Němci postávají na peronech. Cíl jezdit včas jejich dráhy letos nesplnily

  5:00aktualizováno  5:00
Osmdesát procent dálkových spojů mělo v Německu dorazit v roce 2017 včas. Tento cíl však padl. Němci vysvětlují zpoždění vlaků také zásahem shůry. Kromě drah za to prý mohou podzimní bouře, které se přes zemi prohnaly.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Německé železnice se sice nikdy netěšily podobné pověsti jako jejich švýcarský nebo japonský protějšek, ale pořád platily za docela spolehlivého dopravce. Poslední týdny tato jistota vzala za své, cestující si v průběhu října a listopadu stěžovali, že dálkové vlaky přijížděly buď se zpožděním, nebo se naopak u peronu objevily v předstihu.

To nesedí nejen s cílem, který si Deutsche Bahn vytkly ve své strategii Zukunft Bahn (Dráhy budoucnosti), ale ani s výroky generálního ředitele státního přepravce. Pro rok 2017 se měla přesnost dálkových spojů zvýšit minimálně na 80 procent.

„S přesností nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ sdělil diplomaticky šéf drah Richard Lutz listu Süddeutsche Zeitung, „štve nás to, protože jsme zákazníkům slibovali víc.“

Zároveň přišel i s vysvětlením – kromě drah za to může i vyšší moc, konkrétně podzimní bouře, které se přes Německo prohnaly. Především bouře Xavier zablokovala řadu železničních tahů a odstraňování škod trvalo poměrně dlouho.

Do drážní statistiky se bouřlivý podzim propsal více než viditelně – dojezd na čas se v říjnu propadl pod 75 procent všech dálkových spojů, zatímco v září se dráhy bez jedné desetiny dostaly na 79 procent. „Musíme se na podobné meteorologické fenomény ještě lépe připravit, s tím souvisí i kontroly železničních koridorů a odstraňování stromů v jejich blízkosti,“ doplnil Lutz. Dále se německé dráhy potýkaly s poruchami lokomotiv.

Lutz však zdůraznil, že se dráhy nevzdaly závazku dosáhnout u dálkových vlaků přesnosti 85 procent. Kvůli tomu už rozjely řadu opatření – protože škrtícím bodem každého vlakového spoje je nádraží, vznikly na 20 nejfrekventovanějších stanicích speciální týmy. Mají jediný úkol – vyčistit úzká železniční „hrdla“ a vypravit vlaky včas. Podle drážní statistiky totiž 60 procent zpoždění vznikne vlastně ještě dřív, než vlak na svou cestu vyrazí, a tuto ztrátu si pak veze až do cílové stanice.

Česko se Němcům vyrovná

České dráhy, dopravce s největším vypraveným počtem spojů v Česku, dosáhl u svých 541 dálkových spojů denně v období od ledna do října 2017 také 80procentního cíle – konkrétně 79,9 procenta.

Rozdíl je však v tom, co oba dopravci považují za „včas“. „Za včas jedoucí vlak je považován vlak se zpožděním nula až pět minut 29 sekund,“ upřesnila za České dráhy mluvčí Radka Pistoriusová.

Němci přimhouří oko o něco více než Češi a tolerují, když vlak přijede do 5 minut a 59 sekund.

České dráhy tak navzdory zažitému stereotypu nevycházejí ze srovnání s německými špatně. To potvrzuje i celková statistika zahrnující i regionální dopravu – v Česku dojelo za prvních 10 měsíců na čas 90,2 procenta spojů, v Německu 92,3 procenta.

Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Největší čínská skládka je plná o pětadvacet let dříve, než se počítalo

Největší čínská skládka Ťiang-cchun-kou je téměř plná, a to o pětadvacet let dříve, než bylo původně plánováno. Denně...

Vegan žaluje Burger King, stoprocentně bezmasý burger totiž není „košer“

Americký řetězec Burger King údajně uvádí zákazníky v omyl. Dostatečně prý neinformuje o tom, že rostlinné alternativy...

Zákon o půjčkách se zakousl do podnikání miliardáře Berana v Polsku

Zpřísňování pravidel na trhu s půjčkami dopadá v Polsku na činnost jejich poskytovatelů. Tamní vláda se rozhodla...

Konec bavlny od Ujgurů. Módní značky bojují proti porušování lidských práv

Oděvní řetězce končí s odběrem bavlny z čínského regionu Sin-ťiang. Ten je nechvalně proslulý kvůli mnoha obviněním, že...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz