Výrobce whisky Johnnie Walker, tequily Casamigos a piva Guinness je dalším podnikem v oblasti spotřebního zboží, který hlásí pokles tržeb v důsledku inflace a vysokých úrokových sazeb, které snižují rozpočty domácností. Informuje o tom portál CNN.
Koncem července 2024 společnost McDonald’s uvedla, že celosvětové tržby poprvé od roku 2020 klesly, protože restaurace tohoto řetězce rychlého občerstvení navštěvuje méně zákazníků. Podobné zprávy vydaly i společnosti jako Starbucks, Burger King a Wendy’s.
Prodej šampaňského stagnuje. Francouzi chtějí menší sklizeň hroznů![]() |
„Spotřebitelské prostředí je i nadále náročné,“ uvedla ve videu zveřejněném v úterý na internetových stránkách společnosti Debra Crewová, generální ředitelka společnosti Diageo. „Spotřebitelé zůstávají opatrní a úrokové sazby jsou vysoké, proto budou pravděpodobně opatrní i maloobchodníci.“
Za dvanáct měsíců do konce června klesly tržby společnosti Diageo o 1,4 procenta na 20,3 miliardy dolarů (477 miliard korun) což bylo podle Crewové způsobeno podstatně slabšími výsledky v Latinské Americe a Karibiku.
Prodej značky Johnnie Walker klesl celosvětově o dvě procenta a v Severní Americe, která je největším regionem společnosti, o deset procent. Celkové prodeje v Severní Americe rovněž poklesly, v čele s 22procentním poklesem u značky tequil Casamigos, kterou spoluzaložil herec George Clooney a za kterou Diageo v roce 2017 zaplatilo 700 milionů dolarů (16,48 miliardy korun).
Trh s luxusními švýcarskými hodinkami stagnuje. Potíže mají i ty z druhé ruky![]() |
Crewová uvedla, že náročné spotřebitelské prostředí přetrvává i v novém fiskálním roce společnosti, alkohol podle ní ale zůstává atraktivním odvětvím s dlouhou perspektivou růstu. Zároveň upozornila, že společnost Diageo podnikla několik kroků ke zlepšení svých růstových vyhlídek, včetně zlepšení produktivity a prohloubení porozumění tomu, co zákazníci chtějí.
„Věříme, že demografické trendy, rostoucí příjmy v rozvojových zemích, získávání podílu lihovin na trhu s pivem a vínem a dlouhodobá prémiizace povedou k atraktivnímu základnímu růstu v našem odvětví,“ dodala.
Časy se mění
Aarin Chiekrie, akciový analytik společnosti Hargreaves Lansdown, uvedl, že ačkoli poslední soubor výsledků společnosti Diageo ukázal, že tržby a zisk se nyní ubírají špatným směrem, základní podnikání společnosti zůstává silné.
„Investoři by si měli uvědomit, že Diageo má prvotřídní portfolio značek,“ řekl a poukázal mimo jiné na značky Smirnoff a Tanqueray gin. „To pomohlo společnosti Diageo udržet nebo zvýšit svůj podíl na trhu ve více než 75 procentech regionů, ve kterých působí, a to navzdory současným problémům v celém odvětví,“ dodal pro CNN.
Pokles prodeje mobilů donutil britského premiéra k akci |
Během pandemie došlo k prudkému nárůstu prodeje alkoholu, protože spotřebitelé, kteří uvízli doma, sáhli po alkoholu, aby si ukrátili čas. Od té doby se poptávka snížila, zatímco vyšší inflace a úrokové sazby způsobily, že spotřebitelé mají méně peněz na luxusní zboží.
Na prodej některých alkoholických nápojů působí také změny v návycích spotřebitelů. Společnost Pernod Ricard začátkem července oznámila, že plánuje prodat většinu svých značek vína, neboť jejich spotřeba celosvětově klesá, a místo toho se soustředí na rozvoj svých značek šampaňského a prémiových lihovin.
Rozhodnutí francouzské skupiny, která vlastní Absolut Vodku, Jameson Whisky a Olmeca Tequilu, přichází poté, co podle odhadu Mezinárodní organizace pro révu a víno, spotřeba vína v loňském roce celosvětově klesla na 27leté minimum.