Němci postávají na peronech. Cíl jezdit včas jejich dráhy letos nesplnily

  5:00aktualizováno  5:00
Osmdesát procent dálkových spojů mělo v Německu dorazit v roce 2017 včas. Tento cíl však padl. Němci vysvětlují zpoždění vlaků také zásahem shůry. Kromě drah za to prý mohou podzimní bouře, které se přes zemi prohnaly.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Německé železnice se sice nikdy netěšily podobné pověsti jako jejich švýcarský nebo japonský protějšek, ale pořád platily za docela spolehlivého dopravce. Poslední týdny tato jistota vzala za své, cestující si v průběhu října a listopadu stěžovali, že dálkové vlaky přijížděly buď se zpožděním, nebo se naopak u peronu objevily v předstihu.

To nesedí nejen s cílem, který si Deutsche Bahn vytkly ve své strategii Zukunft Bahn (Dráhy budoucnosti), ale ani s výroky generálního ředitele státního přepravce. Pro rok 2017 se měla přesnost dálkových spojů zvýšit minimálně na 80 procent.

„S přesností nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ sdělil diplomaticky šéf drah Richard Lutz listu Süddeutsche Zeitung, „štve nás to, protože jsme zákazníkům slibovali víc.“

Zároveň přišel i s vysvětlením – kromě drah za to může i vyšší moc, konkrétně podzimní bouře, které se přes Německo prohnaly. Především bouře Xavier zablokovala řadu železničních tahů a odstraňování škod trvalo poměrně dlouho.

Do drážní statistiky se bouřlivý podzim propsal více než viditelně – dojezd na čas se v říjnu propadl pod 75 procent všech dálkových spojů, zatímco v září se dráhy bez jedné desetiny dostaly na 79 procent. „Musíme se na podobné meteorologické fenomény ještě lépe připravit, s tím souvisí i kontroly železničních koridorů a odstraňování stromů v jejich blízkosti,“ doplnil Lutz. Dále se německé dráhy potýkaly s poruchami lokomotiv.

Lutz však zdůraznil, že se dráhy nevzdaly závazku dosáhnout u dálkových vlaků přesnosti 85 procent. Kvůli tomu už rozjely řadu opatření – protože škrtícím bodem každého vlakového spoje je nádraží, vznikly na 20 nejfrekventovanějších stanicích speciální týmy. Mají jediný úkol – vyčistit úzká železniční „hrdla“ a vypravit vlaky včas. Podle drážní statistiky totiž 60 procent zpoždění vznikne vlastně ještě dřív, než vlak na svou cestu vyrazí, a tuto ztrátu si pak veze až do cílové stanice.

Česko se Němcům vyrovná

České dráhy, dopravce s největším vypraveným počtem spojů v Česku, dosáhl u svých 541 dálkových spojů denně v období od ledna do října 2017 také 80procentního cíle – konkrétně 79,9 procenta.

Rozdíl je však v tom, co oba dopravci považují za „včas“. „Za včas jedoucí vlak je považován vlak se zpožděním nula až pět minut 29 sekund,“ upřesnila za České dráhy mluvčí Radka Pistoriusová.

Němci přimhouří oko o něco více než Češi a tolerují, když vlak přijede do 5 minut a 59 sekund.

České dráhy tak navzdory zažitému stereotypu nevycházejí ze srovnání s německými špatně. To potvrzuje i celková statistika zahrnující i regionální dopravu – v Česku dojelo za prvních 10 měsíců na čas 90,2 procenta spojů, v Německu 92,3 procenta.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

OBRAZEM: Jak se žije v kampusu Huawei, kde mají i repliku Krumlova

 Huawei security guards line-up at the end of their workday at the new...

Telekomunikační firma Huawei je jednou z nejhodnotnějších čínských společností. Její technologie jsou přísně chráněné,...

OBRAZEM: Památky i skvostné stavby. Projděte si nejkrásnější nádraží

Nádraží Antwerpen-Centraal v belgických Antverpách

Nádraží nemusejí být pouze místem k odbavení cestujících. Některé světové železniční stanice jsou také významnými...

PŘEHLEDNĚ: Peníze navíc. Sídla, která platí lidem za to, že se přistěhují

Vesnice Albinen leží ve výšce kolem 1300 metrů nad mořem ve švýcarském kantonu...

Řecký ostrov Kythira, italské městečko Candela nebo švýcarská vesnice Albinen. Tato místa spojuje alarmující úbytek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz