Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Panamský průplav slaví výročí, námořní dopravě slouží již 110 let

  13:30
Panamský průplav, který spojil Atlantský oceán a Tichý oceán, slouží námořní dopravě už 110 let. Projektu se nejprve ujali Francouzi, aby v něm následně pokračovali Američané. Stavba si vyžádala tisíce lidských životů. Průplav byl slavnostně otevřen 15. srpna 1914.

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantského oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily už dříve, v 16. století se tím například zabýval španělský král Karel V. Za tehdejšího stavu techniky ale podobná stavba dlouho zůstávala jen v říši snů.

Panamský průplav slouží námořní dopravě již 110 let.

Lessepsovi, jenž se do stavby pustil roku 1880 ve věku 75 let, se ale nepodařilo dovést dílo do úspěšného konce. Projekt, který počítal se spojením oceánů na úrovni mořské hladiny, totiž provázely od počátku obtíže. Stavitelé se museli potýkat zejména s nástrahami přírody, dělníky ohrožovaly kromě sesuvů půdy nebo lijáků hlavně tropické choroby. Během devíti let zemřelo při budování průplavu na 20 000 lidí a v roce 1889, kdy francouzský projekt zkrachoval, byl kanál hotov z pouhé třetiny.

Myšlenky se ujaly Spojené státy

Začátkem 20. století se myšlenky ujaly Spojené státy, v té době již regionální mocnost. Své postavení dokázaly už tím, že vojensky podpořily vyhlášení samostatnosti Panamy, do té doby kolumbijské provincie, a v listopadu 1903 pak USA s panamskou vládou podepsaly dohodu o výstavbě průplavu, pro ně velmi výhodnou. Za jednorázovou sumu ve výši deseti milionů dolarů a roční nájem 250 000 dolarů získaly „na věčné časy“ i šestimílové pásmo po obou stranách budoucího kanálu.

Američtí inženýři převzali opuštěnou stavbu na jaře 1904 a patnáctileté přerušení projektu bylo velmi znát. Většinu vybavení nešlo použít, navíc nový plán už nepočítal s přímým spojením oceánů, ale s vybudováním trojice zdymadel a umělého Gatúnského jezera ve výšce 26 metrů nad mořem a s rozlohou 425 km2. Na druhé straně Američané využili francouzských zkušeností s nevypočitatelnou panamskou přírodou, a aby uspěli, pojali výstavbu jako vojenskou operaci. V čele společnosti stáli dokonce armádní důstojníci.

Na stavbu nasadili Američané 56 300 dělníků, kteří do Panamy přicházeli z mnoha zemí světa. Přes všechnu snahu o zdravé životní prostředí a bezpečí si ale i americká fáze výstavby vyžádala mnoho životů, kvůli nehodám či nemocem během ní zemřelo 5 600 lidí.

Lodní doprava v problémech. Ceny rostou, komplikace v Rudém moři nemizí

Výstavba průplavu v letech 1904 až 1914 přišla Američany na 375 milionů dolarů (v dnešních cenách by to byly desítky miliard dolarů). První loď, starý plovoucí jeřáb, soustavou tří zdymadel a jezer proplula v lednu 1914, o sedm měsíců později byl průplav slavnostně otevřen. O pouhý rok později jej ale zablokoval rozsáhlý sesuv půdy a pravidelný provoz mohl znovu začít teprve v roce 1920. Od té doby ale sloužil průplav světové lodní dopravě spolehlivě. Byl několikrát významně modernizován, Například v 80. letech bylo prohloubeno dno Gatúnského jezera zhruba o metr. V roce 2001 byl 13kilometrový úsek v pohoří Culebra rozšířen až o 220 metrů.

Velký význam měl kanál vždy zejména pro USA, během let ale v Panamě sílil odpor proti tomu, že nejdůležitější součást hospodářství ovládají Američané. V roce 1977 USA souhlasily s jeho předáním Panamě. V roce 2000 průplav od USA převzala panamská vláda, která na poplatcích za jeho využívání ročně vybrala kolem jedné miliardy dolarů (nyní přes 23 miliard Kč). V roce 2022 již průplav Panamě přinesl 4,3 miliardy USD (zhruba 99 miliard Kč).

Průplav prošel modernizací

Kanálem se přepravovalo asi šest procent světového obchodu a jeho kapacita již nedostačovala. Proto byla v roce 2007 zahájena významná modernizace průplavu a především jeho rozšíření, které zvýšilo jeho kapacitu na dvojnásobek. Ambiciózní plán na největší rozšíření průplavu v jeho historii schválili Panamci v říjnu 2006 v referendu.

V roce 2016 byla modernizace dokončena. Slavnostního otevření rozšířeného průplavu se 26. června 2016 zúčastnilo sedm desítek světových politiků, monarchů a prezidentů včetně amerického prezidenta Baracka Obamy či čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.

Do té doby Panamským průplavem proplula loď o nosnosti nejvýše 79 000 tun, nově to je až 170 000 tun. Komory nových zdymadel jsou dlouhé 427 metrů, široké 55 metrů a hluboké 18 metrů, takže proplují i největší plavidla, takzvané neopanamax (New Panamax), tedy lodě, které pojmou až 14 000 kontejnerů. Dosud bylo ročně přes Panamský průplav přepraveno asi 310 milionů tun nákladu, nyní je možný až dvojnásobný objem.

Rozšíření Panamského průplavu, které celkově vyšlo podle jeho provozovatele na 5,25 miliardy dolarů (asi 131 miliard Kč), mimo jiné zlevnilo dopravu asijského zboží na východ USA a poskytlo Číně lepší přístup k latinskoamerické ropě i dalšímu zboží. Velké lodě už totiž nemusejí obeplouvat jižní Ameriku. Pokud vše funguje, může každý den průplavem proplout až 38 lodí, které si ušetří zhruba tři týdny plavby kolem Hornova mysu.

Panamský průplav nadále trápí sucho. Jeho záchrana by ale vyšla na miliardy

V poslední době však kvůli suchu musel průplav postupně omezit počet lodí, které ho denně využívají. Kvůli omezení se tvořily dlouhé fronty. Průplav je sladkovodní, závislý na umělých jezerech, a tudíž je i náchylný k poklesu hladiny, když je sucho. Tím se liší od Suezského průplavu, který využívá mořskou vodu a je na úrovni mořské hladiny.

Letos v dubnu vedení Panamského průplavu oznámilo, že očekává návrat provozu do normálu v průběhu příštího roku, záleží to však na srážkách, kterých v jinak deštivé Panamě v posledních letech výrazně ubylo.

Autoři: ,

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.
  • Nejčtenější

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V poslední době ovšem hosté v nápojových lístcích čím dál častěji narážejí na menší...

10. září 2024

Západní sankce začaly pořádně kousat. Rusům zoufale chybí jüany

Ruské banky pociťují čím dál větší nedostatek jüanů, které se v důsledku putinovské agrese proti Ukrajině staly klíčovou měnou zahraničního obchodu. Zatímco finanční domy vyzývají centrální banku k...

9. září 2024  16:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Nápoj Capri-Sun chce zpět plastová brčka. Výrobce shání milion podpisů

Oblíbená značka nápojů Capri-Sun brojí proti papírovým brčkům. Vedení společnosti, která i v České republice dlouhodobě nabízí populární pitíčka, se rozhodlo vyvinout tlak na Evropskou komisi....

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Antibiotika už nefungují. Investoři varují vlády před šířením superbakterií

Investoři, kteří dohromady stojí za aktivy v hodnotě více než 13 bilionů amerických dolarů (asi 286 bilionů korun), varují před další globální hrozbou v podobě šíření takzvaných superbakterií....

7. září 2024

Pomaleji, ale bez zpoždění. Němci chtějí sáhnout do jízdních řádů rychlovlaků

Německé železniční odbory se vyslovily pro omezení rychlosti rychlovlaků ICE. Místo současných 250 kilometrů za hodinu by vlaky měly jezdit rychlostí pouze dvoustovkou. Odbory doufají, že se tím...

14. září 2024

Tradiční americká firma mění své jméno. Její polévky proslavil Andy Warhol

Vedení 155 let staré Campbell Soup Company, která se svými polévkami vstoupila i do dějin umění díky Andymu Warholovi, plánuje změnu názvu firmy. Upustí z něj slovo „polévka“. Společnost říká, že...

14. září 2024

Tramvaj místo drahého vlaku. Hledá se cesta, jak zlepšit ekonomiku lokálek

Od nového jízdního řádu by z kolejí měly zmizet letité motoráky řady 810. Přestárlá vozidla doposud přesluhují především proto, že neexistuje shodné vozidlo, které by dokázalo splnit přísná evropská...

14. září 2024

Školáci budou jíst méně masa a cukrů, chystá stát. Zbytečně rigidní, líčí experti

Premium

Státní zdravotní ústav dohromady s ministerstvy nyní finišuje na přípravě nového spotřebního koše pro školní jídelny, tedy na úpravě surovin, ze kterých budou moci školy vařit obědy. Jde o poměrně...

14. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...