Počítače dohlédnou na to, aby obchody nabízely nejžádanější tenisky

  16:59aktualizováno  16:59
Nike by Merlose. Tak se jmenuje nový obchodní koncept, který testuje prodejna v Los Angeles. Společnost Nike se prostřednictvím experimentu pokouší přimět online zákazníky, aby objevili kouzlo osobních služeb v kamenné prodejně. Kombinace online obchodu s maloobchodní pobočkou o rozloze čtyř tisíc metrů čtverečních jim má nabídnout servis šitý na míru. O ten se starají počítačové systémy.

Prodejna Nike na Melrose Avenue v Los Angeles | foto: Nike

„Maloobchodní prodejny do konce desetiletí zaniknou,“ varoval v rozhovoru z roku 2013 podnikatel Marc Andreessen. Jenže, jak uvedl magazín Forbes, od Andreessenova apokalyptického proroctví uběhlo už pět let a 90 procent obchodu stále probíhá v kamenných pobočkách. Navíc se v nich odehrávají jedny z nejzajímavějších experimentů v maloobchodě.

Možná, že měl pravdu spoluzakladatel společnosti LInkedIn Reid Hoffman, když v odezvě na Andreessenova slova řekl: „Software veškerý maloobchodní prodej nenahradí. Místo toho jej obchodníci použijí pro transformaci některých offline maloobchodních zkušeností.“

Fotogalerie

Zacíleno na technologie

Jedním z příkladů je nový obchodní koncept Nike Live, který dostal jméno kvůli své poloze přímo na Melrose Avenue, v srdci Los Angeles. Název „by Melrose“ má naznačovat, že obchod usiluje o to, aby nabídka zboží co nejpřesněji kopírovala vkus a požadavky místních zákazníků. V tom prodavačům pomáhají technologie.

Jak uvedl server Business Insider, nový koncept je postaven na datech a řídí ho digitální technologie. Obchod využívá údaje z online nákupů, aby přizpůsobil stav zásob a doplnil je podle požadavků zákazníků v konkrétní oblasti. 

Velkou část těchto informací společnost získává od zákazníků, kteří využili služeb online obchodů značky Nike. Například zákazníci z Los Angeles nakupují spoustu tenisek v retro stylu. Nike zná nákupní zvyklosti tamních zákazníků, proto může kamennou pobočku předzásobit dostatečným počtem těchto bot v různých barvách i provedeních.

Zákazníci zase mohou pomocí maloobchodní aplikace Nike prohledávat čárové kódy výrobků a zjišťovat si o nich další informace, včetně velikosti a barev, které má obchod na skladu. 

Značná část zásob v obchodě se obnovuje každé dva týdny. Přiváží se zboží, které je nové, populární a někdy i zcela jedinečné pro konkrétní obchod. Taková frekvence je třikrát rychlejší než v obyčejných obchodech. Zadní polovina obchodu se nemění a jsou v ní oblíbené celoroční kousky, které prodavači rozdělují podle sezóny. 

Rychle a s úsměvem

Společnost Nike se v nové koncepci zaměřila rovněž na rozvoj zákaznického servisu. Jeho součástí je například aplikace, která zákazníkům umožňuje, aby si do ochodu přišli vyzkoušet předem zamluvenou obuv. Obchodníci boty, které zákazník v aplikaci k vyzkoušení objednal, vloží do skříňky. Tu si pak konkrétní zákazník může otevřít pomoci smartphonu.

Pro ty, kteří nevědí, co chtějí, připravila firma službu Nike Express Sessions. Jedná se o 15minutové schůzky s poradcem, které si zákazníci mohou zarezervovat u zástupce společnosti. Poradce jim pomůže s výběrem vhodné obuvi. 

Pokud zákazník do obchodu vůbec nechce vstoupit, může si zboží vybrat prostřednictvím služby, která funguje na bázi textových zpráv. Boty si pak nechá doručit domů. Obchod také nabízí bezplatné krejčovské služby a prodejní automat, který zdarma vydává dárky pro členy věrnostního programu.

I když je Nike by Melrose prvním obchodem svého druhu, společnost plánuje v roce 2019 otevření dalších poboček v klíčových městech po celém světě. Na jaře by se měla otevřít podobná prodejna v Tokiu.

Koncept se však může ještě změnit. Nike říká, že obchod využije k učení se a testování. Například nyní je v obchodě zboží půl na půl pro může i ženy, ale to se může měnit v závislosti na demografické situaci. „Je to pro nás laboratoř, ve které se učíme a můžeme reagovat na aktuální situaci. To je celá myšlenka Nike Live - pojďme žít a reagovat,“ sdělila prezidentka pro zákazníky Nike Heidi O´ Neilová.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Za rok až dvojnásobek ceny. Helia je nedostatek, rapidně zdražuje

V OBLACÍCH. Letadlo letící nad tisíci balónky vypuštěnými před zahájením závodu...

Ceny helia se rok od roku zvyšují. Například v USA či Británii za něj v současnosti lidé platí až více než dvojnásobek...

Volfefe index bude sledovat dopad Trumpových tweetů na finanční trhy

Twitterový účet Donalda Trumpa

Čím víc americký prezident Donald Trump sděluje své názory skrz sociální síť Twitter, tím víc akciové trhy kolísají....

Němci o kryptoměnu od Facebooku nestojí. Chtějí předejít problémům

Ilustrační snímek

Německá vláda ve středu schválila komplexní blockchainovou strategii. Slíbila v ní, že bude bojovat proti snaze firem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz