Elektrické letadlo Alice izraelské společnosti Eviation | foto: Reuters

Přichází éra letadel na baterky, signalizuje Pařížský aerosalon

  • 151
Podobně jako je tomu u automobilového průmyslu, i budoucnost letecké dopravy zřejmě tkví v pohonu na elektřinu. Naznačuje to zájem, který na letošním Pařížském aerosalonu vzbudily například čistě elektrické letadlo izraelského startupu Eviation nebo plány hybridních letounů od Airbusu či společnosti United Technologies.

Kromě objednávek na nová letadla v hodnotě desítek miliard dolarů, které tento týden na Pařížském aerosalonu získaly Airbus s Boeingem, bodovaly na jedné z největších leteckých show na světě také malé startupy a jejich návrhy „letadel budoucnosti“.

Elektrické letadlo poprvé vypadá prakticky. Izraelci ukázali Alici

Jedním z nich je stroj Alice od izraelského startupu Eviation, který byl na přehlídce k vidění naživo. Zatím však pouze na zemi, ale poprvé vzlétnout by měl už letos. Devítimístný letoun s čistě elektrickým pohonem by měl na jedno nabití překonat vzdálenost tisíc kilometrů, píše agentura Reuters.

A objednávky od leteckých společností se už firmě Eviation sypou. Zájem projevil například americký regionální dopravce Cape Air, který podle serveru stanice CNBC souhlasil s koupí “dvouciferného” počtu těchto letadel. Cena jednoho stroje se pohybuje kolem čtyř milionů dolarů.

Kromě letadla na baterky poutaly na pařížské mezinárodní letecké prohlídce pozornost také projekty letounů na hybridní pohon, tedy kombinaci elektřiny a klasického paliva. Své plány hybridního letadla, které by mělo létat od roku 2022, představil například americký výrobce United Technologies.

Ve stejném roce by se měly na obloze objevit i hybridy od Airbusu. Evropský gigant tento týden oznámil, že na jeho vývoji bude spolupracovat s francouzskými technologickými firmami Daher a Safran. Airbus už má s vývojem hybridního letadla zkušenosti, ve spolupráci s britským Rolls-Roycem a německým Siemensem vyvinul stroj E-Fan X, který by měl vzlétnout v roce 2021.

Elektrická budoucnost letectví

Americký startup sestrojí do roku 2022 sto letadel s hybridním pohonem

Zmíněné firmy uzavřely na pařížském aerosalonu dohodu, podle které Rolls-Royce od Siemensu odkoupí divizi, která se zabývá vývojem elektrických a hybridních leteckých motorů. K prodeji by mělo dojít do konce letošního roku, informovala CNN. Přechod k elektřině bude mít podle ředitele společnosti Rolls-Royce Roba Watsona „dramatický“ dopad na celý letecký průmysl. 

Jeho slova potvrzuje analytická společnost Roland Berger, podle které posun směrem k vývoji elektricky poháněných letadel probíhá v rámci celého odvětví. Za poslední rok podle analytiků stoupl počet modelů elektrických letadel ve vývoji o 50 procent. Ve světě se momentálně pracuje na zhruba 170 různých prototypech letadel na baterky, přičemž koncem letošního roku by jich mohlo být přes 200.

Podle CNN stojí za zvýšenou mírou investic do elektrických letadel dva hlavní faktory: vysoká produkce emisí leteckou dopravou a nákladná spotřeba leteckého paliva. Letecký průmysl totiž produkuje zhruba tři procenta veškerých emisí CO2 a globální náklady na letecké palivo představují 180 miliard dolarů ročně.

Nízké náklady při pohonu na elektřinu jsou hlavním důvodem, proč se vývojem elektrických leteckých motorů zabývá například australská firma MagniX.  “Nejsme environmentální společnost, děláme to proto, že to dává ekonomický smysl,” uvedl pro BBC její šéf Roei Ganzarski.