Loděnice Skaramangas ležící asi jen patnáct kilometrů od centra Atén v posledním roce prošla mohutnou metamorfózou. Řecký stát se totiž rozhodl ji zprivatizovat a novým vlastníkem se stal loďařský magnát George Prokopiou. Ten přinesl potřebné investice, které se konečně začínají objevovat.
Zanikla poslední loděnice na Ústecku, cenné kusy skončily v muzeu![]() |
Ještě před rokem přitom byla loděnice v podstatě mimo provoz. „Teď to tady začíná opět konečně ožívat. Přitom jsem opravdu dlouho nemohl najít kloudné zaměstnání,“ řekl pro agenturu Reuters zaměstnanec loděnice Theodoros Evagelou, který tam brousí a následně natírá lodní trupy.
Loděnice jako symbol řeckého úpadku
Řekové dlouhodobě disponují vlastní obrovskou obchodní flotilou. Ta momentálně čítá asi 5 500 plavidel. I přes obrovskou historii se ale tamním loděnicím v posledních příliš nedařilo. Souviselo to mimo jiné i s obrovskými ekonomickými problémy řeckého státu, který bojuje s obrovskou dluhovou zátěží. Právě loděnice tento problém odnášely, neboť léta patřily pod správu řeckého státu.
Privatizace a nové investice ale přináší tolik potřebné výsledky. V loděnici Skaramangas za poslední rok opravili již 37 lodí a očekává se, že v příštím roce se tento počet dokonce zdvojnásobí. Daří se ale i ostatním. Už v roce 2023 se opravy lodí v řeckých loděnicích proti roku 2013 zdvojnásobily a v dalších letech má tento počet růst i dál.
Zpět ke kořenům. Největší nákladní plachetnice světa vyplula přes Atlantik![]() |
Růst celého řeckého loďařského sektoru přinesl i významný ekonomický efekt. Řecké loděnice totiž momentálně přispívají asi 1,5 procenty k řeckému hrubému domácímu produktu. Podle Panose Xenokostase, majitele společnosti ONEΧ Shipyards and Technology, která v letech 2018 a 2020 získala loděnice v Eleusys a Ermoupoli, by tento podíl mohl v příštích pěti letech vzrůst až na 2,5 procenta.
„Řecké loděnice se vracejí do hry. Nemohou sice konkurovat obřím tureckým a asijským provozům, přesto ale mohou získat velmi významný podíl na trhu,“ řekl pro agenturu Reuters dopravní odborník George Xiradakis.
Vzkvétat začínají celá města
Momentální obnova řeckých loděnic tak připomíná šedesátá a sedmdesátá léta minulého století, kdy se v celé zemi stavěly a opravovaly stovky lodí ročně. Tehdy šlo o prosperující odvětví. V osmdesátých letech ale přešla většina řeckých loděnic pod státní kontrolu a následně došlo k postupnému úpadku.
Čínský lodní průmysl válcuje USA. Ve válce by byl trumfem, platí ho i Západ![]() |
Vzestup loděnic je viditelný i ve městech, ve kterých se nacházejí. Příkladem je město Perama. Ačkoliv zde míra nezaměstnanosti ještě před deseti lety dosahovala na úroveň 40 procent, dnes mají místní zaměstnavatelé problém najít kvalifikovanou pracovní sílu. „Naše město opět vzkvétá,“ uzavřel pro Reuters starosta města Yiannis Lagoudakos.