Kolegové chodí kouřit, my chceme volno navíc, žádají dotázaní v průzkumu

  7:00aktualizováno  7:00
Ročně mohou pauzy na cigaretu ubrat z pracovní doby kuřáků průměrně až 6 dní. To podle průzkumu amerického výrobce e-cigaret Halo považuje 75 procent nekuřáků za nespravedlivé. Jako vhodnou kompenzaci považují několik dní navíc placeného volna.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Pokud si dá člověk během pracovního doby třikrát denně pětiminutovou pauzu na kouření, vyjde ho ročně jeho závislost zhruba na 62 hodin. To je přibližně 6 až 7 pracovních dnů ročně. Stejné číslo odhaduje i projektový manažer společnosti Halo. Aby americká firma vyrábějící e-cigarety zjistila, jak tuto skutečnost lidé vnímají, udělala průzkum mezi 1 005 dospělými Američany. 

Pro navýšení dovolené o šest dnů je 14 procent dotázaných nekuřáků. S jedním až dvěma dny by bylo spokojených 25 procent, informoval server CNBC. Nejvíce lidí uvedlo jako spravedlivou kompenzaci tři až pět dní v roce, a to 42 procent. S takovým názorem souhlasí dokonce i 28 procent kuřáků.

Jiný pohled má senátor Jaroslav Kubera, který se netají tím, že je vášnivým kuřákem: „Já bych na to chtěl zase pět dní dovolený, protože ti nekuřáci přijdou do práce, dají si kafe, tři čtvrtě hodiny koukají všude možně po internetu a pak teprve pracují. Akorát to prostě není tak na očích.“

Kolik kuřáků a nekuřáků považuje pauzy na cigarety za fér?

Kolik kuřáků a nekuřáků považuje pauzy na cigarety za fér?

Kolik dnů volna by si nekuřáci zasloužili jako kompenzaci?

Kolik dnů volna by si nekuřáci zasloužili jako kompenzaci?

Podle průzkumu si 87 procent kuřáků myslí, že na přestávky mají nárok a nevidí v záležitosti žádnou nespravedlnost. S tím souhlasí jen 25 procent kuřáků. 

„Trestat kuřáky tímto způsobem za ideální nepovažuji. Kouření je nemoc, sedm z deseti dospělých kuřáků by radši nekouřili, ale problém je přestat. Na druhou stranu je pravda, že nějakou část pracovní doby prokouří a druzí lidé za ně pracují,“ říká lékařka a vedoucí Centra pro závislé na tabáku Eva Králíková. Pauza na cigaretu je podle ní tolerovaná přestávka. 

Zkušenost z japonské firmy

Ve vedení japonské reklamní firmy Piala se v září loňského roku začaly ohledně nespravedlivých pracovních přestávek hromadit stížnosti. Pokud si totiž zaměstnanci společnosti, kteří pracují ve 29. patře vysoké budovy, chtěli jít zapálit, museli sjet výtahem až do přízemí. Taková pauza tak člověka vyšla zhruba na patnáct minut, což považovali nekuřáci za nespravedlivé. 

Kolik dnů volna by měli mít nekuřáci za to, že v pracovní době neztrácí čas pauzami na cigarety?

celkem hlasů: 7813

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 11. března 2018. Anketa je uzavřena.

3 až 5 4579
Žádný 1971
6 a víc 1063
1 až 2 200

Firma se proto rozhodla nekuřáky odškodnit šesti dny placené dovolené navíc. Neobvyklý krok společnost vnímá i jako motivaci pro jejich kuřácké kolegy. „Doufáme, že to povzbudí zaměstnance, aby přestali kouřit na základě vlastního rozhodnutí, nikoliv pod hrozbou nějakých trestů nebo nátlaků,“ citoval server Telegraph mluvčího firmy Piala Hirotaka Matsushima.

„Jako motivace může být dovolená navíc zajímavá, ale bohužel se to netýká skupin, jako jsem já, která přestat kouřit nechce,“ dodává Kubera. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Německá vláda si kvůli častým poruchám letadel koupí tři nové airbusy

Německá kancléřka Angela Merkelová odchází z tradiční letní tiskové konference...

Německá vláda si u evropského výrobce Airbus závazně objednala tři stroje Airbus 350 XWB. Stala se tak prvním státním...

Brexit drtí Jamieho Olivera. Restaurace televizního šéfkuchaře krachují

Jamie Oliver a jeho patnáctiminutový falafel wrap.

Skupina restaurací vlastněných proslulým britským kuchařem Jamiem Oliverem v úterý přešla pod nucenou správu. Podle...

Zaměstnanci aerolinky Alitalia stávkují, zrušen byl i let z Říma do Prahy

Alitalia řeší problém s akčními letenkami. Ilustrační snímek.

Zaměstnanci italské aerolinky Alitalia vstoupili o půlnoci do 24hodinové stávky kvůli nejisté budoucnosti této letecké...

Najdete na iDNES.cz