Zlevnit nestačí. Obchody lákají na zdravé potraviny i chytřejší služby, uvádí studie

Autor:
  12:00
Po čtyřech letech stagnace se evropský trh s potravinami v roce 2024 konečně nadechl. Tržby reálně vzrostly, zákazníci pomalu přestávají jen šetřit a obchodníci hledají nové cesty, jak si je udržet. Vyplývá to ze studie společnosti McKinsey & Company a asociace EuroCommerce.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Trh s potravinami v Evropě v roce 2024 poprvé po letech skutečně rostl, a to o 2,4 procenta. A přestože jen lehce překonal inflaci cen potravin (2,3 procenta), znamená to první skutečné oživení od roku 2020. Zákazníci sice dál šetří, ale zároveň začínají být ochotni si za některé věci připlatit. Každý čtvrtý například přešel k dražším produktům. Stejné procento ale zároveň nakupovalo levněji než dřív. Výsledkem je určité vyrovnání trendu, který byl v minulých letech silně orientovaný na šetření.

Zpráva State of Grocery Retail 2025, zveřejněná firmou McKinsey & Company ve spolupráci s EuroCommerce, mapuje stav evropského trhu a trendy, které ho budou určovat v dalších letech. Opírá se o rozhovory s desítkami šéfů řetězců a odpovědi více než čtrnáct tisíc spotřebitelů z třinácti evropských zemí.

Privátní značky i slevy na míru

Privátní značky, tedy produkty, které prodávají řetězce pod vlastní značkou, dále posilují. A to nejen u šetřících zákazníků. Více než 80 procent lidí říká, že u nich zůstane, i kdyby si mohli dovolit dražší značkové zboží. Obchodníci proto mění jejich vnímání: ne jako lacinou náhradu, ale jako plnohodnotnou a někdy i originální alternativu.

Rostoucí hlad po zdravém jídle je dalším z výrazných trendů. Nejvíc se projevuje u generace Z, tedy dnešních dvacátníků a mladších třicátníků. Z nich celých 45 procent uvádí, že se chtějí více zaměřit na výživu. Právě tato skupina také nejrychleji roste jako nákupní síla.

Stále víc řetězců sází na personalizaci, ať už jde o slevy na míru, doporučení podle předchozích nákupů nebo upravenou nabídku v aplikacích. Umělá inteligence se tak stává běžným nástrojem, který má za úkol zvyšovat loajalitu i tržby. Podle dat může personalizace zvýšit výnosy i udržení zákazníka o čtyři až šest procent.

Česká ekonomika ukazuje známky oživení, spotřebitelé však zůstávají obezřetní

Z pohledu dlouhodobého růstu jsou na špičce diskontní řetězce. V posledních pěti letech rostly v přepočtu na metr čtvereční až pětkrát rychleji než běžné supermarkety. Nejvíce se daří těm, které kromě nízkých cen nabízejí i kvalitní sortiment, příjemné prostředí prodejny a silnou nabídku vlastních značek.

„Objem prodejů opět roste a část zákazníků je ochotná utrácet víc. Ale tlak na náklady zůstává silný a spotřebitelé stále pečlivě zvažují, co si koupí,“ říká Daniel Läubli, globální šéf segmentu potravinového maloobchodu ve společnosti McKinsey.

Podle něj by se obchodníci měli letos soustředit na čtyři věci, a to hledání růstových příležitostí, efektivitu, práci s mladými zákazníky a využití umělé inteligence.

„V době drahé energie, inflace a geopolitické nejistoty je důležité umět využít výhody jednotného evropského trhu. Kdo dokáže oslovit mladé, zdravě se stravující zákazníky a nabídne jim personalizovaný zážitek, má šanci uspět,“ dodává Christel Delberghe, generální ředitelka EuroCommerce.

Český trh kopíruje evropský trend

Podle aktuálních dat společnosti NielsenIQ dochází s postupnému oživení ekonomiky a ke změnám v nákupním chování tuzemských spotřebitelů. Spotřebitelská důvěra roste a Češi se aktuálně řadí mezi třetinu nejoptimističtějších zemí Evropy z hlediska spotřebitelského sentimentu a očekávání. Sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby se postupně zotavuje z propadu způsobeného vysokou inflací a sníženou kupní silou.

Do supermarketu chodí všichni, online nakupuje každý pátý, odhalil průzkum

„Přesto se začíná projevovat chuť spotřebitelů investovat do prémiových produktů napříč kategoriemi, v nichž hraje zásadní roli inovace,“ uvedl Karel Týra, generální ředitel NIQ pro Českou republiku a Slovensko.

Zvýšený zájem o kvalitní značky je patrný i v segmentu rychloobrátkového zboží, kde růst není tažen pouze vyššími cenami, ale především návratem ke kvalitním, prémiovým potravinám a drogerii.

Zákazníci v Česku navíc kladou stále větší důraz nejen na kvalitu, ale také na pohodlí a úsporu času při nákupech. Výrazně tak roste popularita formátů umožňujících rychlé a efektivní nakupování ať už jde o online nákupy, supermarkety nebo diskontní řetězce. Nové spotřebitelské návyky tak formuje kombinace vyšší kvality, inovace a komfortu.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali

Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na svém webu představoval různé produkty za stejné částky jak v eurech, tak v korunách. Uživatelé...

Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India

Video z havárie letadla společnosti Air India naznačuje možné anomálie, které budou nyní zkoumat orgány pro bezpečnost letectví, aby určily příčinu nehody. Odborníci spekulují, že letadlo možná...

Sorry, nic nedostanete. Reebok ruší Čechům až příliš levné objednávky

Přestože se firma Reebok oficiálně ke zpackané slevové akci na svých stránkách, kde místo eur uvedla ceny v českých korunách, nevyjádřila, zákazníci z Česka, kteří si výrazně zlevněné zboží z jejích...

Reebok k levným objednávkám mlčí. Na svých stránkách zrušil českou měnu

Chyba v zobrazování cen na oficiálním e-shopu značky Reebok způsobila, že se tisíce českých zákazníků dostaly ke zboží za extrémně nízké ceny. Trička vycházela na zhruba 30 korun, boty dokonce pod...

Celý národ chodí v Reeboku. Český internet se baví vtipy o nevídaných slevách

Víkendová nákupní horečka způsobená pravděpodobnou chybou e-shopu sportovní značky Reebok, kdy stránky zobrazovaly ceny v korunách místo v eurech způsobila, že Češi horečně začali nakupovat boty a...

Kanaďané se obracejí zády k USA. Na dovolenou míří raději do Karibiku i Evropy

Kanadští turisté letos v létě mění směr. Místo tradičních výletů do Spojených států volí častěji Karibik, Evropu či Afriku. Důvodem nejsou jen napjaté politické vztahy mezi oběma zeměmi, ale také...

15. června 2025

Bezpečnost, anebo důkaz společenského úpadku? Řetězec začal prodávat z klece

Kriminalita v britských obchodech dosáhla takové míry, že řetězec Sainsbury’s zavedl nové bezpečnostní zařízení. První ze svých londýnských obchodů, ve kterých se prodávají vapy, tabák nebo alkohol,...

15. června 2025

V Česku zbankrotovalo nejvíce firem od roku 2022. Nejčastěji v Praze, říká analýza

V květnu v ČR zbankrotovalo 74 firem, o 16 více než v dubnu a zároveň nejvíce za měsíc od března 2022. Bylo také podáno 79 insolvenčních návrhů. Jejich počet naopak meziměsíčně klesl o 27 na nejnižší...

15. června 2025  7:37

Obce musí třídit textilní odpad. Některé jsou naštvané, že mají platit, říká expert

V broumovské diakonii si umí poradit nejen s oblečením na charitu, ale také s materiálem, který už není nositelný. Denně jsou schopni zpracovat zhruba 25 tun textilu. „Doporučuji občanům odevzdávat...

15. června 2025

Po seznamkách ghosting ovládl i pohovory. Uchazeči o práci se jednoduše vypaří

Personalisty ve firmách stále více trápí nový sílící trend. Uchazeči o práci si totiž domluví pohovor, ale nakonec na něj vůbec nedorazí a nedají ani vědět. Nebo přijdou, projeví o práci zájem a pak...

15. června 2025

Nový Concorde by mohl vzlétnout už za pár let. Před výrobcem je však mnoho překážek

Obloha nad Spojenými státy by se v blízké budoucnosti mohla otevřít pro rychlejší leteckou dopravu. Vyvíjejí se tu totiž letadla, která budou schopná překonat nadzvukovou rychlost. V provozu by se...

14. června 2025

Mallorca ubere turistům lehátka na plážích, chce dopřát víc prostoru místním

Na nejoblíbenějších plážích Mallorky od příštího roku dál ubude lehátek a slunečníků. Jejich počty se místní úřady nově rozhodly zredukovat o pětinu. Důvodem jsou mimo jiné i stížností místních...

14. června 2025

Britové doma hromadí hotovost. Vyděsil je blackout ve Španělsku i kyberútoky

Britové ve svých domovech hromadí velké množství hotovosti. Odborníci říkají, že tamní domácnosti si nyní vytvářejí hotovostní polštář podobně jako během koronavirové pandemie. Hotovost má Britům...

14. června 2025

Tatrovku mám celou v mobilu, říká její nový chorvatský šéf

Říká o sobě, že rád mluví o číslech a výsledcích. Přišel do nejstarší tuzemské fungující automobilky s tím, že za tři roky zdvojnásobí výrobu. Nový generální ředitel Tatra Trucks Kristijan Fiket...

14. června 2025

Ryanair jde proti neukázněným cestujícím. Za vyvedení z letu hrozí vysoká pokuta

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair se rozhodla zpřísnit pravidla pro nezvladatelné cestující. Pokud bude posádka nucena pasažéry vyloučit z letu kvůli nevhodnému chování, musí dotyční počítat...

14. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zelenina na stánku, prodavač nikde. Lidé zaplatí sami, nebojí se farmářka

Mladá farmářka Hana Sahulová Součková se rozhodla k ojedinělému kroku. Svou zeleninu a bylinky z farmy v Polabí nabízí v centru Prahy v samoobslužném stánku. Zákazníci si nákup sami zváží a přes QR...

14. června 2025

Stát svými zásahy byty zdražuje. Proto jsou nové jen pro bohaté, říká analytik Ryska

Premium

Tvrzení, že Češi nezdravě lpí na vlastním bydlení a kvůli tomu mají drahé nemovitosti, je podle analytika J&T Banky Pavla Rysky mýtus. Čechům byty zdražilo hlavně období levných peněz.

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.