Lahve, ze kterých už někdo pil. Nápojáři experimentují s recyklovaným plastem

  5:57aktualizováno  5:57
Velké značky jako Coca-Cola či Evian začínají experimentovat s lahvemi vyrobenými z polyethylentereftalátu (PET), který už jednou či vícekrát lahví byl. Zatím jde ale i­ v celosvětovém měřítku jen o ojedinělé pokusy. Evropská unie ale žádá, aby do šesti let lahve na nápoje tvořil minimálně ze čtvrtiny recyklovaný plast.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Výrobu lahve ze stoprocentního „rpetu“, jak se materiál z již použitých lahví nazývá, oznámila Coca-Cola u některých značek svých vod v Evropě, například u­ Römerquelle v Rakousku, Valser ve Švýcarsku nebo Glaceau Smartwater ve Velké Británii. Podobně chce Danone balit vody Evian. Stoprocentně z rpetu jsou také rakouské vody Vörslauer.

Velká zelená vlna: kosmetika z fritovacího oleje a textil z mořských plastů

Všechny tyto značky jsou vesměs prémiové a tvoří jakousi výkladní skříň světových výrobců nápojů. Možnost pochlubit se tím, že vyrábějí lahve z použité suroviny a nespotřebovávají další zásoby ropy, jim zlepšuje image. Veřejnost totiž není plastu nakloněna a kupování balených vod je pro řadu lidí zločin.

Vyrobit lahev kompletně z jednou či víckrát použitého materiálu se však děje spíše výjimečně. Většina světových výrobců využívá deset až padesát procent rpetu. Jednou z největší firem, která zásobuje český trh recyklátem, je rakouská společnost Alpla. Ta oproti loňskému roku cítí, že zájem roste.

„Většina velkých i menších výrobců tady v Česku to chce minimálně otestovat. Zájem může být zhruba dvojnásobný oproti tomu, co jsme měli loni,“ uvádí šéf české pobočky Alply Jan Daňsa. Firma má závody také v Česku, konkrétně rpet pro potravinářské účely však vyrábí v ­Rakousku či Polsku.

Pozvolné experimentování

Tuzemské firmy se teprve rozhlížejí, jak na to. Povinnost dávat do lahve rpet sice zatím neexistuje, ale podle směrnice Evropské unie o ­jednorázových plastech by jej měly nápojové lahve od roku 2025 obsahovat minimálně 25 procent.

Pití bez brček, vývar v papíru. EU utne éru jednorázových plastů

Nejdále je patrně Coca-Cola, která přidává recyklát do lahví několik let. „Nyní se podíl rpetu v lahvích pro sycené nápoje pohybuje v závislosti na velikosti lahve od deseti do třiceti procent, u­ prémiové vody Römerquelle činí 45 procent,“ uvádí Petr Jonák za Coca-Colu s tím, že se podíl bude dále zvyšovat.

Karlovarské minerální vody (KMV) mají s recyklátem zatím značku Mattoni Sport Eco, podíl rpetu je od loňska 50 procent. „V ­současné době není v Česku k­ dispozici dostatek recyklátu v potravinářské kvalitě. Pro výrobu Mattoni Sport Eco jej musíme dovážet ze zahraničí. Proto nyní nějaké zásadní rozšíření v­tomto směru neplánujeme,“ uvádí Andrea Brožová za KMV. Pokud by podle ní byl zaveden systém vratných záloh na PET lahve, bylo by dost recyklovaného PET ve vysoké čistotě.

Firmy jako Alpla či General Plastic na Slovensku nicméně umějí recyklovat i lahve ze žlutých popelnic, jak je známe u nás, a také to dělají. Musí se ale dobře vytřídit PET podle barev a jen ten potravinářský. Lahví z drogerie může být podle pravidel Evropského úřadu pro bezpečnost potravin jen do pěti procent.

Jak výrobci využívají recyklovaný PET

Další výrobci – jako Kofola, Ondrášovka či Veseta nebo Fontea, které vyrábějí hlavně pod vlastními značkami řetězců – buď začínají použití recyklovaného materiálu testovat, nebo se rozhlížejí. „Na období po pitné sezoně letošního roku a na příští rok jsme si rezervovali rpet v ­objemu dostatečném pro otestování v každém z našich výrobních závodů. Budou tedy následovat výrobní testy pro sledování zmetkovitosti, PET proof testy a dále stabilizační testy s následnými laboratorními rozbory na látky, které by se do vody mohly uvolňovat,“ uvádí šéf Ondrášovky Libor Duba.

Petka je nepřítel číslo 1. Ale lidé v ní vodu chtějí, říká pan Ondrášovka

„Cílíme na dodržení požadavku Unie o minimálním množství 25­procent a budeme tento standard zvyšovat u produktů, u kterých to bude možné, a dodavatel nám bude schopen zabezpečit dlouhodobé dodávky,“ říká za Tesco týmový manažer pro obaly Lukáš Mikloš s tím, že u ­vlastních značek džusů či smoothie už využívají od 30 do 50 procent rpetu. Kofola zatím používá rpet (50 procent) jen u své vody Kláštorná na Slovensku.

Recyklát dražší než originál

Dostat se až na stoprocentní využití recyklovaného PET v lahvi je podle zástupců většiny výrobců v Česku nyní skoro nemožné a jako důvod většinou uvádějí nedostatek materiálu.

„Nastavovat nyní limit na sto procent se jeví z dlouhodobého hlediska jako neudržitelná hodnota. A to zejména z důvodu časové náročnosti zpracování zpět sebraných použitých PET lahví a jejich přeměny na rpet v porovnání s množstvím vyrobených lahví za stejný čas,“ uvádí Mikloš za Tesco. „Pokud nastaví každý výrobce stoprocentní podíl rpet jako svůj cíl, tak bude důsledkem nedostatek materiálu, případně jeho nedostupnost na trhu,“ dodává.

Podobně to vidí i šéf Alply. „Když budou všichni používat sto procent, nebude materiál,“ říká Daňsa s vysvětlením, že pokud jeho firma nakoupí použité láhve a vytřídí je pro své potřeby, využije jich 70 procent – zbytek je papír, kovy nebo kontaminovaný PET.

Barevným petkám zvoní hrana. Recyklace je obtížnější, hlásí firmy

Český trh je navíc specifický tím, že se zde používá hodně použitého PET na výrobu textilu a dílů pro automobilový průmysl. Poptávka je proto vysoká. Alpla to dokumentuje tím, že kvůli omezeným kapacitám si už nyní vede seznam zájemců o rpet a jeho množství v příštím roce.

Poté, co Evropská unie schválila cíle pro používání rpetu, ceny použitých lahví šly razantně nahoru. Recyklovaný materiál je dokonce nyní dražší než původní. Ceny se odvíjejí od jednotlivých trhů, ale podle výrobců je rpet o dvacet až čtyřicet ­procent dražší než materiál z­ ropy.

Na druhou stranu výroba lahví vyráběných z již použitého materiálu méně zatěžuje životní prostředí. Takzvaná uhlíková stopa je v závislosti na tom, jak je moc je energie v­ té které zemi zelená, minimálně o ­polovinu lepší.

VIDEO: Z vyhozené lahve pásek. Takto v Česku vyrábějí nové předměty z odpadu:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Evropa se zbavuje pracovníků bank, o místo přijde více než 40 tisíc lidí

Muž nesoucí krabici před budovou Deutsche Bank v Londýně (8. července 2019)

Evropské banky letos hromadně propouštějí. Nejvíc výpovědí dá německá Deutsche Bank, tisíců lidí se však zbavují i...

Neznámý šťastlivec vyhrál v Itálii v přepočtu 5,4 miliardy korun

ilustrační snímek

Přes 200 milionů eur (asi 5,4 miliardy korun) vyhrál v úterý v italské loterii Suerenalotto neznámý šťastlivec....

Hypotéka snů. Dánská banka jako první na světě platí lidem, kteří si půjčí

Ilustrační snímek

Dánský finanční ústav Jyske Bank nabízí vlastníkům nemovitostí hypoteční úvěr se zápornou úrokovou sazbou. Informoval o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz