Skončilo tak více než rok trvající období, kdy se prodej každý měsíc snižoval. Počet prodaných aut nicméně pořád zůstává hluboko pod hodnotami před pandemií covidu-19.
Od ledna do srpna je prodej stále v záporných hodnotách. Celkem se za osm měsíců letošního roku prodalo více než 5,99 milionu osobních aut, což je proti stejnému období loni propad o 11,9 procenta.
„Pokud se podíváme na roční kumulované výsledky, je vidět, že se stále prodává o třetinu méně vozů než v rekordním roce 2018. Konkrétně to znamená, že trh je nyní o 4,4 milionu aut menší než dva roky před covidem,“ uvádí hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
K růstu v srpnu přispěly všechny klíčové trhy - v Itálii se počet registrací meziročně zvýšil o 9,9 procenta, ve Španělsku o 9,1 procenta a v Německu o tři procenta. Z menších trhů například v České republice činil růst 0,8 procenta, uvedl už minulý týden Svaz dovozců automobilů, jehož data ACEA přebírá.
Automobilka Škoda prodala na unijním trhu v srpnu 35 951 aut, což je meziroční vzestup o 11,7 procenta. Její tržní podíl se přitom zvýšil na 5,5 procenta, zatímco před rokem činil 5,2 procenta. Skupina Volkswagen, kam Škoda patří, zvýšila srpnový prodej v EU o 7,9 procenta na 172 017 vozů.
Střední třída si elektroauto nekoupí, zbude na ni sdílení, říká expert z ČVUT |
Kvůli prázdninovému volnu ACEA zveřejnila i data za červenec. Ta ještě ukazují meziročně pokles počtu registrací osobních aut v EU o 10,4 procenta na 738 238 vozů. Za vyšším počtem prodaných aut proti srpnu je nižší srovnávací základna z loňského roku.
Podle Petra Dufka mohou výsledky prodejů vozů v dalších měsících vypadat na první pohled pozitivně. „Zafunguje totiž efekt nízké srovnávací základny a dosavadních delších čekacích lhůt. Bude se v podstatě realizovat odložená poptávka, zatímco tu novou budou ovlivňovat vysoké ceny energií, respektive rekordní inflace, měnící chování spotřebitelů,“ uvádí Dufek.
Volkswagen hledá cestu jak zlevnit elektromobily: