„Doručujete nejdůležitější balík v dějinách lidstva, nedoručujete písek nebo štěrk,“ říkal často Smith svým zaměstnancům. Právě podle této premisy vznikl v roce 2000 film Trosečník, v němž si Smith dokonce zahrál sám sebe. Tom Hanks v něm představoval analytika společnosti FedEx, který přežije havárii letadla a ztroskotá jako Robinson na pustém ostrově. Jedinou zásilku však nechává neotevřenou v naději, že jednou doručení zásilky dokončí.
Smith působil ve funkci generálního ředitele více než padesát let, než se v roce 2022 stáhl z každodenního provozu a převzal titul výkonného předsedy společnosti. Díky jejímu růstu rovněž fenomenálně zbohatl. Na začátku letošního roku odhadl časopis Forbes jeho čisté jmění na 5,8 miliardy dolarů, píše portál The Washington Post.
Frederick W. Smith
— FedEx (@FedEx) June 22, 2025
August 11, 1944 – June 21, 2025
Pioneer of an industry, founder of FedEx, mentor to many, a source of inspiration to all. Bravo Zulu.
Photographed by @annieleibovitz pic.twitter.com/axN6879PWs
Dnes společnost FedEx zaměstnává více než půl milionu lidí po celém světě a denně přepraví více než 17 milionů zásilek. Mezi její byznys patří narozeninové dárky, obchodní potřeby a právní spisy, ale také i životně důležité lékařské přístroje anebo léky.
Během jediného roku v době pandemie covidu-19 přepravil FedEx po celých Spojených státech přibližně 300 milionů vakcín proti koronaviru, což je přibližně polovina všech vakcín, které do té doby distribuovala federální vláda.
Nebojím se, že netrefím
Smith ze svého podnikového ústředí v Memphisu dlouhé roky bedlivě dohlížel na flotilu svých letadel a slibem doručování zásilek přes noc změnil způsob jejich doručování. Jeho řešením byl model „hub-and-spoke“, kdy centrální místo slouží jako zprostředkovatel dodávek. Tato koncepce se stala organizačním principem celé společnosti FedEx, původně pojmenované Federal Express. Tu Smith spustil v roce 1973 v a za první den svého provozu využila flotilu 14 nákladních letadel Dassault Falcon k doručení 186 zásilek do 25 amerických měst.
Fred Smith byl předurčen pro kariéru v dopravě. Jeho dědeček z otcovy strany byl kapitánem parníku, jeho otec zase založil v Memphisu regionální autobusovou linku. Smith použil část rodinného dědictví na založení společnosti, ale brzy mu začaly docházet peníze. Roger Frock, jeden z prvních manažerů, v roce 2006 napsal, že nedlouho poté, co firma začala doručovat první balíky, se její bankovní účty blížily nule. Smith prý tehdy vzal posledních 5 000 dolarů společnosti na blackjack v Las Vegas. Tam díky nim vyhrál 27 000 dolarů a použil výhru, aby pomohl firmě udržet se nad vodou.
FedEx u Plzně zvětšil logistické centrum, dále těží ze strategické polohy![]() |
V roce 1983 již FedEx vykazoval roční tržby přes miliardu dolarů a připravoval se na expanzi do Evropy a Asie. Pod Smithovým vedením se také stal jednou z prvních přepravních společností nabízejících sledování zásilek online. Později firma rozšířila svůj záběr akvizicí několika společností, včetně firmy Caliber System, která byla průkopníkem v používání čárových kódů ke sledování zásilek, a společnosti Kinko’s, maloobchodního řetězce prodejen kancelářských potřeb a tiskáren.
Smithovi se naopak příliš nepodařilo prorazit s elektronickou poštou Zapmail, kterou vyvinul v FedExu v době, kdy byly faxy zbrusu novým vynálezem. Než tento podnik v roce 1986 nadobro stopnul, stál společnost více než 300 milionů dolarů. „Nebojím se, že se rozmáchnu a netrefím,“ komentoval později v jednom z rozhovorů.
V správný čas na správném místě
Frederick Wallace Smith se narodil 11. srpna 1944 v Marksu ve státě Mississippi. Vyrůstal v Memphisu, kde jeho otec založil společnost Smith Motor Coach Co., později známou jako Dixie Greyhound Lines. Jeho otec dokonce sám řídil první autobus, předsedal představenstvu společnosti a výtěžek z prodeje společnosti Greyhound použil na investici do sítě restaurací Toddle House, která se později rozšířila po celé zemi.
Když Smithovi byly čtyři roky, jeho otec zemřel na srdeční chorobu. Matka se později provdala za pilota, který pomáhal rozjíždět letecké operace společnosti FedEx a sloužil rovněž v národní letecké gardě státu Tennessee. V dětství Smith chodil o berlích, protože se léčil s onemocněním kyčlí. Během dospívání byl ale již schopen hrát fotbal a také bral lekce svého milovaného létání.
Z Ruska se stahují další západní firmy. Na invazi reagují i čeští obchodníci![]() |
V roce 1966 absolvoval Smith Yaleovu univerzitu a čtyři roky sloužil u námořní pěchoty, mimo jiné na palubě pozorovacího letounu během války ve Vietnamu. Později byl vyznamenán Stříbrnou hvězdou za statečnost.
Právě vojenská služba mu posloužila jako neformální obchodní škola, která ho seznámila nejen s širšími otázkami logistiky, ale i se základy velení. Po čestném propuštění v hodnosti kapitána se Smith vrátil domů a v roce 1971 založil společnost FedEx, která měla základnu v Little Rocku. Brzy nato začala doručovat zásilky v Memphisu, který měl tehdy dostatek hangárů a nabízel centrální polohu pro doručování zásilek do celých USA.
Míč za 6,5 milionu. Filmový Wilson byl vydražen v aukci![]() |
Když se Smith v roce 1998 v rozhovoru pro American Academy of Achievement ohlížel za historií společnosti FedEx, připisoval velkou část svého úspěchu tomu, že byl ve správný čas na správném místě. Dodal, že služba ve Vietnamu, kde viděl zmrzačené nebo zabité přátele, mu také dala zcela jiný pohled na věc.
„Byl jsem ochoten riskovat, protože prohra nebyla to nejhorší na světě, co se vám mohlo stát. To jsem viděl velmi jasně,“ uzavřel podle amerického deníku.