Zlevnit nestačí. Obchody lákají na zdravé potraviny i chytřejší služby, uvádí studie

Autor:
  12:00
Po čtyřech letech stagnace se evropský trh s potravinami v roce 2024 konečně nadechl. Tržby reálně vzrostly, zákazníci pomalu přestávají jen šetřit a obchodníci hledají nové cesty, jak si je udržet. Vyplývá to ze studie společnosti McKinsey & Company a asociace EuroCommerce.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Trh s potravinami v Evropě v roce 2024 poprvé po letech skutečně rostl, a to o 2,4 procenta. A přestože jen lehce překonal inflaci cen potravin (2,3 procenta), znamená to první skutečné oživení od roku 2020. Zákazníci sice dál šetří, ale zároveň začínají být ochotni si za některé věci připlatit. Každý čtvrtý například přešel k dražším produktům. Stejné procento ale zároveň nakupovalo levněji než dřív. Výsledkem je určité vyrovnání trendu, který byl v minulých letech silně orientovaný na šetření.

Zpráva State of Grocery Retail 2025, zveřejněná firmou McKinsey & Company ve spolupráci s EuroCommerce, mapuje stav evropského trhu a trendy, které ho budou určovat v dalších letech. Opírá se o rozhovory s desítkami šéfů řetězců a odpovědi více než čtrnáct tisíc spotřebitelů z třinácti evropských zemí.

Privátní značky i slevy na míru

Privátní značky, tedy produkty, které prodávají řetězce pod vlastní značkou, dále posilují. A to nejen u šetřících zákazníků. Více než 80 procent lidí říká, že u nich zůstane, i kdyby si mohli dovolit dražší značkové zboží. Obchodníci proto mění jejich vnímání: ne jako lacinou náhradu, ale jako plnohodnotnou a někdy i originální alternativu.

Rostoucí hlad po zdravém jídle je dalším z výrazných trendů. Nejvíc se projevuje u generace Z, tedy dnešních dvacátníků a mladších třicátníků. Z nich celých 45 procent uvádí, že se chtějí více zaměřit na výživu. Právě tato skupina také nejrychleji roste jako nákupní síla.

Stále víc řetězců sází na personalizaci, ať už jde o slevy na míru, doporučení podle předchozích nákupů nebo upravenou nabídku v aplikacích. Umělá inteligence se tak stává běžným nástrojem, který má za úkol zvyšovat loajalitu i tržby. Podle dat může personalizace zvýšit výnosy i udržení zákazníka o čtyři až šest procent.

Česká ekonomika ukazuje známky oživení, spotřebitelé však zůstávají obezřetní

Z pohledu dlouhodobého růstu jsou na špičce diskontní řetězce. V posledních pěti letech rostly v přepočtu na metr čtvereční až pětkrát rychleji než běžné supermarkety. Nejvíce se daří těm, které kromě nízkých cen nabízejí i kvalitní sortiment, příjemné prostředí prodejny a silnou nabídku vlastních značek.

„Objem prodejů opět roste a část zákazníků je ochotná utrácet víc. Ale tlak na náklady zůstává silný a spotřebitelé stále pečlivě zvažují, co si koupí,“ říká Daniel Läubli, globální šéf segmentu potravinového maloobchodu ve společnosti McKinsey.

Podle něj by se obchodníci měli letos soustředit na čtyři věci, a to hledání růstových příležitostí, efektivitu, práci s mladými zákazníky a využití umělé inteligence.

„V době drahé energie, inflace a geopolitické nejistoty je důležité umět využít výhody jednotného evropského trhu. Kdo dokáže oslovit mladé, zdravě se stravující zákazníky a nabídne jim personalizovaný zážitek, má šanci uspět,“ dodává Christel Delberghe, generální ředitelka EuroCommerce.

Český trh kopíruje evropský trend

Podle aktuálních dat společnosti NielsenIQ dochází s postupnému oživení ekonomiky a ke změnám v nákupním chování tuzemských spotřebitelů. Spotřebitelská důvěra roste a Češi se aktuálně řadí mezi třetinu nejoptimističtějších zemí Evropy z hlediska spotřebitelského sentimentu a očekávání. Sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby se postupně zotavuje z propadu způsobeného vysokou inflací a sníženou kupní silou.

Do supermarketu chodí všichni, online nakupuje každý pátý, odhalil průzkum

„Přesto se začíná projevovat chuť spotřebitelů investovat do prémiových produktů napříč kategoriemi, v nichž hraje zásadní roli inovace,“ uvedl Karel Týra, generální ředitel NIQ pro Českou republiku a Slovensko.

Zvýšený zájem o kvalitní značky je patrný i v segmentu rychloobrátkového zboží, kde růst není tažen pouze vyššími cenami, ale především návratem ke kvalitním, prémiovým potravinám a drogerii.

Zákazníci v Česku navíc kladou stále větší důraz nejen na kvalitu, ale také na pohodlí a úsporu času při nákupech. Výrazně tak roste popularita formátů umožňujících rychlé a efektivní nakupování ať už jde o online nákupy, supermarkety nebo diskontní řetězce. Nové spotřebitelské návyky tak formuje kombinace vyšší kvality, inovace a komfortu.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a zdokumentovala ceny potravin v menší samoobsluze patřící do sítě Studenac v istrijské Poreči, pak Lidl ve...

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Konec vapování v Česku? Ministerstvo rozporuje, že by k tomu novela mohla vést

Vláda se ve svém programovém prohlášení v souvislosti s návykovými látkami zavázala k uplatňování politiky snižování rizik. Tento závazek v praxi znamená odstupňování regulace podle relativní míry...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Prohra není to nejhorší. Zemřel Fred Smith, miliardář a zakladatel FedExu

Jednadvacátého června zemřel v Memphisu ve věku 80 let Frederick W. Smith, zakladatel a dlouholetý ředitel společnosti FedEx. Veterán z vietnamské války stál za fenomenálním úspěchem společnosti,...

24. června 2025

Zvýšení spotřební daně okrádá stát o miliardy, upozorňují lihovarníci

V roce 2024 se spotřební daň na lihoviny zvýšila o deset procent. O stejnou výši narostla i letos a v roce 2026 se očekává další zvýšení o pět procent. Výrobci destilátů ale nesouhlasí a upozorňují,...

24. června 2025

Evropská unie přerušila jednání o zákonu proti „zeleným“ tvrzením

Evropská unie pozastavila jednání o plánovaném zákonu, který by firmám ukládal povinnost podložit svá tvrzení o šetrnosti k životnímu prostředí patřičnými důkazy. Návrh měl zamezit tzv....

24. června 2025  15:29

Richard Fuxa nabízí miliardu za většinový podíl ve společnosti BigBoard

Předseda představenstva a menšinový akcionář společnosti BigBoard Richard Fuxa uplatnil své předkupní právo na nákup 60 procent akcií od slovenské firmy JOJ Media House ovládané Richardem Flimelem.

24. června 2025  13:44

Nebe je přetížené, připravte se na zpoždění, varuje Letiště Praha před sezonou

Situaci na Letišti Václava Havla v Praze bude během letošní letní sezony velmi ovlivňovat geopolitická situace ve světě a s ní související uzavírky vzdušného prostoru. Česko je na situaci podle...

24. června 2025  13:17

Kilo jahod až za 200, kilo třešní za 300. Kolik stojí ovoce v obchodech, na trzích a farmách

Právě vrcholí sezona sladkých jahod a šťavnatých třešní. Kam se letos vydat na červenou úrodu? Kde se v roce 2025 vyplatí nakoupit a kolik korun zaplatíte za kilo? Prozkoumali jsme ceny třešní a...

24. června 2025  11:11

Sněmovna projedná Lex plyn, bez schválení hrozí komplikace

Sněmovna tento týden rozhodne o individuálních kontrolách části solárních elektráren. Klíčový zákon předložený ministerstvem průmyslu a obchodu vedeným Lukášem Vlčkem (STAN) vrátili senátoři do dolní...

24. června 2025  10:56

V Perském zálivu znovu ožívá letecký provoz, některé aerolinky ještě vyčkávají

Země v Perském zálivu včetně Kataru a Spojených arabských emirátů znovu otevírají svůj vzdušný prostor a obnovují provoz na jedněch z nejrušnějších letišť světa. Reagují tak na oznámené příměří mezi...

24. června 2025  10:08

Dobré zbraně vyrábíme doma, Česko je nemá kupovat v cizině, shodli se experti

Vysíláme

Česká republika má silnou tradici zbrojní výroby a podle expertů by jí měla více využít. U kulatého stolu iDNES.cz se na tom shodli ekonomka Jana Matesová, bývalý guvernér České národní banky a...

24. června 2025

Ropa prudce zlevnila, trh uklidnilo příměří mezi Íránem a Izraelem

Ceny ropy se prudce snižují, v úterý ráno se propadly na více než týdenní minimum. Reagují na oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že se Írán s Izraelem dohodly na příměří. To zmírnilo...

24. června 2025  9:32

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Spořicí účet nevydělává? Investice do nemovitostí nabízí téměř osm procent ročně

Advertorial

Inflace sice zpomalila, ale peníze na spořicích účtech stále ztrácejí hodnotu. V takové době dává ještě větší smysl investovat chytře a bezpečně. Jednou z cest, jak chránit úspory a získat pravidelný...

24. června 2025

Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a zdokumentovala ceny potravin v menší samoobsluze patřící do sítě Studenac v istrijské Poreči, pak Lidl ve...

24. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.