tlaku z vedení podniku nebo správy obřího majetku. 

Tom Barber, zakladatel londýnské cestovní kanceláře Original Travel, kvůli velké poptávce zakládá speciální oddělení. Bude určené právě pro „výrobu“ dlouhých dovolených na míru pro horní procento bohatých zákazníků, informuje Guardian.

„Je to obrovský trend,“ tvrdí Barber. „Bohatí hledají možnost úniku. Často chtějí něco jako návrat ke kořenům. Například naučit se schopnostem našich předků, jak si ulovit a připravit jídlo,“ pokračuje. 

Fotogalerie

Zmíněná cestovka v posledních šesti letech zorganizovala na 80 takových dovolených v délce minimálně měsíc, loni přitom objednávek výrazně přibylo. Americké cestovky pro majetné hlásí podobný trend.

Podle Barbera většinou šlo o měsíční nebo dvouměsíční dovolené. Pro jednoho 45letého miliardáře, který prodal svůj startup a chtěl strávit nějaký čas se svou rodinou, ale zařizoval i roční dovolenou. Dlouhý výlet přišel na více než milion liber (28,5 milionu korun).

Rodina navštívila 65 zemí od Mauricia po Bhútán přes Antarktidu a Grónsko. „Ten muž byl vyhořelý,“ říká šéf cestovky. „Chtěl vidět kus světa, vrátit se ke kořenům, ale hlavně se víc vidět se svými dětmi, na které neměl při práci čas,“ doplnil Barber. 

K čemu letenky, když máte tryskáč

Celou cestu zařizoval tým několika lidí, kteří například žádali o víza nebo zajištění průvodců v dané zemi. Jediné, o co se nemuseli starat, byly letenky. Rodina se totiž přepravovala ve svém soukromém tryskáči. 

Součástí itineráře bylo například sledování leopardů sněžných na severozápadě Indie. „Opravdu je chtěli vidět, ale nebyli ochotní tam čekat deset dní, aniž by třeba některého viděli. Proto jsme najali tým místních stopařů a helikoptéru, aby rodinu vysadila zrovna ve chvíli, kdy se velké kočky ukázaly,“ vypráví Barber.

Rodina také strávila nějaký čas s domorodci v Botswaně, kteří se stále živí lovem a sběrem. Boháči se tu učili, jak si ulovit a připravit jídlo a jak žít bez peněz. Potápěli se také u jihoafrického pobřeží během každoročního tahu sardinek, kdy miliardy malých ryb migrují a přitahují spoustu predátorů včetně žraloků a delfínů. 

Spolu s nimi se potápěl i tým profesionálních dokumentaristů, který rodině zážitek nahrával. „Pak je naučili, jak nahrávku upravit a sestříhat, a vyrobit si tak vlastní minifilm,“ popisuje Barber. „Bohatí se chtějí převážně naučit něco nového. Slunit se na obří jachtě už vyšlo z módy - lidé chtějí zážitky a nové dovednosti,“ říká. Cestovka rodině vytvořila i web, kde je mohli jejich přátelé sledovat. 

Vidět realitu, ale z bezpečné vzdálenosti

Miliardáři na dlouhé dovolené často berou své rodiny, aby také viděly, jak žijí „obyčejní“ lidé a jakou moc a důležitost mají peníze. „Chtějí, aby jejich děti přišly do kontaktu s reálným životem, ale bezpečnou cestou,“ konstatuje Barber.

Ve Spojených státech roste poptávka po takových dovolených exponenciální řadou, tvrdí šéf newyorské Ovation Travel Group Jack Ezon. Jeho firma každý rok zorganizuje 50 až 60 výletů trvajících měsíc a až deset ročních dovolených. „Je to způsob, jak restartovat a osvěžit svůj život,“ míní.

Mnoho z Ezonových klientů byli podnikatelé, kteří prodali svůj byznys a chtěli si vydechnout. „Často jde o zakladatele technologických firem, kteří mají po jejich prodeji dvouletou konkurenční doložku a hledají, jak s tak dlouhou dobou naložit,“ říká. 

Americký manažer žijící v Mexiku, kterž si přál zůstat v anonymitě, se chystá příští měsíc vyrazit na sedmiměsíční dovolenou se svou ženou a dvěma dětmi. Chtějí vyrazit speciálně vybaveným autem z jižního cípu Chile a dojet až domů do Mexika. Zastaví například na trek na horu Machu Picchu v peruánských Andách nebo se chtějí potápět u souostroví Galapágy.

„S ženou jsme se rozhodli, že chceme strávit intenzivní dovolenou s dětmi teď, dřív, než bude pozdě. Staršímu dítěti bude brzy 13 a mladšímu deset,“ vysvětluje. Děti přijdou o více než půl roku školní docházky. Manažer a jeho žena ale mají oba zkušenosti s učením, proto zvládnou doučování.

Pauza ve vzdělávání dětí je často tím, co bohatým plány na dlouhodobé dovolené hatí. Když má ale člověk peníze, dá se to vyřešit různě. Například si vzít s sebou učitele v důchodu.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Kožešinové bambulky se prodávaly jako umělé, přitom byly z králíků

Faux Fur Pom Pom Jumper

Britská rada pro reklamu rozhodla, že dva obchody používaly při prodeji klamavou reklamu. Bambulky na oblečení a...

Gatesovy žížaly. Miliardář investuje do „kompostových“ toalet

Nadace Bear Valley Ventures vyvíjí nové záchody pro indický venkov. Jen pomocí...

Zatímco ve vyspělých zemích je vrcholem luxusu toaleta s pozlaceným prkýnkem a integrovanou sprchou, v chudých...

Britové klepli Provident přes prsty, v reklamě cílil na předvánoční emoce

Ilustrační snímek

Britský poskytovatel půjček v předvánoční reklamě nezodpovědně cílil na zranitelné zákazníky, řekla místní rada pro...

Najdete na iDNES.cz