Němci tlačí na dokončení nenáviděného plynovodu, kritizují je EU i USA

  5:00aktualizováno  5:00
Tlak na Německo kvůli novým plynovým trubkám na dně Baltského moře sílí. Projekt Nord Stream 2 schytává kritiku z mnoha stran. Američané se obávají, že plynovod zvýší závislost spojenců v NATO na ruském plynu a dokonce hrozí sankcemi. Také Evropský parlament jej považuje za hrozbu.

Loď ve vodách Baltského moře pracuje na pokládce potrubí plynovodu Nord Stream 2 vedoucího z Ruska do Německa (11. listopadu 2018) | foto: AP

Američané chtějí navíc přes Atlantik prodávat svůj plyn. Ukrajina by zase přišla o část poplatků, které za tranzit plynu inkasuje. Ročně jde o tři miliardy dolarů, tedy asi tři procenta ukrajinského HDP. Projekt kritizují i Poláci a před Vánocemi ho jako hrozbu pro evropskou energetickou bezpečnost odsoudil Evropský parlament.

9,5 miliard eur

jsou náklady na výstavbu plynovodu Nord Stream 2.

Němci se však brání. Nejčastěji argumentují, že plynovod nemá co do činění s politikou, že jde o byznysový projekt. „Otázka, zda Německo není příliš závislé na ruském plynu, je oprávněná. Ale zároveň stavíme terminály na zkapalněný plyn LNG, například pro americký plyn. Takže nepovažuji nebezpečí této závislosti za tak velké,“ prohlašuje nová předsedkyně nejsilnější německé strany CDU Annegret Kramp-Karrenbauerová.

Ani šéfku Českého plynárenského svazu Lenku Kovačovskou tahanice kolem Nord Streamu 2 příliš nepřekvapují. „Cyklicky se to opakuje, podobné spory ohledně plynovodů z Ruska (či Sovětského svazu) do Evropy mezi dlouhodobými spojenci napříč Atlantikem se děly i v 80. letech, ale nakonec se to vždy nějak usadilo,“ říká Kovačovská.

55 miliard

metrů krychlových má být roční kapacita Nord Streamu 2.

„Je to geopolitická otázka. V USA je teď silný antiruský sentiment, přidává se k tomu komerční zájem ze strany amerického byznysu. Projekt je už daleko, takže realizovaný bude. Němci i Rakušané za ním stojí, jsou tam obrovské investice, velký zájem mají italské firmy,“ dodává Kovačovská. 

Nový plynovod o celkové délce 1 230 kilometrů má zdvojnásobit kapacitu současného propojení Ruska a Německa na 110 miliard metrů kubických ročně. Náklady na výstavbu mají dosáhnout 9,5 miliardy eur, tedy zhruba 250 miliard korun. Podílí se na ní ruský Gazprom a pětice evropských energetických firem.

Henning Kothe, který projekt nového plynovodu řídí, v pátek uvedl, že zatím bylo položeno zhruba 800 kilometrů plynových trubek. Na dvacítce plavidel podél trasy plynovodu nyní pracuje přes tisíc lidí. Stále se počítá s tím, že hotovo bude do konce letošního roku.

A to přesto, že vedle nesouhlasu z mnoha stran může situaci zkomplikovat také návrh nové evropské legislativy, podle níž by plynovod nemohl být přímo vlastněn dodavatelem (pro což se vžil odborný termín unbundling) a desetina kapacity by musela připadnout třetím stranám.

Podle německých představitelů není pravděpodobné, že by to plynovod zastavilo. Může se však stát, že se práce opozdí, případně, že v první letech nebude kapacita plynovodu využívána naplno. O tom, jak nová pravidla naplnit, nakonec rozhodne stejně Německo (byť pod dohledem Evropské komise).

Fotogalerie

Evropa ani Německo se však nechtějí spolehnout jen na Rusko. Řada zemí buduje při pobřeží terminály, k nimž mohou zajet tankery se zkapalněným zemním plynem LNG. Jejich kapacita je už nyní podle Kovačovské poměrně velká, pokud se dá soudit z využití. Zároveň však podle ní mohou fungovat jako cenová pojistka.

LNG už není o tolik dražší než plyn z Ruska. „Cena se sbližuje s tím, jak roste kapacita terminálů a zvyšuje se podíl krátkodobých obchodů. Tankery s LNG mohou přeplout flexibilně tam, kde je plyn zrovna potřeba. Pomáhá to energetické bezpečnosti i cenovému vyjednávání,“ říká Kovačovská.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Sex aspoň šestkrát týdně a nebát se těhotenství, říká zaměstnancům Jack Ma

Jack Ma se zúčastnil hromadného svatebního obřadu svých zaměstnanců.

Nejbohatší Číňan má pro své zaměstnance svérázný recept na vyvážení pracovního a soukromého života. Jack Ma minulý...

Paradox. Sloni se zachrání, když budou pomáhat těm, kdo je ohrožují

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Kvůli klimatickým změnám roste frekvence extrémních výkyvů počasí. Je proto nutné se připravit na to, že vlny tsunami,...

Spojené státy ruší cla na ocel a hliník z Kanady, konec vyhlíží i Mexiko

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci

USA do osmačtyřiceti hodin zruší cla na dovoz oceli a hliníku z Kanady. Obě země to oznámily v pátečním společném...

Najdete na iDNES.cz