EVG od března uspořádaly dvě výstražné stávky, které ochromily železniční dopravu a které dolehly i na spojení s Českou republikou. Na polovinu května pak vyhlásily rozsáhlou třetí stávku, kterou se na poslední chvíli podařilo díky dohodě u soudu pro pracovněprávní záležitosti odvrátit.
Nedá se se zaměstnavatelem domluvit na lepších podmínkách? Najděte si novou práci v dopravě anebo v logistice na jobDNES.cz. |
„Odbory neprojevují žádnou ochotu k ústupkům a nenavrhují žádná řešení. Jen tvrdohlavě trvají na svých výchozích požadavcích,“ uvedl personální šéf DB Seiler. Poznamenal, že dráhy nyní chtějí situaci vyhodnotit a poradit se o dalších krocích, protože nová kolektivní smlouva podle požadavků EVG by byla na úvěr, tedy v konečném důsledku na úkor daňových poplatníků. Deutsche Bahn jsou akciovou společností, kterou plně vlastní německý stát.
Odbory požadují zvýšení měsíčního příjmu zaměstnanců minimálně o 650 eur (přes 15 400 Kč), respektive o 12 procent v případě vyšších platových skupin. Chtějí také, aby délka kolektivních smluv byla omezena na jeden rok. DB to odmítají a mezitím předložily už několik nabídek. Ta poslední slibuje zvýšení mezd o 12 procent u nižších mzdových skupin, o deset u středních a o osm u vyšších. K tomu navrhují protiinflační prémii 2 850 eur (67 600 Kč), kterou by zaměstnanci díky vládnímu kompenzačnímu balíčku nedanili. Platnost kolektivních smluv chtějí DB na dva roky.
Německé odbory odvolaly stávku na železnici. Dohodly se s vedením drah |
V březnu vlakovou, autobusovou i leteckou dopravu zastavila čtyřiadvacetihodinová stávka, kterou zorganizovaly společně odbory Verdi a EVG. Na konci dubna pak odbory EVG zastavily železniční dopravu na osm hodin v pátek dopoledne, problémy s provozem ale trvaly po celý den. V obou případech bylo narušeno spojení s Českem, dálkové vlaky končily v poslední stanici na českém území a regionální spoje byly v běžném provozu jen v České republice.
Na polovinu května německé odbory vyhlásily 50hodinovou stávku, která by rovněž zastavila železniční dopravu nejen v celém Německu, ale také mezi Německem a Českem. Stávku se tehdy podařilo odvrátit, když se před pracovním soudem odbory a dráhy zavázaly k rychlému a konstruktivnímu vyjednávání. Jedním z kompromisů tehdy byla náprava minimální mzdy. Ta v Německu činí 12 eur (285 Kč) na hodinu. V případě drah je ale tabulkově nižší, nad minimální výši se dostává jen díky příplatkům.