Silné euro dusí jih Evropy. Podle Rehna má však devalvace svá rizika

  19:35aktualizováno  19:35
Komisař Evropské unie pro hospodářské a měnové záležitosti Olli Rehn si přeje větší koordinaci v otázce směnných kurzů. V rozhovoru s rakouským časopisem Profil řekl, že správný kurz může zabránit škodám na zahraničním obchodě.
Rehn řekl, že silný kurz eura znamená riziko hlavně pro jižní křídlo eurozóny. Naopak Německo, Rakousko, Nizozemsko nebo Finsko si se silnějším kurzem poradí bez větších problémů.

Rehn řekl, že silný kurz eura znamená riziko hlavně pro jižní křídlo eurozóny. Naopak Německo, Rakousko, Nizozemsko nebo Finsko si se silnějším kurzem poradí bez větších problémů. | foto: Reuters

Rehn svůj názor řekl v době, kdy se Německo a Francie přou o to, zda je euro teď nadhodnocené, nebo ne, a zda je třeba proti tomu něco dělat.

Německo před pár dny uvedlo, že silné euro není důvodem k obavám. Berlín tak signalizoval, že nesdílí názor Paříže, která ústy prezidenta Françoise Hollandea vyzvala k zavedení střednědobého cíle kurzu. Rázem tak vznikl spor, který ukázal, jak rozdílně se na hospodářskou politiku zemí eurozóny dívají dva její nejdůležitější členové.

Prezident Evropské centrální banky (ECB) Mario Draghi řekl, že ECB bude vyhodnocovat dopady sílícího kurzu eura na ekonomiku. Posílil tím spekulace, že pokud euro neoslabí, případně se jeho kurz ještě zvýší, ECB zasáhne a přikročí ke snížení základních úrokových sazeb.

"Já vnímám riziko konkurenční devalvace. My jsme nedávno varovali centrální banku Japonska před podobným oslabováním kurzu japonského jenu," řekl Rehn.

"Potřebujeme reformu mezinárodního měnového systému, abychom zabránili negativním dopadům na zahraniční obchod. Zlepšit by se tudíž měla koordinace v rámci skupin G7, G20 nebo v rámci MMF," podotkl komisař, a odkázal tak na vedoucí úlohu světových mocností.

Co když budou devalvovat všichni?

Hrozba takzvané konkurenční devalvace se v posledních letech skloňuje stále častěji. Jde o to, že jak se některé země nemohou dostat z krize, začínají se poohlížet po možnosti devalvace svých měn. Relativně bezpracně by tak pomohly exportérům snáze se prosadit na globálním trhu. Ostatní země by se ale dřív nebo později začaly bránit. Buď by také devalvovaly, anebo by sáhly k různým ochranářským opatřením. Globální ekonomika by se tak ocitla v začarovaném kruhu.

Rehn řekl, že silný kurz eura znamená riziko hlavně pro jižní křídlo eurozóny. Naopak Německo, Rakousko, Nizozemsko nebo Finsko si se silnějším kurzem poradí bez větších problémů. "Jižní země by měly problém s exportem do ostatních zemí světa," upozornil komisař.

Rehn s rakouským časopisem hovořil i na jiná témata, například o strachu z rozpadu eurozóny, který byl nejvyšší v polovině loňského roku. Takový "hororový scénář" je podle komisaře pryč, nicméně členové eurozóny by měli urychlit fiskální konsolidaci a strukturální reformy.

Případné dopady, který by měl na ekonomiku eurozóny politický návrat bývalého italského premiéra Silvia Berlusconiho, Rehn nechtěl komentovat.

Omezil se pouze na konstatování, že finanční trhy bedlivě sledují události v Itálii i ve Španělsku. Španělsko teď žije podezřením, že premiér Mariano Rajoy se zapletl do korupčního skandálu. Premiér to odmítá a dokonce zveřejnil svá daňová přiznání, aby podezření vyvrátil.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Británie stahuje z trhu konzervy s krmivem, kočky se nakazily tuberkulózu

Problém není jen v samotném zabíjení. Jde i o podmínky, jimž musejí kočky před...

Luxusní krmivo pro kočky v Británii obsahovalo látky, které způsobují tuberkulózu. Nakazilo se jí přibližně padesát...

Americké aerolinky obviňují mechaniky za zrušené a zpožděné lety

Letadlo společnosti American Airlines (14. května 2019)

American Airlines žalují odborové svazy, které zastupují jejich mechaniky. Podle společnosti mohou za 2 200 zpožděných...

Obchodní válka USA vs. Čína hned tak neskončí. Ohrožuje to stavbu 5G

O2 připojí k internetu statisíce domácností pomocí 5G technologie

Americko-čínskou obchodní válku zatím běžní zákazníci ve světě na vlastní kůži příliš nepocítili. Až do včerejška....

Najdete na iDNES.cz