Od začátku listopadu jsou pro kamiony neprůjezdné hraniční přechody Dorohusk-Jahodyn, Hrebenne-Rava-Ruska a Korczowa-Krakovec. Kvůli tomu čekají u hranic kilometrové fronty v mrazivých zimních dnech.
Nejdelší kolona je aktuálně u obce Korczowa, kde stojí ve směru na Ukrajinu asi tisícovka kamionů. Asi 750 nákladních vozů čeká u přechodu Dorohusk a kolem 620 u přechodu Hrebenne.
V noci na čtvrtek podle ukrajinských médií zemřel u obce Korczowa ukrajinský řidič kamionu. O smrti dalšího ukrajinského řidiče na přechodu Dorohusk-Jahodyn psala ukrajinská média 12. listopadu.
Polští dopravci blokují ukrajinské přechody, fronty kamionů mají i 28 kilometrů![]() |
„Omezení provozu nákladní dopravy ze strany polských protestujících vytváří hrozbu pro život a zdraví lidí, vede ke značnému ohrožení bezpečnosti a pořádku provozu na veřejných komunikacích, a proto v souladu s polským zákonem o shromažďování dává přímý popud k rozpuštění blokády orgány místní samosprávy,“ uvedl ukrajinský velvyslanec Vasyl Zvarych.
Polským dopravcům se nelíbí, že jejich ukrajinští konkurenti stále využívají výjimku, která jim od ruské invaze umožňuje bez povolení vjezd na území EU. Podle nich to škodí konkurenceschopnosti. Poláky podporují i jejich kolegové z dalších zemí střední Evropy včetně Česka.
„Řidiči jsou nuceni snášet několikadenní mrazy a nehygienické podmínky.“ informoval zástupce ukrajinského ministra obchodu a náměstek ministra hospodářství Taras Kachka.
Ukrajinské kamiony už vadí i Slovákům. Kolony v polské blokádě se nekrátí![]() |
„Dnes zahajujeme třídenní výstražný protest proti tomu, co se děje v zemědělství a dopravě,“ řekl AFP vůdce demonstrace farmářů u přechodu Medyka Roman Kondrów.
Ukrajina ve čtvrtek zdůraznila, že dříve než začnou jakákoli jednání o změnách ohledně povolení ke vjezdu kamionů na území unie, musí blokády na polských hranicích skončit. „Naším úkolem je nejdříve otevřít silnice a pak hovořit o požadavcích, které protestující mají,“ uvedl podle agentury Reuters náměstek ukrajinského ministra pro hospodářský rozvoj, obchod a zemědělství Taras Kačka.
„Je třeba to řešit u jednacího stolu. V Bruselu, ve Varšavě, nebo v Kyjevě, nikoli na silnici v zimě, kde to působí oběti nejen na ekonomice, ale také na zdraví a životě řidičů, kteří tam uvízli,“ dodal.
Ukrajinské úřady uvádějí, že polské hranice přes osm přechodů s Ukrajinou každý měsíc překročí asi 40 tisíc až 50 tisíc kamionů, což je dvakrát tolik než před začátkem války. Většina kamionů patří ukrajinským dopravcům.

Hraniční přechod Medyka-Šehyni
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz