Sporné láhve si podle rakouského regionálního listu Heute jako první všimla čtenářka Sylvia B. Logo i jméno výrobce jí připadá nevhodné. Brzy po ní se ozvali i další lidé. Do redakce nakonec přišly stovky rozhořčených reakcí těch, kterým jméno a logo výrobce sodovky vadí.
„Je takové logo v dnešní době ještě vhodné?“ ptá se 55letý Rakušan, který poukazoval na nedávnou kauzu z USA, kdy slavný výrobce rýže Uncle Ben’s musel nahradit muže tmavé pleti ve svém logu. Podobně argumentovali také další Rakušané.
Pro majitele sodovkárny Horsta a Stefana Negerovy z Mauternu v Dolním Rakousku tak nastaly krušné chvíle. Musí opakovaně svým zákazníkům vysvětlovat, že jméno Neger není marketingový trik, ale rodinné jméno.
„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal |
„Naše logo zdobí láhve se sodovkou již více než padesát let,“ říká osmdesátiletý majitel firmy Horst Neger. Rodinný podnik několikáté generace vyrábí vlastní značku Neger-Soda, ale také vlastní kracherl, tedy ovocnou limonádu. Oblíbené jsou také další lokálně známé nápoje, jako je Frucade nebo originální limonáda Schmex.
Povyk kolem loga je pro majitele nepochopitelný: „Začíná to být opravdu otravné,“ dodává podnikatel. Podle podnikatele je maur milá postava. „Třeba kůň jako logo firmy se k nám prostě nehodí. Co mám dělat? Je to jen moje jméno!“ argumentuje sodovkář.