Počítače dohlédnou na to, aby obchody nabízely nejžádanější tenisky

  16:59aktualizováno  16:59
Nike by Merlose. Tak se jmenuje nový obchodní koncept, který testuje prodejna v Los Angeles. Společnost Nike se prostřednictvím experimentu pokouší přimět online zákazníky, aby objevili kouzlo osobních služeb v kamenné prodejně. Kombinace online obchodu s maloobchodní pobočkou o rozloze čtyř tisíc metrů čtverečních jim má nabídnout servis šitý na míru. O ten se starají počítačové systémy.

Prodejna Nike na Melrose Avenue v Los Angeles | foto: Nike

„Maloobchodní prodejny do konce desetiletí zaniknou,“ varoval v rozhovoru z roku 2013 podnikatel Marc Andreessen. Jenže, jak uvedl magazín Forbes, od Andreessenova apokalyptického proroctví uběhlo už pět let a 90 procent obchodu stále probíhá v kamenných pobočkách. Navíc se v nich odehrávají jedny z nejzajímavějších experimentů v maloobchodě.

Možná, že měl pravdu spoluzakladatel společnosti LInkedIn Reid Hoffman, když v odezvě na Andreessenova slova řekl: „Software veškerý maloobchodní prodej nenahradí. Místo toho jej obchodníci použijí pro transformaci některých offline maloobchodních zkušeností.“

Fotogalerie

Zacíleno na technologie

Jedním z příkladů je nový obchodní koncept Nike Live, který dostal jméno kvůli své poloze přímo na Melrose Avenue, v srdci Los Angeles. Název „by Melrose“ má naznačovat, že obchod usiluje o to, aby nabídka zboží co nejpřesněji kopírovala vkus a požadavky místních zákazníků. V tom prodavačům pomáhají technologie.

Jak uvedl server Business Insider, nový koncept je postaven na datech a řídí ho digitální technologie. Obchod využívá údaje z online nákupů, aby přizpůsobil stav zásob a doplnil je podle požadavků zákazníků v konkrétní oblasti. 

Velkou část těchto informací společnost získává od zákazníků, kteří využili služeb online obchodů značky Nike. Například zákazníci z Los Angeles nakupují spoustu tenisek v retro stylu. Nike zná nákupní zvyklosti tamních zákazníků, proto může kamennou pobočku předzásobit dostatečným počtem těchto bot v různých barvách i provedeních.

Zákazníci zase mohou pomocí maloobchodní aplikace Nike prohledávat čárové kódy výrobků a zjišťovat si o nich další informace, včetně velikosti a barev, které má obchod na skladu. 

Značná část zásob v obchodě se obnovuje každé dva týdny. Přiváží se zboží, které je nové, populární a někdy i zcela jedinečné pro konkrétní obchod. Taková frekvence je třikrát rychlejší než v obyčejných obchodech. Zadní polovina obchodu se nemění a jsou v ní oblíbené celoroční kousky, které prodavači rozdělují podle sezóny. 

Rychle a s úsměvem

Společnost Nike se v nové koncepci zaměřila rovněž na rozvoj zákaznického servisu. Jeho součástí je například aplikace, která zákazníkům umožňuje, aby si do ochodu přišli vyzkoušet předem zamluvenou obuv. Obchodníci boty, které zákazník v aplikaci k vyzkoušení objednal, vloží do skříňky. Tu si pak konkrétní zákazník může otevřít pomoci smartphonu.

Pro ty, kteří nevědí, co chtějí, připravila firma službu Nike Express Sessions. Jedná se o 15minutové schůzky s poradcem, které si zákazníci mohou zarezervovat u zástupce společnosti. Poradce jim pomůže s výběrem vhodné obuvi. 

Pokud zákazník do obchodu vůbec nechce vstoupit, může si zboží vybrat prostřednictvím služby, která funguje na bázi textových zpráv. Boty si pak nechá doručit domů. Obchod také nabízí bezplatné krejčovské služby a prodejní automat, který zdarma vydává dárky pro členy věrnostního programu.

I když je Nike by Melrose prvním obchodem svého druhu, společnost plánuje v roce 2019 otevření dalších poboček v klíčových městech po celém světě. Na jaře by se měla otevřít podobná prodejna v Tokiu.

Koncept se však může ještě změnit. Nike říká, že obchod využije k učení se a testování. Například nyní je v obchodě zboží půl na půl pro může i ženy, ale to se může měnit v závislosti na demografické situaci. „Je to pro nás laboratoř, ve které se učíme a můžeme reagovat na aktuální situaci. To je celá myšlenka Nike Live - pojďme žít a reagovat,“ sdělila prezidentka pro zákazníky Nike Heidi O´ Neilová.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Další z rubriky

Nigérie, Egypt, Bangladéš i Polsko se staly líhněmi dolarových milionářů

Ilustrační snímek

Ekonomické supervelmoci jako Spojené státy americké, Čína a Japonsko jsou možná domovem největšího počtu boháčů. Když...

Americký shutdown bude zřejmě dražší než zeď na jižní hranici

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci

Požadavek Donalda Trumpa, aby rozpočet části amerických úřadů obsahoval také 5,7 miliardy dolarů na stavbu zdi na...

Pletená šála ukazuje zpoždění německých vlaků. Vydražila se za tisíce eur

Šál reprezentující zpoždění německých vlaků v dražbě na Ebay.

Němka, která v průběhu loňského roku cestovala vlakem v okolí Mnichova, vyjádřila svou frustraci z častého zpoždění...

Najdete na iDNES.cz