„Tato kampaň na podporu turistiky Nového Zélandu říká našim australským přátelům, že jsme připraveni je přivítat, máme skvělé nabídky a rádi vás brzy uvidíme,“ cituje slova novozélandské ministryně turismu Louise Upstonové portál The Guardian.
Vláda spustila novou kampaň v neděli, během února a března by měla běžet v australských rádiích a na sociálních sítích. Nový Zéland do ní celkem investoval 500 000 novozélandských dolarů (6,8 milionu Kč).
Nový Zéland láká bohaté migranty. Plánuje změny v oblasti „zlatých víz“![]() |
„Počet příjezdů Australanů na Nový Zéland vzrostl o více než 90 000, z 1,27 milionu na 1,36 milionu za poslední rok, ale víme, že máme ještě prostor pro růst,“ uvedla Upstonová v tiskové zprávě.
Podle ní je kampaň součást iniciativy na podporu turismu, kterou vláda vyvinula ve spolupráci s průmyslem za účelem podpory okamžitého růstu počtu návštěvníků, zvýšení exportní aktivity a dosažení ekonomického růstu.
Slogan se stal terčem posměšků a kritiky
Fotografie se sloganem „Everyone must go“ ovšem vzbudila posměšky na sociálních sítích, kritiku sklidila i u opozičních politiků. Podle nich je kampaň nedostatečně promyšlená a zaměřuje se pouze na růst počtu návštěvníků, aniž by se věnoval potřebám turistické infrastruktury.
Cushle Tangaere-Manuelová, mluvčí pro turismus za Novozélandskou stranu práce, uvedla, že když poprvé slyšela slogan „Everyone must go“, pomyslela si, že to zní, jako by byl Nový Zéland ve slevové akci.
Tahle země není pro chudý. Nový Zéland opouští rekordní počet obyvatel![]() |
Zmínila, že používat takový slogan v době, kdy vláda ruší tisíce míst ve veřejném sektoru, považuje jako nevhodný. „Ironií toho poselství je, že přesně tak se teď cítí Novozélanďané – bylo tolik škrtání,“ řekla pro veřejnoprávní stanici RNZ.
Podle Celie Wade-Brownové, mluvčí pro turismus Strany zelených, slogan „Everyone must go“ by mohl odkazovat na potřebu toalet v některých turistických oblastech Nového Zélandu. „Ty fronty jsou komické,“ zmínila.
„Byla jsem v Paihii i Waitangi a lidé říkali, že když připlouvá výletní loď, nepřináší to příliš prospěchu mnoha turistickým provozovatelům, protože je zde příliš mnoho lidí na příliš krátkou dobu,“ zmínila. „Nechodí na kajaky, nechodí se potápět, ale, můj bože, stojí frontu na toalety,“ doplnila Wade-Brownová.
„Novozélanďané odcházejí ze země v rekordních počtech a vláda začíná soustředit na marketing směrem k Australanům. Je jejich skutečným plánem pro turismus ‚Všichni musí jít‘? “ napsala na svém Twitteru novozélandská politička a členka Novozélanské strany práce Barbara Edmontsová.
„Jaký máte názor na ‚Everyone must go‘? Zní to, jako by všem říkali, aby opustili zemi,“ napsal jeden uživatel na síti X. „Kdybych byl ve vládě, která zaznamenala rekordní emigraci, nevybral bych si jako slogan ‚všichni musí jít‘,“ napsal jiný uživatel.
Loni zemi opustilo 72 tisíc NovozélanďanůV loňském roce se ze země odstěhovalo 72 000 novozélandských občanů, zatímco 24 900 novozélandských občanů se vrátilo zpět do země. Čistá migrační ztráta novozélandských občanů v roce 2024 dosáhla 47 100, což je o něco více než v roce 2023, kdy to bylo 43 300. Celkově Nový Zéland v roce 2024 opustilo 128 700 lidí, o rok dříve to bylo 101 600 lidí. Počet přistěhovalých poklesl na 155 800 ze 229 900 v roce 2023. Čistý přírůstek migrace v roce 2024 činil 27 100, což je výrazný pokles oproti 128 300 v roce 2023. |
Cestovní ruch je v současnosti důležitou součástí novozélandské ekonomiky. Před pandemií vygeneroval zemi příjmy ve výši 40,9 miliardy novozélandských dolarů (560 miliard Kč). Podle nejnovějších údajů se příjmy pomalu zvyšují, v roce 2023 cestovní ruch přinesl ekonomice 37,7 miliardy dolarů (516 miliard Kč). Austrálie je pro Nový Zéland nejvýznamnějším zdrojovým trhem v oblasti cestovního ruchu, přičemž každoročně představuje přibližně 44 procent všech zahraničních návštěvníků.