Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Počítače dohlédnou na to, aby obchody nabízely nejžádanější tenisky

  16:59aktualizováno  16:59
Nike by Merlose. Tak se jmenuje nový obchodní koncept, který testuje prodejna v Los Angeles. Společnost Nike se prostřednictvím experimentu pokouší přimět online zákazníky, aby objevili kouzlo osobních služeb v kamenné prodejně. Kombinace online obchodu s maloobchodní pobočkou o rozloze čtyř tisíc metrů čtverečních jim má nabídnout servis šitý na míru. O ten se starají počítačové systémy.

Prodejna Nike na Melrose Avenue v Los Angeles | foto: Nike

„Maloobchodní prodejny do konce desetiletí zaniknou,“ varoval v rozhovoru z roku 2013 podnikatel Marc Andreessen. Jenže, jak uvedl magazín Forbes, od Andreessenova apokalyptického proroctví uběhlo už pět let a 90 procent obchodu stále probíhá v kamenných pobočkách. Navíc se v nich odehrávají jedny z nejzajímavějších experimentů v maloobchodě.

Možná, že měl pravdu spoluzakladatel společnosti LInkedIn Reid Hoffman, když v odezvě na Andreessenova slova řekl: „Software veškerý maloobchodní prodej nenahradí. Místo toho jej obchodníci použijí pro transformaci některých offline maloobchodních zkušeností.“

Fotogalerie

Zacíleno na technologie

Jedním z příkladů je nový obchodní koncept Nike Live, který dostal jméno kvůli své poloze přímo na Melrose Avenue, v srdci Los Angeles. Název „by Melrose“ má naznačovat, že obchod usiluje o to, aby nabídka zboží co nejpřesněji kopírovala vkus a požadavky místních zákazníků. V tom prodavačům pomáhají technologie.

Jak uvedl server Business Insider, nový koncept je postaven na datech a řídí ho digitální technologie. Obchod využívá údaje z online nákupů, aby přizpůsobil stav zásob a doplnil je podle požadavků zákazníků v konkrétní oblasti. 

Velkou část těchto informací společnost získává od zákazníků, kteří využili služeb online obchodů značky Nike. Například zákazníci z Los Angeles nakupují spoustu tenisek v retro stylu. Nike zná nákupní zvyklosti tamních zákazníků, proto může kamennou pobočku předzásobit dostatečným počtem těchto bot v různých barvách i provedeních.

Zákazníci zase mohou pomocí maloobchodní aplikace Nike prohledávat čárové kódy výrobků a zjišťovat si o nich další informace, včetně velikosti a barev, které má obchod na skladu. 

Značná část zásob v obchodě se obnovuje každé dva týdny. Přiváží se zboží, které je nové, populární a někdy i zcela jedinečné pro konkrétní obchod. Taková frekvence je třikrát rychlejší než v obyčejných obchodech. Zadní polovina obchodu se nemění a jsou v ní oblíbené celoroční kousky, které prodavači rozdělují podle sezóny. 

Rychle a s úsměvem

Společnost Nike se v nové koncepci zaměřila rovněž na rozvoj zákaznického servisu. Jeho součástí je například aplikace, která zákazníkům umožňuje, aby si do ochodu přišli vyzkoušet předem zamluvenou obuv. Obchodníci boty, které zákazník v aplikaci k vyzkoušení objednal, vloží do skříňky. Tu si pak konkrétní zákazník může otevřít pomoci smartphonu.

Pro ty, kteří nevědí, co chtějí, připravila firma službu Nike Express Sessions. Jedná se o 15minutové schůzky s poradcem, které si zákazníci mohou zarezervovat u zástupce společnosti. Poradce jim pomůže s výběrem vhodné obuvi. 

Pokud zákazník do obchodu vůbec nechce vstoupit, může si zboží vybrat prostřednictvím služby, která funguje na bázi textových zpráv. Boty si pak nechá doručit domů. Obchod také nabízí bezplatné krejčovské služby a prodejní automat, který zdarma vydává dárky pro členy věrnostního programu.

I když je Nike by Melrose prvním obchodem svého druhu, společnost plánuje v roce 2019 otevření dalších poboček v klíčových městech po celém světě. Na jaře by se měla otevřít podobná prodejna v Tokiu.

Koncept se však může ještě změnit. Nike říká, že obchod využije k učení se a testování. Například nyní je v obchodě zboží půl na půl pro může i ženy, ale to se může měnit v závislosti na demografické situaci. „Je to pro nás laboratoř, ve které se učíme a můžeme reagovat na aktuální situaci. To je celá myšlenka Nike Live - pojďme žít a reagovat,“ sdělila prezidentka pro zákazníky Nike Heidi O´ Neilová.

Autor:
  • Nejčtenější

Ministru Kremlíkovi zlomila vaz zakázka na elektronické dálniční známky

Vladimír Kremlík končí ve funkci ministra dopravy. Prezident Miloš Zeman vyhověl návrhu premiéra Andreje Babiše, aby...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Kyberútok na Bezose vedla Saúdská Arábie, vyplývá z vyšetřování

Saúdská Arábie „s vysokou pravděpodobností“ stála za kyberútokem na miliardáře a šéfa Amazonu Jeffa Bezose z roku 2018....

Ochranka za stamiliony. Světové ekonomické fórum hlídá policie i armáda

Na výročním zasedání Světového ekonomického fóra se každoročně sjíždí důležití politici, předsedové vlád a zástupci...

Propast mezi bohatými a chudými dosáhla šokujících rozměrů, varuje Oxfam

Dvě tisícovky světových miliardářů mají větší majetek než 4,6 miliardy lidí dohromady. V pondělí to ve své zprávě...

Jen dál rozdmýcháváte oheň, pustila se Greta do politiků na fóru v Davosu

Ve švýcarském alpském středisku Davos v úterý začalo jubilejní 50. zasedání Světového ekonomického fóra (WEF), kterého...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz