Německý svaz pivovarů uvádí jako rozhodující faktor zhrošených obchodů proměnlivé počasí. „Dokonce i během mistrovství Evropy ve fotbale se v mnoha hospodách kvůli kolotoči teplot a častým bouřkám nedařilo a mnohé zahradní slavnosti se nekonaly,“ říká výkonný ředitel Holger Eichele pro německý portál Foodservice.
I při započtení vývozů a piva určeného pro pivovarské zaměstnance klesl odbyt zhruba 1 500 německých pivovarů o 0,6 procenta na 4,2 miliardy litrů. To bylo téměř o 30 procent méně než v červnu 2006, kdy Německo slavilo úspěch na mistrovství světa ve fotbale. Vše nasvědčuje tomu, že rok 2024 bude ještě slabší než neúspěšný předchozí rok, který s necelými 8,4 miliardami litrů dokonce překonal koronavirový rok 2021.
Kdepak šest dvanáctek za večer. Pivovary spojují sportovní úspěchy s nealkem |
Červen, měsíc konání mistrovství Evropy, byl pro průmysl skutečným zklamáním, neboť celkový prodej klesl o více než jedenáct procent ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. Podle statistických údajů se jednalo o nejhorší červen od revize daně z piva v roce 1993. Prodeje v samotném Německu klesly ještě výrazněji, a to o 13,5 procenta na necelých 626 milionů litrů. Maloobchodníci jednoduše neobjednávali. „Je vlastně už nemožné to dohnat,“ uvedl pro Foodservice mluvčí pivovaru Veltins.
Nealkoholické pivo výrazně roste
Jistou nadějí pro pivovary je nealkoholické pivo, které není zahrnuto do oficiálních statistik, protože se z něj neplatí daň z alkoholu. Podle Eicheleho jsou nealkoholická piva pro pivovary stále důležitější a jejich objem již několik let roste. Podle oficiálních statistik se jejich objem od roku 2013 více než zdvojnásobil.
S více než 800 nealkoholickými značkami a s jejich tržním podílem osm procent je Německo světovou jedničkou. Důležitými exportními destinacemi pro nové výrobky jsou USA a země Evropské unie.
O tom, jak dobře zapadá pivo bez alkoholu do dnešní doby, svědčí v neposlední řadě pozdvižení kolem nealkoholického piva „Alkoholfrei Hell“ z tradičního mnichovského pivovaru Augustiner. Na trhu je od března a někdy je těžké ho sehnat, dokonce i v Mnichově, protože přednost mají smluvní gastronomická zařízení a na trhy s nápoji se dostává jen několik beden. V Mnichově se dokonce nedávno otevřela nealkoholická pivní zahrádka.
Trendy jdou proti
Pátý největší pivovarnický průmysl na světě trpí již několik let klesající spotřebou piva, a to navzdory rostoucímu počtu obyvatel. Společenské trendy směřující ke zdravějšímu a pohybově aktivnějšímu životnímu stylu se střetávají s průměrně stále starší spotřebitelskou základnou. „Zákazníci v mnoha zemích také trpí vysokou inflací,“ uvádí se v nejnovější zprávě od společnosti BarthHaas, největšího světového obchodníka s chmelem se sídlem v Norimberku.
Od roku 1993 klesl prodej piva v Německu o více než čtvrtinu a zmenšující se trh se vyznačuje nadměrnou kapacitou. Jen v loňském roce odešly z trhu pivovary vyrábějící více než 200 milionů litrů. Mnoho dalších pivovarů musí výrazně investovat, aby mohly přejít při energeticky náročné výrobě na udržitelné zdroje energie.
Prazdroji se dařilo v hospodách i obchodech. Prodeje táhly ležáky a nealko |