Pivo je méně populární jak u německých, tak u zahraničních zákazníků. Vedle trendů zdravé výživy a stárnoucí společnosti vyvolávají v odvětví od útoku ruských vojsk na Ukrajinu obavy rostoucí náklady a opatrní spotřebitelé, píše agentura DPA.
Prodej piva v Německu klesl od roku 1993 více než o čtvrtinu. Společnost Radeberger, která je lídrem trhu, mimo jiné uzavřela tradiční pivovar Binding ve svém sídle ve Frankfurtu nad Mohanem. V největším hesenském městě jsou nyní k dispozici pouze malé řemeslné pivovary, jako alternativa pak výroba cideru, který je tam oblíbený.
Německá gastronomie je v krizi. Restauracím zoufale chybí pracovní síla![]() |
Zejména situace malých a středních podniků se bude vzhledem ke zrychlujícímu se poklesu prodeje nevyhnutelně zhoršovat, řekl agentuře DPA ředitel pivovaru Veltins Michael Huber.
To nejhorší teprve přijde
Největší problémy však teprve přijdou, píše DPA. Výroba piva je energeticky velmi náročná, protože se při ní ohřívá a chladí velké množství tekutiny. Předseda německého pivovarnického svazu Christian Weber nedávno v rozhovoru varoval před obrovskými náklady.
„Pokud budeme muset v blízké budoucnosti elektrifikovat naše pivovary, abychom dosáhli klimatické neutrality, hovoříme o miliardových nákladech.“ Také čištění láhví vyžaduje velké množství energie. „Abyste pivovar zcela převedli z plynového provozu na alternativní procesy, museli byste přestavět asi 80 procent pivovaru,“ dodal.
Oktoberfest jako malovaný. Po dlouhé době uvítal 7 milionů lidí, pivo pili méně![]() |
Náklady na suroviny, výrobu a distribuci v posledních letech prudce vzrostly. Inflací zasažení spotřebitelé se drží zpátky. Maloobchodní prodej láhvového piva v poslední době podle společnosti Veltins klesl přibližně o pět procent, zatímco točené pivo je na 85 procentech úrovně před rokem 2019.
Vývoz piva pak loni oslabil ještě více než domácí spotřeba, která se snížila o 4,2 procenta. Pravděpodobně klesla i spotřeba na obyvatele, která ještě v roce 2022 činila 86,5 litru, ale kvůli chybějícím údajům o dovozu nejsou přesná čísla zatím k dispozici.
Nealkoholická záchrana
Nadějí zůstává pro pivovary nealkoholické pivo. Jeho prodej se už několik let vyvíjí lépe než prodej klasických druhů, což podle tamního svazu pivovarů pravděpodobně platí i pro rok 2023. Přesto byl výsledek hospodaření loni i v této oblasti v minusu, říká jeho jednatel Holger Eichele. Nealkoholická piva s aktuálním sedmiprocentním podílem na trhu nicméně stále vidí jako světlo naděje.
„Očekáváme, že každé desáté pivo uvařené v Německu bude brzy bez alkoholu. Žádný jiný segment pivovarnického odvětví v posledních deseti letech tak silně nerostl,“ řekl Eichele.