Zlevnit nestačí. Obchody lákají na zdravé potraviny i chytřejší služby, uvádí studie

Autor:
  12:00
Po čtyřech letech stagnace se evropský trh s potravinami v roce 2024 konečně nadechl. Tržby reálně vzrostly, zákazníci pomalu přestávají jen šetřit a obchodníci hledají nové cesty, jak si je udržet. Vyplývá to ze studie společnosti McKinsey & Company a asociace EuroCommerce.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Trh s potravinami v Evropě v roce 2024 poprvé po letech skutečně rostl, a to o 2,4 procenta. A přestože jen lehce překonal inflaci cen potravin (2,3 procenta), znamená to první skutečné oživení od roku 2020. Zákazníci sice dál šetří, ale zároveň začínají být ochotni si za některé věci připlatit. Každý čtvrtý například přešel k dražším produktům. Stejné procento ale zároveň nakupovalo levněji než dřív. Výsledkem je určité vyrovnání trendu, který byl v minulých letech silně orientovaný na šetření.

Zpráva State of Grocery Retail 2025, zveřejněná firmou McKinsey & Company ve spolupráci s EuroCommerce, mapuje stav evropského trhu a trendy, které ho budou určovat v dalších letech. Opírá se o rozhovory s desítkami šéfů řetězců a odpovědi více než čtrnáct tisíc spotřebitelů z třinácti evropských zemí.

Privátní značky i slevy na míru

Privátní značky, tedy produkty, které prodávají řetězce pod vlastní značkou, dále posilují. A to nejen u šetřících zákazníků. Více než 80 procent lidí říká, že u nich zůstane, i kdyby si mohli dovolit dražší značkové zboží. Obchodníci proto mění jejich vnímání: ne jako lacinou náhradu, ale jako plnohodnotnou a někdy i originální alternativu.

Rostoucí hlad po zdravém jídle je dalším z výrazných trendů. Nejvíc se projevuje u generace Z, tedy dnešních dvacátníků a mladších třicátníků. Z nich celých 45 procent uvádí, že se chtějí více zaměřit na výživu. Právě tato skupina také nejrychleji roste jako nákupní síla.

Stále víc řetězců sází na personalizaci, ať už jde o slevy na míru, doporučení podle předchozích nákupů nebo upravenou nabídku v aplikacích. Umělá inteligence se tak stává běžným nástrojem, který má za úkol zvyšovat loajalitu i tržby. Podle dat může personalizace zvýšit výnosy i udržení zákazníka o čtyři až šest procent.

Česká ekonomika ukazuje známky oživení, spotřebitelé však zůstávají obezřetní

Z pohledu dlouhodobého růstu jsou na špičce diskontní řetězce. V posledních pěti letech rostly v přepočtu na metr čtvereční až pětkrát rychleji než běžné supermarkety. Nejvíce se daří těm, které kromě nízkých cen nabízejí i kvalitní sortiment, příjemné prostředí prodejny a silnou nabídku vlastních značek.

„Objem prodejů opět roste a část zákazníků je ochotná utrácet víc. Ale tlak na náklady zůstává silný a spotřebitelé stále pečlivě zvažují, co si koupí,“ říká Daniel Läubli, globální šéf segmentu potravinového maloobchodu ve společnosti McKinsey.

Podle něj by se obchodníci měli letos soustředit na čtyři věci, a to hledání růstových příležitostí, efektivitu, práci s mladými zákazníky a využití umělé inteligence.

„V době drahé energie, inflace a geopolitické nejistoty je důležité umět využít výhody jednotného evropského trhu. Kdo dokáže oslovit mladé, zdravě se stravující zákazníky a nabídne jim personalizovaný zážitek, má šanci uspět,“ dodává Christel Delberghe, generální ředitelka EuroCommerce.

Český trh kopíruje evropský trend

Podle aktuálních dat společnosti NielsenIQ dochází s postupnému oživení ekonomiky a ke změnám v nákupním chování tuzemských spotřebitelů. Spotřebitelská důvěra roste a Češi se aktuálně řadí mezi třetinu nejoptimističtějších zemí Evropy z hlediska spotřebitelského sentimentu a očekávání. Sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby se postupně zotavuje z propadu způsobeného vysokou inflací a sníženou kupní silou.

Do supermarketu chodí všichni, online nakupuje každý pátý, odhalil průzkum

„Přesto se začíná projevovat chuť spotřebitelů investovat do prémiových produktů napříč kategoriemi, v nichž hraje zásadní roli inovace,“ uvedl Karel Týra, generální ředitel NIQ pro Českou republiku a Slovensko.

Zvýšený zájem o kvalitní značky je patrný i v segmentu rychloobrátkového zboží, kde růst není tažen pouze vyššími cenami, ale především návratem ke kvalitním, prémiovým potravinám a drogerii.

Zákazníci v Česku navíc kladou stále větší důraz nejen na kvalitu, ale také na pohodlí a úsporu času při nákupech. Výrazně tak roste popularita formátů umožňujících rychlé a efektivní nakupování ať už jde o online nákupy, supermarkety nebo diskontní řetězce. Nové spotřebitelské návyky tak formuje kombinace vyšší kvality, inovace a komfortu.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Egypt dokončil investice do areálu pyramid. Jen muzeum stálo víc než miliardu dolarů

Pyramidy v Gíze se řadí mezi nejoblíbenější destinace na světě. Každý rok je navštíví přibližně 2,5 milionu lidí. Léta ale cestovatelům cestu za zážitkem kazili neodbytní obchodníci s pochybným...

Plán na novou krajinu po těžbě je hotov. Na severu Čech vznikne přírodní jezero

Doba uhelná v Česku definitivně končí a nejvíc je to znát na severu Čech. Revitalizace lokality po hnědouhelném lomu ČSA, kde společnost Severní energetická již ukončila těžbu, směřuje do finální...

Aerolinky ruší lety do Perského zálivu. Reagují na rostoucí napětí v oblasti

Po víkendových útocích Spojených států proti íránským jaderným zařízením letecké společnosti reagují na eskalaci napětí na Blízkém východě v době, kdy Teherán slibuje odvetu. Protože aerolinky ruší...

23. června 2025  12:41

Plyn je po útoku na Írán nejdražší od dubna, obchodníci s ropou jsou nervózní

Velkoobchodní cena plynu pro evropský trh se v pondělí dostala na nejvyšší úroveň od začátku dubna, když přesáhla 42 eur za megawatthodinu. Trh tak reaguje na útok na íránská jaderná zařízení, který...

23. června 2025

Výrobce panenek Labubu může přijít o část tržeb. Čína mu hrozí regulací

Čínská hračkářská značka Pop Mart, která stojí i za oblíbenými sběratelskými panenkami Labubu, má obavy. Poté, co čínská státní média vyzvala k přísnější regulaci sběratelských karet a blindboxů,...

23. června 2025  9:50

Konec vapování v Česku? Novela zakáže e-cigarety navzdory vládním slibům

Vláda se ve svém programovém prohlášení v souvislosti s návykovými látkami zavázala k uplatňování politiky snižování rizik. Tento závazek v praxi znamená odstupňování regulace podle relativní míry...

23. června 2025  9:50

Se „štamgasty“ z ranního vlaku se už známe, říká strojvedoucí

Advertorial

Když nastupujete do vlaku, všímáte si, jaký strojvedoucí vás veze? Pokud se chcete projet třeba legendárním Posázavským Pacifikem, může se stát, že za řídicím pultem motorové jednotky nebo silného...

23. června 2025

Mladí lidé se do práce nehrnou. Zato rychle přibývá pracujících seniorů

Ještě před třiceti lety bylo běžné, že mladí lidé ve velké míře pracovali již na prahu dospělosti. To je dnes velká výjimka. Prodlužuje se doba studia a tím i nástup do pracovního procesu. U starší...

23. června 2025

Na kontroly odlesňování chybí 70 milionů ročně. Česko čeká na analýzu rizika

Premium

V rozpočtu pro Národní lesnický institut, který vznikl z Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů, chybí 70 milionů korun jenom na platy nových úředníků. O rok odsouvaná nová povinnost pro firmy vykazovat...

23. června 2025

Švédská královna skládek půjde za mříže. Skončila tak největší odpadová kauza v zemi

Ve Švédsku odsoudili k šesti letům vězení za nelegální ukládání statisíců tun toxického odpadu podnikatelku a bývalou šéfku společnosti Think Pink. Bella Nilssonová, kdysi v zemi označovaná za...

22. června 2025

Austrálie povolila maso z laboratoře. Na menu bude foie gras i jedlá svíčka

Austrálie povolila prodej prvního masa vypěstovaného v laboratoři. Po dvouletém schvalovacím procesu získal startup Vow souhlas úřadů pro tři produkty z kultivovaných buněk křepelky japonské. Novinka...

22. června 2025

Skotský ostrov hledá nového majitele, na prodej je poprvé za osmdesát let

Ostrov Shuna u západního pobřeží Skotska je poprvé za téměř osmdesát let na prodej. Rozlehlý soukromý pozemek o rozloze přes 405 hektarů zahrnuje osm obytných domů, chátrající hrad a přístup k...

22. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejvíc času v práci tráví Turci, nejmíň Nizozemci. Češi jsou průměr, říká studie

Evropané tráví v práci čím dál méně času, zjistili odborníci. Za posledních deset let se takto strávená doba průměrně snížila o hodinu. Mezi jednotlivými státy jsou ale stále obrovské rozdíly....

22. června 2025

Čína omezila vývoz antimonu. Evropské firmy musí spoléhat na překupníky

Koncem loňského Čína omezila vývoz antimonu, látky nezbytné pro výrobu olověných baterií i vojenské techniky. Už nyní začínají tato čínská exportní omezení mnohé výrobce bolet, nedostatek antimonu na...

22. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.