Rýže Uncle Ben's

Rýže Uncle Ben's | foto: Profimedia.cz

Uncle Ben's přijde o černého farmáře na obalu. Firmy řeší, jak nebýt rasistické

  • 462
Americké firmy hledají způsob, jak se zbavit všech možných rasistických konotací. Například rýžová značka Uncle Ben‘s, známá i z českých obchodů, teď kvůli tomu bude měnit své logo a nejspíš i jméno. Černošský farmář se totiž podle ní do dnešní doby nehodí. Firma přitom není jediná, která k podobnému kroku přistoupila.

Společnost Uncle Ben‘s vznikla po druhé světové válce a součástí jejího loga byla od začátku usmívající se tvář fiktivního černošského farmáře Bena. Předlohou byl podle firmy kuchař z chicagské restaurace, se kterým se zakladatel značky přátelil. „Pokaždé perfektní,“ sděluje zákazníkům na obalech motto firmy.

Jenže mít v logu černošského farmáře v současných Spojených státech už za perfektní považováno není. Někteří to naopak označují za krajně rasistické a firma tak teď své logo plánuje změnit. „Rasismus nemá v naší společnosti místo. V boji za sociální spravedlnost stojíme po boku černošské komunity, našich společníků a partnerů,“ kaje se v tiskové zprávě.

„Nasloucháme hlasům našich zákazníků a uznáváme, že přišel ten správný čas značku Uncle Ben‘s dál vyvinout. Součástí toho bude i změna její vizuální podoby,“ citoval pak zástupce společnosti Mars, které značka patří, britský list The Guardian.

Měnit se přitom nejspíš nebude jen logo. Mars nejspíš značku přetvoří kompletně, tedy včetně jména či tradičních oranžových obalů. Tím by se zbavil veškerých v současné době potenciálně nepříjemných konotací – obětuje tím ale téměř osmdesát let mezinárodního marketingu.

Nejen strýček. Mizí i tetička

Strýček Ben přitom není jediným černochem, který v blízké době zmizí z obalů. Své logo ze stejného důvodu totiž mění i mnohé další firmy – v uplynulých dnech zahraničními médii proběhly zprávy například o odstranění tetičky Jemimy ze sirupů a lívanců Aunt Jemima či změnu obalů sirupů Mrs. Butterworth‘s.

U první jmenované černošským aktivistům vadí to, že je tetička „založená na rasovém stereotypu“. Původně totiž byla v logu oblečená jako komediantka, čímž podle některých evokovala tzv. vystoupení blackface, kdy bílí herci obvykle v kabaretech karikovali černošské umělce.

„Musíme se začít kriticky probírat portfoliem našich produktů a ujistit se, že nekolidují s hodnotami našich zákazníků,“ uvedli pro NBC zástupci společnosti Quaker, která značku vlastní.

Paní Butterworthová pak mizí z podobných důvodů. Obal této značky javorového sirupu je vytvarován do podoby lehce obézní usměvavé „babičky“, která je však kvůli barvě sirupu černoškou. Ať již vědomě, či nevědomě.

A nekončí to jen u těchto produktů – celkově změnu obalu nebo loga v posledním týdnu oznámilo téměř deset velkých amerických společností.

Proč nám nevěříte, ptají se černoši. Řetězec zamykal jejich kosmetiku

PR pro otrokáře

Problémem podle lidí, kteří volali po změně, není ani tolik to, že zobrazují černochy, ale proč je zobrazují. Tato tradice začala vznikat v druhé polovině 19. století, kdy se jižanské státy snažily zlepšit veřejný obraz otrokářství.

Na svých produktech tak začali často zobrazovat šťastné černochy, nejčastěji chůvy. „Tento druh karikatury zobrazuje obézní, drsné, mateřské figury,“ řekl webu Market Watch historik z Univerzity ve Virginii Gregory Smithers.

„Ta miluje svou bílou rodinu, ale ke své vlastní se mnohdy chová krutě. Její sexualita je kompletně potlačena, přestože má pravděpodobně děti. V podstatě patří své bílé rodině, přestože se o tom příliš často nemluví,“ dodává historik.