Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Co je typicky skandinávské? Absolutně nic. Aerolinky s reklamou narazily

  19:19aktualizováno  19:19
Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) vypustila do světa kontroverzní reklamu. Ve spotu poukazuje na to, že většina věcí, které jsou považovány za ryze skandinávské, jsou ve skutečnosti převzaty z jiných zemí. Mnoho lidí označilo spot za sebemrskačský.

Reklama ukazuje, že nejlepší věci vnímané jako „skandinávské“ jsou ve skutečnosti přejaté. Za demokratický politický systém děkují Řecku, za možnost mateřské dovolené Švýcarsku. Dále uvádí, že ikonické severské větrné mlýny byly vynalezeny v Persii a většina lidé se v severských městech prohání na německých kolech.

Kancelářskou sponkou, kterou ve spotu označují jako „pýchu Norska“, by se Norové prý také pyšnit neměli, pochází totiž ze Spojených států. Americe děkují i za hnutí pro ženská práva.

Spot poukazuje i na tradiční severské pochoutky, které mají svůj původ v Holandsku, Číně nebo v Turecku. Dojde i na slavné švédské masové kuličky, tolik populární v nábytkovém řetězci Ikea. Ani na ně podle reklamy nemohou být seveřané hrdí, jsou totiž turecké. Stejně tak sladké pečivo, kterému se přezdívá „danish pastry“, ve skutečnosti není z Dánska, ale pochází z Rakouska.

V závěru reklamy zazní, že Skandinávci nejsou o nic lepší, než jejich vikingští předci. Přejímají vše, co se jim líbí, ze zahraničí, a udělají si z toho „tradiční” severskou kulturu. Cokoliv Norové, Švédové, Finové a Dánové uvidí na svých zahraničních cestách, přinese nové zážitky a prvky do jejich kultury, a proto by mělo být cestování nadmíru podporováno.

Pod videem na youtubovém kanálu Scandinavian Airlines jsou komentáře skryty, avšak nespokojenost je patrná už díky 63 000 reakcí typu „dislike“. Zlost je cítit i ze sociálních sítí. „Nejste lidé, nemáte žádnou kulturu, vaše historie je lež, existujete jen díky pouhé náhodě,” vykládá si znění reklamy twitterový účet Radical Catholic.

12.února 2020 v 12:06, příspěvek archivován: 13.února 2020 v 20:11

You are not a people. You have no culture. Your history is a lie. Your existence is an accident. You are rootless, atomized cosmopolitans driven only by the desire to consume our product. Our product gives you the meaning you crave. Its consumption justifies your existence. https://t.co/vRRjZrAQty

„Propagovat, že Skandinávie nic neznamená, nemá žádnou kulturu a vše ukradla z jiných zemí, není úplně chytrým tahem, koneckonců ani pravdivým,” píše Bue Andre. „Je to nechutné,” komentuje situaci uživatel Genpoden a přidává hashtag BoycottSAS, který se ve velkém šíří sociálními sítěmi a vyzývá cestovatele, aby zvolili jinou leteckou společnost.

11.února 2020 v 23:01, příspěvek archivován: 13.února 2020 v 20:12

@OrwellNGoode Very smart of Scandinavian Airlines to promote a message that Scandinavia is nothing, everything is borrowed, and we have no culture. Which is wrong btw. Too woke.

11.února 2020 v 16:35, příspěvek archivován: 13.února 2020 v 20:12

This is fucking disgusting. SAS Scandinavian airlines claiming that there is no Scandinavian culture, and everything that is even close to being from here is just stolen from everyone else. “Our culture isn’t from here it was brought here.” #boycottSAS https://t.co/XVKzlDKhSh

 „Z této reklamy jsem si vzal to, že evidentně není žádný důvod k tomu navštívit Skandinávii. To asi úplně nebylo záměrem Scandinavian Airlines,” píše Paul Joseph Watson.

12.února 2020 v 04:49, příspěvek archivován: 13.února 2020 v 20:12

What I took from this commercial is that there's no authentic reason to visit Scandinavia. Probably not the message Scandinavian Airlines was going for. https://t.co/hDCSDYw65d

Agentura Reuters informovala, že aerolinky po velké vlně naštvaných komentářů reklamu stáhly. „Při analýze ohlasů jsme došli k tomu, že reklama byla na internetu mnohokrát napadena a kampaň by nebyla úspěšná,” vyjádřila se letecká společnost. 

Původně chtěla spot představit i na sociálních sítích. „Za hlavní myšlenkou reklamy si stojíme. Chtěli jsme jen předat to, že nás cestování obohacuje,” uzavírají aerolinky.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

O dvacet procent nižší spotřeba. Airbus představil úsporný koncept letadla

Evropský výrobce letadel Airbus v úterý na airshow v Singapuru představil svůj nový letoun. Říká mu Maveric a na...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Airbus chce těžit z krize Boeingu i letos, plánuje rekordní dodávky

Evropský výrobce letadel Airbus cílí na rekord. V letošní roce plánuje zákazníkům dodat 880 strojů, nejvíce ve své...

Japonská ekonomika se rekordně propadla. Koronavirus ji zřejmě srazí do recese

Japonská ekonomika se propadá nejrychlejším tempem za posledních šest let. Vyplývá to z údajů za čtvrté čtvrtletí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Napřed dezinfekce, pak manželka, šokoval Tomáš z Výměny svými prioritami

Jestli se televizním divákům zdál Tomáš z Výměny manželek jako docela starostlivý otec, při závěrečném setkání obou...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...