„Je to silný trend, jsme připraveni na zvýšenou poptávku,“ potvrdil pro agenturu Reuters Simon Roberts, šéf Sainsbury’s, druhého největšího řetězce potravin ve Velké Británii. Ten nedávno rozšířil svou prémiovou výrobkovou řadu nazvanou „Vychutnej si ten rozdíl,“ která zahrnuje 170 nových vánočních produktů. Britové si tak mohou koupit i takovou hotovku pro čtyři, jako je kachna s bramborami a brusinkovou omáčkou za 28 liber (797 korun) anebo sadu chlebíčků s uzeným lososem za 3,75 libry (107 korun).
Letos nás čekají nejdražší Vánoce v české historii, říká ekonom Křeček |
Pozadu nezůstává ani britské Tesco. Podle generálního ředitele řetězce Kena Murphyho najdou zákazníci v prodejnách například více krocanů. I Tesco se tak chystá na nápor nakupujících a Murphy očekává, že lidé budou sváteční dny trávit doma, a ne po restauracích. „Letos budu doma pořádat spoustu večírků. Jsem radši, když se zabavíme doma, je to větší pohoda,“ svěřila se agentuře Reuters Sobyn Asherová při nákupu v londýnském Sainsbury’s.
„Člověk tak může pít i daleko lepší vína,“ dodává s odkazem na závratné částky alkoholických nápojů v některých podnicích. V jejím nákupních vozíku leží pět láhví červeného a jedno šampaňské. Zákaznice tak využívá pětadvacetiprocentní slevu při koupi šesti láhví, kterou prodejce před Vánoci nabízejí.
Šetří se i jinde
Také ve Francii se zákazníci snaží srazit celkové vánoční výdaje. Podle průzkumu společností Cofidis a CSA Research se průměrný vánoční rozpočet proti roku 2022 snížil o 19 eur (466 korun). Šetřit se Francouzi chystají nejvíce na dárcích. Francouzský řetězec Carrefour se snaží přilákat zákazníky nízkými cenami, jako je třeba čokoládový adventní kalendář za 0,99 eura. Ten patří mezi šedesát nových vánočních potravinářských výrobků vlastní privátní značky, jež maloobchodní řetězec letos představil.
Vánoce v Česku nezdraží. Po loňském skoku hodlají obchodníci držet ceny |
Důvod je přitom zřejmý. Osm z deseti spotřebitelů ve Francii, Německu, Itálii, Španělsku a Velké Británii přechází na levnější výrobky, vychází z průzkumu společnosti McKinsey. Supermarkety proto rozšiřují sortiment alternativ, které jsou levnější než značkové produkty.
Například polský obchodní řetězec Biedronka dodává, že její čokolády jsou o pětinu levnější než ty značkové. Nizozemský Albert pak tvrdí, že má letos na skladě dvě stě druhů vánočního sortimentu, což je více než loni. V Portugalsku pak začala tamní potravinová jednička Pingo Doce nabízet nové lahůdky, mezi které patří třeba listové těsto s masem, kaštany a zeleninou za 5,49 eur (135 korun) nebo lanýžové krekry za 1,99 eur (49 korun).