Čtvrtek 2. července 2020, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. července 2020 Patricie

Co s Opelem? Francouzská automobilka PSA řeší miliardový rébus

  17:11aktualizováno  17:11
Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën koupí evropskou divizi americké General Motors za 2,2 miliardy eur. Bude tak stát před otázkou, jak uřídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu. Jednou z možných cest je specializace německé značky na elektromobily.

(Ilustrační foto;) | foto: AP

Opel Astra se stal loni evropským autem roku, v těchto dnech po něm přebírá na ženevském autosalonu prestižní ocenění Peugeot 3008. Vavříny z novinářské ankety ovšem nejsou tím, co oběma výrobcům momentálně vrtá hlavou. Jde o to, aby se dvoumiliardový automobilový byznys dekády podařil nejenom na papíře.

„Pro PSA jde o náročný úkol, jak zvládnout řídit tři velkoobjemové značky na velmi konkurenčním evropském trhu,“ říká Olivia Walkerová z konzultantské firmy Frost & Sullivan.

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Jak bude vypadat spojení PSA Peugeot Citroën a Opelu

Vyřešit rébus tří velkých značek v jedné skupině může být nakonec pro PSA Peugeot Citroën jednodušší, než se zdá. Už před potvrzením o prodeji evropské části General Motors francouzskému koncernu za 2,2 miliardy eur se objevily zprávy, že šéf Opelu Karl-Thomas Neumann vidí budoucnost značky v elektromobilech. Opel by se tak mohl stát značkou PSA právě pro auta na baterky. A Neumann zůstává v čele německé značky i s novými majiteli.

Už brzy navíc Opel čeká velká sláva. Na evropském trhu se začne prodávat nový elektromobil Opel Ampera-e (což je v podstatě Chevrolet Bolt uvedený v USA na konci loňského roku). Praktické rodinné auto má mít dojezd až 385 kilometrů, základní cena začíná v přepočtu pod milionem korun a díky podpoře elektromobility v mnoha evropských státech by mohl sklidit výrazný úspěch.

Jenže to jsou záblesky šťastné budoucnosti, která nemusí dorazit. PSA Peugeot Citroën se totiž nejdřív potřebuje vypořádat s tím, že za posledních sedmnáct let Opel ani jednou nebyl v zisku. A jenom od roku 2011 ztráty evropské divize General Motors přesáhly pět miliard eur.

Menší, zato ziskovější

Francouzský koncern, který vyrábí značky Peugeot, Citroën a od roku 2013 luxusní DS, věří, že se mu Opel podaří vzkřísit podobně, jako se podařilo vstát z hrobu jemu samotnému. Ještě před třemi lety byl v potížích, takže mu musel pomoci francouzský stát společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Následovalo zavírání továren a rušení pracovních míst. Z loňského zisku už však PSA plánuje výplatu dividend.

Koncern očekává od spojení s Opelem úspory v následujících letech ve výši 1,7 miliardy eur, což vede k velkým obavám mezi zaměstnanci německé automobilky. Transakce by měla být vypořádána do konce roku, musí ji nicméně schválit ještě evropské regulační úřady.

Pokud vše vyjde, vznikne skupina, která se velikostí výrazně přiblíží Volkswagenu a bezpečně si s tržním podílem okolo patnácti procent zajistí post evropské dvojky.

Analytici však zatím označují obchod za logický zvláště z pohledu General Motors. Nejenže se GM zbaví dlouhodobě prodělečné divize, navíc za ni dostane 1,3 miliardy eur (zbývající podíl v transakci představují peníze za finanční divizi Opelu, kterou bude provozovat PSA společně s bankou BNB Paribas).

Odchod General Motors z Evropy ostatně trvá už pár let. Automobilka se nejdřív zbavila značky Saab, poté v Evropě skončila se značkou Chevrolet a teď GM odchází i ze samotného Opelu.

Současná šéfka skupiny Mary T. Barraová tak ukazuje, že chce stát raději v čele menší, ale ziskovější automobilky než soupeřit o post největšího výrobce aut. General Motors přesto nezmizí z Evropy úplně, ponechá si vývojové centrum na dieselové motory v italském Turíně.

Prezident GM Dan Ammann tvrdí, že evropský trh je tak odlišný od jiných, že Opel má s ostatními značkami v portfoliu GM společných pouze dvacet procent modelů. Nelze proto dosáhnout takových úspor při výrobě. Jako další důvod prodeje přidává, že se americký koncern hodlá soustředit více na Čínu a Severní Ameriku. GM se každopádně s PSA Peugeot Citroen dohodl na pokračování spolupráce.

Pětimilionový cíl

Námluvy PSA Peugeot Citroën a Opelu začaly už v únoru 2012, kdy se koncerny dohodly na vzniku aliance a Američané získali v PSA sedmiprocentní podíl. O rok později však koncern General Motors podíl prodal a spolupráce se nerozvíjela přislíbeným tempem.

Přesto nyní v Ženevě Citroën vystavuje dva modely, které se začaly vyrábět v továrně Opelu ve Španělsku. „PSA se touto transakcí stane ještě evropštější než dosud,“ dodává analytička Walkerová.

Předpokládá se přitom, že do budoucna počet společných modelů poroste. Měl by, pokud chce nově zformovaná skupina vyrábět přes pět milionů aut ročně, jak tvrdí zástupci PSA. Loni jich značky Peugeot, Citroen, DS a Opel daly dohromady „pouze“ 4,3 milionu po celém světě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Mazda MX-30

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská...

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Hasiči chtějí přísnější pravidla pro parkování elektromobilů v podzemních garážích

Kia Soul EV

Zatímco vozidla s pohonem na CNG a LPG v podzemních garážích většinou parkovat nesmí, pro...

Registrace elektromobilů rostou, ale benzin stále s přehledem vede

Plug-in hybridní Škoda Superb iV

VIDEO Koronavirová krize dopadla na prodeje elektrických aut méně než na vozy s klasickým typem pohonu,...

  • Nejčtenější

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Stačí poslat dítě pro vysvědčení a rodič přijde o dávku, varuje resort

Mimořádné podmínky, za kterých lze čerpat ošetřovné, platí až do 30. června. K tomu, aby rodič o nárok na tuto dávku...

Žluté vlaky do Chorvatska mohou podle ministerstva porušit slovinské nařízení

Úterní start vlaků RegioJetu z Česka do Chorvatska může zkomplikovat koronavirová překážka na trati. Slovinsko totiž...

Astronomická suma: Schillerová potřebuje na financování dluhu 730 miliard

Ministerstvo financí bude letos potřebovat na financování státního dluhu 730,6 miliardy korun. To je o 459,5 miliardy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šéf Smartwings měl schůzku na Hradě, naznačilo porsche na nádvoří

Spolumajitel aerolinek Smartwings Jiří Šimáně byl na schůzce na Pražském hradě. Není zřejmé, s kým se sešel, hovoří se...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

  • Další z rubriky

Německý recept na krizi: nižší DPH, mimořádné dávky na děti i vyšší odpočty

Německo od 1. července na půl roku sníží daň z přidané hodnoty, aby podpořilo ekonomiku zasaženou koronavirovou krizí....

Americká ekonomika nabrala kurz z krize. Miliony lidí nastupují do práce

Americká ekonomika v červnu vytvořila rekordních 4,8 milionu pracovních míst, což je více, než se čekalo. Míra...

Cenu zlata žene vzhůru šíření koronaviru. Blíží se osmiletému maximu

Zlato, považované za bezpečnou investici v dobách nejistoty, v pondělí na světových trzích dál zdražuje. K růstu mu...

Bombaj si zoufá. Hlídači, metaři a dělníci jsou pryč, vyhnal je koronavirus

Řadu činností nutných pro chod města v indické metropoli Bombaj zajišťovali migranti. Ti však kvůli koronavirovým...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Čtyři sexuální polohy, které muži doslova zbožňují a vy se nenadřete

Sex, mocný „nástroj” lidského života. Ač mnozí tvrdí, že je přeceňovaný, opak je pravdou. I přesto tu a tam nastane...

Bývalá pornoherečka Mia Khalifa žádá stažení videí. Fanoušci sepsali petici

Fanoušci bývalé pornoherečky jménem Mia Khalifa (27) požadují v nové petici, aby byla z internetu stažena veškerá videa...