Odškodnit Evropu jako USA? Nepřiměřené a nákladné, namítá šéf VW

  15:30aktualizováno  15:30
Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.

Generální ředitel automobilky Matthias Müller na tiskové konferenci ve Wolfsburgu (28. dubna 2016). | foto: ČTK

Dohoda o řešení skandálu v USA, která se týká zhruba 482 000 naftových vozů, bude stát Volkswagen až 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard Kč). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (124 000 až 243 000 Kč). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

Aféra dieselgate

„Tady (v Evropě) je situace jiná,“ uvedl Müller. „Ve Spojených státech jsou (emisní) limity přísnější, což nápravu komplikuje,“ upozornil. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké. V Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller listu Welt am Sonntag.

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.

Emisní skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů. Nynější dohoda se týká asi 482 000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85 000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Měla by automobilka odškodnit za emisní skandál i zákazníky v Evropě?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. července 2016. Anketa je uzavřena.

ANO 2276
NE 551

Kauza dieselgate rezonovala i březnovým ženevským autosalonem. Britský komik tam narušil svým vystoupením oficiální prezentaci Volkswagenu:

Autoři: ,

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Muži do vesmíru, ženy k plotně. VW musel stáhnout reklamu s alfasamci

Ilustrační snímek

Dva kosmonauti letící do vesmíru, sportovec s protetickou nohou skákající do dálky a žena s kočárkem, která sedí v...

Bilion dolarů v mínusu. Americký rozpočet míří k nejvyššímu deficitu od krize

Americký prezident Donald Trump se setkal s voliči v Manchesteru ve státu New...

Americké ekonomice se daří, ale státní dluh USA stoupá stále rychleji. Vládní rozpočtová agentura CBO (Congressional...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz