Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

  17:11aktualizováno  17:11
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën koupí evropskou divizi americké General Motors za 2,2 miliardy eur. Bude tak stát před otázkou, jak uřídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu. Jednou z možných cest je specializace německé značky na elektromobily.

(Ilustrační foto;) | foto: AP

Opel Astra se stal loni evropským autem roku, v těchto dnech po něm přebírá na ženevském autosalonu prestižní ocenění Peugeot 3008. Vavříny z novinářské ankety ovšem nejsou tím, co oběma výrobcům momentálně vrtá hlavou. Jde o to, aby se dvoumiliardový automobilový byznys dekády podařil nejenom na papíře.

„Pro PSA jde o náročný úkol, jak zvládnout řídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu,“ říká Olivia Walkerová z konzultantské firmy Frost & Sullivan.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Vyřešit rébus tří velkých značek v jedné skupině může být nakonec pro PSA Peugeot Citroën jednodušší, než se zdá. Už před potvrzením o prodeji evropské části General Motors francouzskému koncernu za 2,2 miliardy eur se objevily zprávy, že šéf Opelu Karl-Thomas Neumann vidí budoucnost značky v elektromobilech. Opel by se tak mohl stát značkou PSA právě pro auta na baterky. A Neumann zůstává v čele německé značky i s novými majiteli.

Už brzy navíc Opel čeká velká sláva. Na evropském trhu se začne prodávat nový elektromobil Opel Ampera-e (což je v podstatě Chevrolet Bolt uvedený v USA na konci loňského roku). Praktické rodinné auto má mít dojezd až 385 kilometrů, základní cena začíná v přepočtu pod milionem korun a díky podpoře elektromobility v mnoha evropských státech by mohl sklidit výrazný úspěch.

Jenže to jsou záblesky šťastné budoucnosti, která nemusí dorazit. PSA Peugeot Citroën se totiž nejdřív potřebuje vypořádat s tím, že za posledních sedmnáct let Opel ani jednou nebyl v zisku. A jenom od roku 2011 ztráty evropské divize General Motors přesáhly pět miliard eur.

Menší, zato ziskovější

Francouzský koncern, který vyrábí značky Peugeot, Citroën a od roku 2013 luxusní DS, věří, že se mu Opel podaří vzkřísit podobně, jako se podařilo vstát z hrobu jemu samotnému. Ještě před třemi lety byl v potížích, takže mu musel pomoci francouzský stát společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Následovalo zavírání továren a rušení pracovních míst. Z loňského zisku už však PSA plánuje výplatu dividend.

Koncern očekává od spojení s Opelem úspory v následujících letech ve výši 1,7 miliardy eur, což vede k velkým obavám mezi zaměstnanci německé automobilky. Transakce by měla být vypořádána do konce roku, musí ji nicméně schválit ještě evropské regulační úřady.

Pokud vše vyjde, vznikne skupina, která se velikostí výrazně přiblíží Volkswagenu a bezpečně si s tržním podílem okolo patnácti procent zajistí post evropské dvojky.

Analytici však zatím označují obchod za logický zvláště z pohledu General Motors. Nejenže se GM zbaví dlouhodobě prodělečné divize, navíc za ni dostane 1,3 miliardy eur (zbývající podíl v transakci představují peníze za finanční divizi Opelu, kterou bude provozovat PSA společně s bankou BNB Paribas).

Odchod General Motors z Evropy ostatně trvá už pár let. Automobilka se nejdřív zbavila značky Saab, poté v Evropě skončila se značkou Chevrolet a teď GM odchází i ze samotného Opelu.

Současná šéfka skupiny Mary T. Barraová tak ukazuje, že chce stát raději v čele menší, ale ziskovější automobilky než soupeřit o post největšího výrobce aut. General Motors přesto nezmizí z Evropy úplně, ponechá si vývojové centrum na dieselové motory v italském Turíně.

Prezident GM Dan Ammann tvrdí, že evropský trh je tak odlišný od jiných, že Opel má s ostatními značkami v portfoliu GM společných pouze dvacet procent modelů. Nelze proto dosáhnout takových úspor při výrobě. Jako další důvod prodeje přidává, že se americký koncern hodlá soustředit více na Čínu a Severní Ameriku. GM se každopádně s PSA Peugeot Citroen dohodl na pokračování spolupráce.

Pětimilionový cíl

Námluvy PSA Peugeot Citroën a Opelu začaly už v únoru 2012, kdy se koncerny dohodly na vzniku aliance a Američané získali v PSA sedmiprocentní podíl. O rok později však koncern General Motors podíl prodal a spolupráce se nerozvíjela přislíbeným tempem.

Přesto nyní v Ženevě Citroën vystavuje dva modely, které se začaly vyrábět v továrně Opelu ve Španělsku. „PSA se touto transakcí stane ještě evropštější než dosud,“ dodává analytička Walkerová.

Předpokládá se přitom, že do budoucna počet společných modelů poroste. Měl by, pokud chce nově zformovaná skupina vyrábět přes pět milionů aut ročně, jak tvrdí zástupci PSA. Loni jich značky Peugeot, Citroen, DS a Opel daly dohromady „pouze“ 4,3 milionu po celém světě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

V Liberci vyvíjejí elektromobil pro mladé, má stát pod tři sta tisíc korun

Nějak takto bude dvoumístný elektromobil vypadat. Má sloužit mladým lidem nebo...

Liberecká univerzita spolupracuje s českou firmou Combatra na vývoji malého městského...

V Praze 5 potkáte „dědečka“ elektromobilů

Auto většinou nabíjí na Smíchově před kostelem.

Když Smíchhovák Tomáš Tvrdý píchne svého peugeota do nabíjecí stanice před kostelem svatého...

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Největší test dvojí kvality: třetina výrobků vypadá stejně, liší se složením

Víc než polovina testovaných potravin měla odlišné složení než v dalších zemích...

Evropská komise zveřejnila výsledky velkého testu dvojí kvality potravin v 19 členských zemích. Analýza ukázala, že...

Turisty nemá kdo obsluhovat. Evropské destinace shání stovky tisíc brigádníků

Ilustrační snímek

Německo a Rakousko se potýkají s masivním nedostatkem sezónních pracovníků. Ve velkém se proto obracejí na brigádníky...

Čína vyhazuje z regálů boty Nike. Jejich designér podpořil hongkongské protesty

Sportovní boty Nike Undercover

Značka Nike nebude v Číně prodávat sportovní boty z limitované edice navržené japonským designérským studiem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz